Bmw 518i e34 - topplockspackningen? eller vad är det! hjälp snälla

helsinkiw
14 december 2010 · 18 Inlägg

Hej!

Fick för några dagar sedan en bil av min vän med bakvagnsproblem m.m så tänkte inga problem o ordna detta. Efter att bilen har stått 1.5 år startade jag upp den och den gick igång direkt helt utan problem. Efter drygt 7 mil och nästan hemma försvann värmen i kupen och det blir iskallt, därefter började varmmätaren i instrumentpanel gå över mitten, nästan till rött, tillbaka till mitten och emellan rött och mitten. Bilen har inte börjat ryka och allt vatten finns kvar i bilen då det fortfarande är tryck i slangarna. Jag misstänker det ändå kan vara topplockspackning som gett upp men ja vet inte säkert? Termostat kanske, men skall bilen verkligen reagera så då? Kan inte vara vattenpumpen heller då den hör ihop med kamremen lr?

Vad tror ni det är för fel? Ja gör allt arbete själv på billyft, men vill inte behöva plocka isär fruktansvärt mkt onödigt om det sedan visade sig vara något litet skit fel.

Fick även höra ifrån en annan kille att det ev kan vara en luftbubbla? Men inte skall den ha kommit efter 7 mils funkande:S Kanske ? Kanske inte?

Hör av er, vore väldigt tacksam för snabba svar då bilen skall användas som övningskörnings fordon för min flickvän.

Online

    * Rapportera

Paint_it
15 december 2010 · 100 Inlägg

mest troligen är det luft i systemet, de är särkilt vanligt på bmw, dom är dryga att lufta systemet på. man får öppna och stänga luftnipplen ett antal gånger med bilen igång  och pumpa lite på slangarna. har varit med om de förr själv

BMW 328 e36 "Microtech LT 16" (1996)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
15 december 2010 · 3 180 Inlägg

termostat, luft eller vattenpumpen.

finns tillräckligt med glykol i systemet?
drar den vatten?
bubblar det i vattentanken med motorn igång?
majonäs på oljestickan?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang