4188
Sök

Ang turbopackning....

570 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
volvo 744, 1988, Lh 2.4  motor: B230FK.

ja nu var det så här när jag monterade i motorn i bilen, upptäckte inte jag förän senare att den läckte mellan turbo och grenrör. när jag plockade av turbon, upptäckte jag att där inte fanns någon packning i denna. då min fråga var ska där inte vara en packning? eller har den som användt motorn innan inte monterat en packning?

nu är min fråga till er..

om den läcker mellan turbo och grenrör, ska jag då montera dit en packning som existerar till denna turbo TD04 13C eller vad ska jag göra?

Önskar för vettiga svar.

mvh

Hjultomte
1 500 Inlägg
15 november 2010
Verkar som inte det ska finnas. letade med ljus o lykta till min 945a också men snackade med KGtrimning och där ska visst inte vara någon big_smile Det ska vara plant.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

1 772 Inlägg
15 november 2010
Är ingen packning, är ju som ett spår i grenröret som turbon "sitter" i, så det blir hyffsat tätt där, kan ju kladda på lite silikon eller nåt som packning.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

570 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
men om det läcker vad ska jag göra då?

TooS skrev:
Verkar som inte det ska finnas. letade med ljus o lykta till min 945a också men snackade med KGtrimning och där ska visst inte vara någon big_smile Det ska vara plant.

Jävel
2 018 Inlägg
15 november 2010
Min läckte också där, de enda man kunde göra va att dra åt mer.. Men de blev aldrig bra. Man kanske skulle kunna ha i avgastätningspasta där?

You got to risk it, to get the biscuit :)

Hjultomte
1 500 Inlägg
15 november 2010
Stizzsee skrev:

TooS skrev:

tja e helt ny på volvo big_smile Varit ägare i 3 dagar nu xD
Men rengjordes det innan du small ihop allt? vet ej men plana den lite eller göra en egen koppar packning fick jag som tips.

Fick klart o tydligt sagt att man inte skulle använda avgastätningspasta då det kunde komma in i snurran tongue

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!

Jävel
2 018 Inlägg
15 november 2010
TooS skrev:
Stizzsee skrev:

TooS skrev:

Men rengjordes det innan du small ihop allt? vet ej men plana den lite eller göra en egen koppar packning fick jag som tips.

Fick klart o tydligt sagt att man inte skulle använda avgastätningspasta då det kunde komma in i snurran tongue

Då va mitt förslag kass, tänk inte på de smile

You got to risk it, to get the biscuit :)

570 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
men då gör jag som så att jag skaffar en tillverkad kopparpackning från klracing och smäller dit. för jag tor inte att den blir tät hur jag än gör.

TooS skrev:
Stizzsee skrev:

TooS skrev:

Försöker iaf
1 998 Inlägg
15 november 2010
Annars funkar de med loctites blåsilicon för packningar. Har de på mitt avgas och de funkar fint

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

570 Inlägg
15 november 2010
Trådstartare
kan man få tag på ett sådant packningsark man kan klippa ut egna packningar?
någon som vet?

Boostrider skrev:
Annars funkar de med loctites blåsilicon för packningar. Har de på mitt avgas och de funkar fint

One Man Clan
4 287 Inlägg
15 november 2010
åk till volvo å köp en packning vettja wink

5 710 Inlägg
16 november 2010
Ja det kanske inte monterades någon packning där från fabrik då det just är en "laburinttätning" på dessa agg/grenrör men det finns packningar till förbandet.
Jag har några stycken hemma som jag tror är köpta på Volvo någon gång.
Dessa är i plåt/rostfritt och mycket tunna vilket kräver fina/plana ytor.
Har man inte det får man leta tag på en tjockare grafitpackning eller en i koppar, jag har sett båda på nätet men jag kommer inte ihåg var.

Edit: Kl hade iaf "originalpackning" och i koppar.

MVH Jonas
..............

5 710 Inlägg
16 november 2010
Plankpojk skrev:
TooS skrev:
Stizzsee skrev:

Jag kör utan packning men med avgaspasta på mitt förband och det funkar kalas. Man får vara försiktig med mängden bara....det får absolut inte bli ett överflöd på insidan.....den klumpen är inte bra att få i turbinen.

Ni som kört silikon/packningsmassa.....har ni kollat om det finns något kvar eftera att ni kört en stund?
Visst att det blir tätt de första minutrarna men sedan blir det för varmt. Ett grenrör/turbinhus kan bli 6-7-8-900 grader varmt och silikonbaserade tätningsmedel brukar tåla 150-200°.....

MVH Jonas
..............

Försöker iaf
1 998 Inlägg
16 november 2010
jonTe skrev:
Plankpojk skrev:
TooS skrev:

Jag kör utan packning men med avgaspasta på mitt förband och det funkar kalas. Man får vara försiktig med mängden bara....det får absolut inte bli ett överflöd på insidan.....den klumpen är inte bra att få i turbinen.

Ni som kört silikon/packningsmassa.....har ni kollat om det finns något kvar eftera att ni kört en stund?
Visst att det blir tätt de första minutrarna men sedan blir det för varmt. Ett grenrör/turbinhus kan bli 6-7-8-900 grader varmt och silikonbaserade tätningsmedel brukar tåla 150-200°.....

Kompisen tog isär sin bil och han hade väl kört med blåsilikon. De hade inte läckt något och då har han ändå kört ganska mycke med den och mappat  osv.
De blå ska hålla för 300 grader men de är ju bevisat att de håller till grenrör också

One Man Clan
4 287 Inlägg
16 november 2010
Boostrider skrev:
jonTe skrev:
Plankpojk skrev:

Kompisen tog isär sin bil och han hade väl kört med blåsilikon. De hade inte läckt något och då har han ändå kört ganska mycke med den och mappat  osv.
De blå ska hålla för 300 grader men de är ju bevisat att de håller till grenrör också

de där tycker jag låter som riktigt skitsnack... mina gamla kopparpackningar brann upp på 150 mil...
900-1000grader e ju inga problem å komma upp i...speciellt om han börjat mappa så kanske han varit uppe på 1100grader..

de finns riktiga rostfria packningar på volvo å köpa....
jag gav 23 kr sist jag köpte en rostfri packning där..

570 Inlägg
16 november 2010
Trådstartare
ok tack för hjälpen ska ta och köpa ett sådan, bilen gick inte riktigt bra när den läckte mellan turbo och grenröret.

Försöker iaf
1 998 Inlägg
16 november 2010
Xuri skrev:
Boostrider skrev:
jonTe skrev:

de där tycker jag låter som riktigt skitsnack... mina gamla kopparpackningar brann upp på 150 mil...
900-1000grader e ju inga problem å komma upp i...speciellt om han börjat mappa så kanske han varit uppe på 1100grader..

de finns riktiga rostfria packningar på volvo å köpa....
jag gav 23 kr sist jag köpte en rostfri packning där..

Inget skitsnack men han han kan ju haft riktigt plana ytor innan Men de sitter en extraktorrör och en stor turbo på den bilen.

Men de håller även tätt på min 240. Visst ingen turbo där än men de kommer nästa vecka. Men som sagt de går att täta avgassystem med de.
Optimalt är de nog inte då de finns RIKTIGA packningar. Men de går.

Sen til TS. Känn på baksidan grenröret. Blir du sotig så har du felet där. De brukar spricka där och de låter precis som om det inte är tätt mellan rör och turbo.

Sök