4056
Sök

Hjälp med tändningslås volvo 740( stöldförsök).

3 182 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
ska kolla på en volvo 740 1990 som nått pucko har försökt sno det som dom har gjort är att antagligen svipittat tändningslåset och sedan lyckats paja det för allt snurrar bara runt nere i tändningslåset enligt ägaren och dom som vart där och tittat på den när man vrider runt med en mejsel. finns det nån som vet hur jag går till väga för att starta bilen. eventuellt har bilder på hur man gör.

1 008 Inlägg
19 november 2010
Det enklaste är att byta ut hela tändningslåset inkl rattlås/fäste.
Har dom brutit och haft sig så bör denna bytas endå om rattlåset fått sig en smäll.
För att byta denna får man kapa spår i de nitar som håller fast låsanordningen mot rattstången.

Är fäste/rattlås OK så går det visserligen försöka borra ut den gamla trasiga låscylindern, för att byta enbart denna till Ny från Volvo (med hjälp av din nyckelkod)elller begagnad med tillhörande nyckel.

Begagnat tändningslås inkl nyckel hittar du på skroten, du kan söka via www.bildelsbasen.se eller www.laga.se
Senast redigerat av 240bns (19 november 2010)

415 Inlägg
19 november 2010
Min vart stulen och då bytte jag hela rattstången för det kan finnas risk att den kan fastna när man kör ifall de har våldat på ratlåset. Nitarna kunde jag få loss med hammare och dorn. Man kan ta ur själva låsklumpen ifrån stången om man kan "vrida" på nyckeln, det är som ett låsstift som gör att den inte går att ta bort om inte låset går att vrida.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

3 182 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
oki men finns det någon slags ros bakom tändningslåset som man kan ta bort och starta bilen eller hur går jag till väga för att kunna få hem bilen.

415 Inlägg
19 november 2010
Det viktigaste är nog inte att kunna starta, den går ju att dra hem i värsta fall. Det gäller att få till så att inte ratten låser sig.

, ___
/ _ _ _\_
⌠¯¯¯¯¯' [☼===☼]
`()_);-;()_)--o--)_)

3 182 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
men rattlåset är fortfarande i sen vill jag gärna veta att den funkar så ägarn inte ljuger om att det funkar bra eller att den funkar över huvudtaget.

1 008 Inlägg
19 november 2010
Du får kapa up spår i nitarna och skruva ur dessa så du kan lyfta bort tändningslås/fäste/rattlås ifrån rattstången för att bli av med rattlåset för att kunna köra bilen.
Skruva sedan loss "rosen"-startkontakten och vrid om med en spårmejsel för att starta, om nu startkontakten är hel vill säga så inte den också blivit skadad när låscylindern våldtogs.

3 182 Inlägg
19 november 2010
Trådstartare
oki ska kolla det om bilen finns kvar imorn lördag.

3 182 Inlägg
21 november 2010
Trådstartare
ta bort.

Sök