2834
Sök

Motorkod V70R

50 Inlägg
10 december 2010
Trådstartare
GomeZ: ja det ligger nog något i det du säger, har set flera 850R som det stått 225hk på.. och dom ska ju som sagt ha 250hk, men det finns ju 2,0 liters R som min och dom är ju inte mer effekt i än 226hk, men en liten offtopic fråga här, hur mycket häst kan jag få ut ur min bil? om man sätter i ett vanligt steg 1 chip, då borde den bli som en svensksåld ungefär va? runt 250hk, då borde man väl kunna köra på orginal delarna? utan att byta system till 3" och sånt.. ?

8 266 Inlägg
10 december 2010
simonbb skrev:
GomeZ: ja det ligger nog något i det du säger, har set flera 850R som det stått 225hk på.. och dom ska ju som sagt ha 250hk, men det finns ju 2,0 liters R som min och dom är ju inte mer effekt i än 226hk, men en liten offtopic fråga här, hur mycket häst kan jag få ut ur min bil? om man sätter i ett vanligt steg 1 chip, då borde den bli som en svensksåld ungefär va? runt 250hk, då borde man väl kunna köra på orginal delarna? utan att byta system till 3" och sånt.. ?

Att det s¨år T5:ansd effekt har en enkel förklaring. Dem är inreggade med sin grundeffekt. Så dem är inreggade med den effekt dem alltid har. Dem sista 15/25hk beroende på modell kan skrivs inte in eftersom den effekten bara är tillgänglig under vissa förhållanden.

Och en chipad 2 liters får inte ut så mycket mer. Turbon är i princip maxad redan för början. Även med bättre avgassystem så finsn inte mycket mer än 10-15hk att hämta

Fri fart för ett fritt folk!
14 632 Inlägg
11 december 2010
det jag har lite svårt att förstå är färgkoden mig vetligen fanns inte v70R i någon annan färg än laserblå och kopparfärgen

men iof har importbilarna lite lustiga färgval även om dom äldre R bilarna

du lär putsa ihjäl dig med den färgen förövrigt då den ser skabbig ut direkt

Kör fort så hinner inget hända...

50 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
och du ska vara volvonisse?? och har aldrig hört talas om en R bil med annan färg än lazerblå och saffran! mycket illa må jag verkligen säga, chocktillstånd.. och vad menar du med att den ser skabbig ut?? du har väl inte ens sett min bil antar jag.. finns ju massor med färger på äkta R bilar! Detta är kopierat direkt från NordicRs hemsida så läs nog årsmodell för årsmodell!
Dock hade det ju räckt att bara gå in och kolla på blocket för dig och se hur många färger den finns i..finns ju några stycken ute nu även att det är vinter.

1995
kom den första av Volvo's R-modeller. Den gula 850 T-5R:en blev en stor succé men producerades enbart i 2500 exemplar. I och med att modellen var en sådan succé så beslutade sig Volvo för att tillverka den i fler exemplar fast då i färgerna olivgrön metallic (dark olive) och solid svart.

Bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar, som kallades "Titan", och säten beklädda med läder och Amaretta.

Det byggdes ett fåtal vita T-5R:er som var förproduktionsmodeller av de kommande T-5R:erna. Syftet med dessa var att testa motorerna och chassit när dom ökade kraften i 850 Turbon. Dessa vita T-5R:erna skickades ut som demobilar till ett fåtal handlare. Dessa är därför väldigt ovanliga.
Tillverkades: 1995
Org. färger: Gul, Grön, Svart, Vit
Motor: 5-cyl, 2319cc, 20V, Turbo
Effekt: 240hk, 330Nm
0-100km/h: Man: 6,9sek, Aut: 7,5sek
Topphastighet: Man: 245km/h, Aut:235km/h
Fälgar: 17" Titan

1996
kom efterföljaren till den populära T-5R:en. Nu hette modellen bara R.
Den nya modellen fick 10 extra hästar till den manuella växellådan, vilken även utrustades med en så kallad "viscodiff".  Detta åstadkomms genom att optimera ECM:en (Engine Control Module) samt en större turbo. Även denna bilen kom fullutrustad och med speciella 17"-fälgar som kallades "Volans". Sedan-modellen fick också en speciell R-vinge, som endast medföljde den modellen. Modellen fanns att köpa i färgerna "flamröd" & svart. Den fanns även i färgerna Grön, Vit, Grå & Cerisegrön. Dessa är med största sannolikhet importbilar.
Tillverkades: 1996/1997
Org. färger: Röd, Svart
Effekt: 250hk, 350Nm
0-100km/h: Man: 6,7sek, Aut: 7,5sek
Topphastighet: Man: 250km/h, Aut:235km/h
Fälgar: 17" Volans

1998
så fick 850-modellen ett ansiktslyft. Modellen sades få 1800 förbättringar och namnet byttes ut till S & V70. Även på denna modellen gjorde Volvo en R-modell. Den svensksålda V70-modellen gick att få med
AWD(All Wheel Drive) och då antingen med manuell eller automatisk växellåda. Bilen kom fullutrustad och med skinn/Alcantara säten och aluminiumpaneler. Fälgarna till modellen var 17" och kallades "Comet". V70R AWD kom med 16"-versionen av samma fälg som kallades "Meteor".  Modellen kom i färgerna Saffran, Svart, Silvermetallic, blåmetallic och rubinrödmetallic.
Tillverkades: 1998
Org. färger: Saffran, Silver, Rubinrödmetallic(428), Svart, Mörkblå
Effekt: Man: 250hk, 350Nm Aut: 240hk, 330Nm
0-100km/h: FWD, Man: 6,9sek, Aut: 7,5sek, Man: 7,3sek, Aut: 8,1sek
Topphastighet: FWD, Man: 250km/h, Aut: 235km/h AWD, Man: 245km/h
Fälgar: 17" Comet, 16" Meteor

1999
så fanns bara R-modellen som herrgårdsvagn med AWD och automatisk växellåda. Bilen fanns i färgerna: Laserblå, Classic Red, Svart, Silver, Cassis & Dark Olive Pearl.
Modellen var väldigt lik modellen från 1998. Endast ett fåtal ändringar gjordes. Bl.a. så fick modellen nya fälgar: 16" som kallades "Solar" och 17" som kallades "Satelite". Dessa fälgar var femekrade med ett "R" ingraverat i en av ekrarna.
Tillverkades: 1999/2000
Org. färger: Laserblå, Svart
Motor: 5-cyl, 2319cc (-99),2435cc (-00) 20V, Turbo
Effekt: 1999: 250hk, 310Nm, 2000: 265hk, 350Nm
0-100km/h: 1999: 7,8sek, 2000: 7,3sek
Topphastighet: 1999: 245km/h, 2000: 235km/h
Fälgar: 17" Satelite, 16" Solar

Hoppas det gav något.

689 Inlägg
11 december 2010
Growe skrev:
det jag har lite svårt att förstå är färgkoden mig vetligen fanns inte v70R i någon annan färg än laserblå och kopparfärgen

FEL Min är blåmetallic original. Förövrigt är min motorkod B5234t3

14 632 Inlägg
11 december 2010
n_andersson skrev:
Growe skrev:

jo vet att jag har fel redan ;-)

i sverige har jag bara sätt laserblåa eller kopparfärgade
som varit svensksålda

medveten om att dom verkar sälja lite som dom känner utomlands
oc´h att dom tillslut hittar tillbaka till sverige

har sätt en hög med 417blåa v70 med r-fronten
här i örebro förstår dock ej hur dom tänkte när dom köpte en felfärgad v70r från början smile

50 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
Growe skrev:
n_andersson skrev:
Growe skrev:

som varit svensksålda

här i örebro förstår dock ej hur dom tänkte när dom köpte en felfärgad v70r från början smile

Vad menar du egentligen? hur kan du säga att 417 blåmetallic är felfärgad? det fanns ju som orginal färg -97-98 på V70R. wake up and read.
Senast redigerat av simonbb (11 december 2010)

14 632 Inlägg
11 december 2010
simonbb skrev:
Growe skrev:
n_andersson skrev:

som varit svensksålda

Vad menar du egentligen? hur kan du säga att 417 blåmetallic är felfärgad? det fanns ju som orginal färg -97-98 på V70R. wake up and read.

tror du missuppfattar mig hoppas iallfall det

en t5r är gul
en 850R är röd
en v70R är antingen laserblås eller kopparfärgad

sen att folk valde en annan färg när dom köpte dom är obegriplikt för mig
då snackar vi nya
417 är min favo färg för övrigt
när vi snackar volvo orginalfärger
hatar ljusblåa kopparfärgade och gula bilar endå hade jag valt den färgen som man förknippar med en viss modell

så det är inte riktigat mot någon som äger en grön t5r eller en mörkblå v70r bara märkligt val när dom beställdes från fabriken

50 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
hehe, ja då missuppfatade jag dig lite, sorry, ja vist är det så, förstår precis hur du menar smile

417 är min favvo färg på volvos också, gillar den skarpt och har två stycken, en 854 T5 -95a och en V70R AWD -98, båda i 417 färgen smile
Min 850 är för övrigt tillsalu på blocken om någon skulle vara intresserad.

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_854_ … 18&w=1
Senast redigerat av simonbb (11 december 2010)

50 Inlägg
11 december 2010
Trådstartare
MarlboroMan: Okej, tråkigt hmm men vad menar du? det är väl inte lika mycket häst orginal i en 2,0 italien som det är i en 2,3 svensksåld? vad menar du med att 15/25hk försvunnit? okej, så det är alltså så pass mycket mindre turbo i en 2,0 än vad det är i en 2,3?

14 632 Inlägg
11 december 2010
simonbb skrev:
hehe, ja då missuppfatade jag dig lite, sorry, ja vist är det så, förstår precis hur du menar smile

417 är min favvo färg på volvos också, gillar den skarpt och har två stycken, en 854 T5 -95a och en V70R AWD -98, båda i 417 färgen smile
Min 850 är för övrigt tillsalu på blocken om någon skulle vara intresserad.

http://www.blocket.se/kalmar/Volvo_854_ … 18&w=1

det värsta med 417 är att den ser väldigt risig ut om man inte håller den ren och välputsad =/

av någon anledning brukar mina bilar vara blåa
men sen jag slutade på förra jobbet på en bilackering så är mina bilar dom mesta färgerna utom blåa =/

8 266 Inlägg
11 december 2010
simonbb skrev:
MarlboroMan: Okej, tråkigt hmm men vad menar du? det är väl inte lika mycket häst orginal i en 2,0 italien som det är i en 2,3 svensksåld? vad menar du med att 15/25hk försvunnit? okej, så det är alltså så pass mycket mindre turbo i en 2,0 än vad det är i en 2,3?

Läs vad jag skrev en gång till. Det är skillnad på toppeffekten och vilken effekt som skrivs in i registret. Det är enbart grubndeffekten som skrivs in i registret. Därför kan effektangivelserna i registreringsbevisen se lite konstiga ut.

Ja, turbon är mindre och saknar egentlig potential för utveckling effektmässigt.

Sök