4276
Sök

Flyttning av batteri på Saab 900 T16 87a.

614 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
Nu har jag kommit till den fråga som jag skjutit upp allt för länge:D

Var och inhandlade en 3" downpipe av speedparts i fredags.
Ska slänga på den nu under veckan är tanken.
Men då kommer ju problemet att jag måste flytta batteriet från dess ordinarie plats.
Jag tänkte att jag kan göra det lite enklare och billigare för mig och flytta batteriet till andra sidan motorrummet och sätta det på vänstersida istället för höger alltså kommer placeringen bli under luftfiltret där från början luftbruken sitter. (den är naturligtis borttagen sen länge tillbaka)

Har provat att ta loss batteriet och sätta det det och det får plats utan större bekymmer. La även märke till att det är ifrån det håller som batterikablarna kommer så borde vara rätt enkelt att dra dom dit.

Men sen kom problemet.. in i varje plus/minus batterikabel går en mindre smalare kabel med som sitter fast under battriplåten som batteriet står på som är svetsad fast på ordinarie position.. dessa måste jag förlänga.

Vad ska man använda för kablar? någon speciel tjocklek. går det bara att twinna ihop en ny kabel med den gamla?

Alltmena tips hur man lättast går tillväga med detta..

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

5 710 Inlägg
15 november 2010
Nu må jag vara lite trög men jag fattar inte riktigt vilka kablar du pratar om men det spelar igentligen inte så stor roll.
Kör man på allmänna "skarva kabel regler" gäller:
- Samma tjocklek på kablarna.
- Bra skarv (tvinna tillhör inte kategorin) Löda ihop, klämhylsa + lödning, lämplig skarvhylsa.
- Bra tätning/isolering, krympslang är bra men vulktejp eller eltejp funkar. det är viktigt att skarven blir luft/fukttät om man vill ha lite hållbarhet. Koppar erjar fort.....

MVH Jonas
..............

Sök