2891
Sök

Öppet Luftfilter Alfa Romeo Gtv

7 Inlägg
20 december 2010
Trådstartare
Hejsan!

Jag funderar på att beställa ett KN Sportluftfilterkitt till min Alfa Romeo Gtv 2.0ts. Undrar om man får ut nån effekt av det eller är det bara för ljudet?

Undrar också hur jag gör med luftmassmätaren när jag ska installera kittet?

5 710 Inlägg
21 december 2010
Mr_F1 skrev:
Jag funderar på att beställa ett KN Sportluftfilterkitt till min Alfa Romeo Gtv 2.0ts. Undrar om man får ut nån effekt av det eller är det bara för ljudet?

Ett öppet filter ökar ofta flödet vilket ger möjlighet till ökad effekt men ofta är skillnaden så liten att du inte märker någon skillnad.
Men det finns undantag OM filterboxen original är riktigt usel....

Lite läsning i ämnet:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=9270

Mr_F1 skrev:
Undrar också hur jag gör med luftmassmätaren när jag ska installera kittet?

Om det är ett anpassat kit till just din bilmodell borde alla detaljer för att du skall kunna montera vara lösta.
Om det är ett universalkit får du ofta använda fantasin för att få dit filtret. Känns det jobbigt/obehagligt/osäkert är det lättaste sättet att låta bli wink

MVH Jonas
..............

7 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
Väldigt tacksam för ditt svar! Jag har för mig att det ska finnas anpassade kitt till just min bil, men frågan är om det inte blir billigare att köpa ett universalkit.. Vi får se hur det blir, det är ett tag kvar till våren iaf smile

Game On!
244 Inlägg
21 december 2010
köp ett med avskärmning så filtret inte suger varmluften som är inne i motorutrymmet för då förlorar du effekt istället wink

7 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
joQue skrev:
köp ett med avskärmning så filtret inte suger varmluften som är inne i motorutrymmet för då förlorar du effekt istället wink

Men då måste jag nästan bygga avskärmningen själv? Hur blir det om man sätter ner det i den originala luftburken? Fast de blir ju inte alls lika snyggt..

Game On!
244 Inlägg
21 december 2010
Ofta finns det att köpa färdiga avskärmningar(iaf till lite vanligare bilar typ saab, volvo, bmw osv) annars försök att få filtret så långt ifrån motorn som möjligt så den kan suga så kall luft som möjligt. en del sätter ju en slang ner typ "bakom dimljusen" sen har filtret där. Då får det bra kall luft, vet dock inte hur det ser ut på din bil smile

7 Inlägg
21 december 2010
Trådstartare
joQue skrev:
Ofta finns det att köpa färdiga avskärmningar(iaf till lite vanligare bilar typ saab, volvo, bmw osv) annars försök att få filtret så långt ifrån motorn som möjligt så den kan suga så kall luft som möjligt. en del sätter ju en slang ner typ "bakom dimljusen" sen har filtret där. Då får det bra kall luft, vet dock inte hur det ser ut på din bil smile

Får helt enkelt spåna lite på de där.. Tack för ditt svar! smile

Sök