Hjälp med dumpventil till Saab 9-3 Aero!

Fawkes GBR = Galning bakom ratten
3 januari 2011 · 69 Inlägg

Hejsan!

Det är så här att jag ska sätta en dumpventil på bilen innan den tas ut i vår igen.
Jag har dock lite huvudbry då dumpventiler inte är mitt starkaste ämne.
Jag har märkt att det finns olika mm anslutningar och har inte en aning om vilken mm jag ska välja.
Jag vet dock att jag inte kan köra med en öppen ventil, eftersom det är luftmassemätare på bilen, så så långt är jag med. (Har tänkt använda mig av en hybrid).
Det jag behöver hjälp med är att få reda på vilken mm som lämpar sig bäst och varför?

Hoppas att någon av garagets kunniga människor kan hjälpa mig!

Tack på förhand.

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.
Janneutanb
3 januari 2011 · 7 272 Inlägg

Kör med orginal och sätt på ett öppet filter om du ska ha ljud.

Kamulen
3 januari 2011 · 930 Inlägg

Du har Tronic 7 systemet då ska du absolut inte köra med nån annan dumpventil än original / återcirkulerande.

Det kan sabba LMM och KAT och bilen kommer inte att gå som den ska.
Sattsa på ett Öppet sportluftfilter från speedparts istället.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Fawkes GBR = Galning bakom ratten
3 januari 2011 · 69 Inlägg

Jag har redan sportluftfilter på den. Det är det där ljudet jag vill åt och tycker inte det låter mycket alls från sportfiltret hmm

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.
Gizmojohan
3 januari 2011 · 3 295 Inlägg

byt till en Forge återcirkulerande, du ska ha en med 25 mm anslutningar. den låter fint wink

KristianRS5
5 januari 2011 · 79 Inlägg

Har du verkligen 280 hk med original downpipe, den byts ju redan vid steg 3???

Citat från din sida "Uppställt turbotryck från 1,0 till 1,4 bar. Maxgränsen för vad original kolvarna tål"

Är bilen inte mappad för 1,4 bar?? man ställer inte bara upp laddet på en Saab man mappar.

Varför skulle inte stakarna klara mer än 1,4 bar??? jag kör 1,7 bar.

Sätt i smidda kolvar´+ större turbo och 3" downpipe med racekat ocyh ladda på mer så nyser det mer genom filtret.

Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

Maptun steg 4 ligger på 280hk och då byter du inte downpipe?? tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

Jo de gjorde man... JT helsats får men med då

I´m living my life a quarter mile at the time!
johannisson
5 januari 2011 · 534 Inlägg

ta bort mattan som sitter under huven så låter de en jävla massa mer ska du se.

Kamulen
5 januari 2011 · 930 Inlägg

zala skrev:
Jag har en hybrid "kvitterdump" som jag hade på min gamle 9-3a, den kan du få köpa billigt om du vill

MVH

aaa fast de finns inget som heter "kvitterdump"

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Kamulen
5 januari 2011 · 930 Inlägg

zala skrev:
Kamulen sluta märka ord och ge istället en bättre definition för en dumpventil med "kvitterljud" då?

Hehe var inte meningen att det skulle som nån ordpolis. När en dump "kvittrar" så öppnar den inte i tid så att trycket åker tillbaka in i turbon och studsar på impellern och det är inte bra för turbon.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
KristianRS5
5 januari 2011 · 79 Inlägg

Poppsey skrev:
Maptun steg 4 ligger på 280hk och då byter du inte downpipe?? tongue

Snacka inte om sånt du inte VET se nedan:

Steg 4 280Hk, 400Nm + MapTuner (Maptun programvara Saab 9-3 1998-02)

Steg 4 280Hk, 400Nm + MapTuner (Maptun programvara Saab 9-3 1998-02)

Priset gäller enbart programvara samt MapTuner och förutsätter en exakt identisk hårdvarukonfiguration som i det kompletta trimsteget. Om din hårdvarukonfiguration på något sätt avviker från trimsteget bör du kontakta oss för en närmare diskussion om alternativa lösningar.

Programvaran levereras med MapTuner, en egenutvecklad produkt där du som kund kan programmera om din bil med en enkel knapptryckning.

JT 3" helsats med racekat 9-3 Viggen/Aero

JT 3" helsats med racekat 9-3 Viggen/Aero

I korthet: 3" JT avgassystem helsats med racekat

För vem: För den som vill ha bättre respons, mycket hög effekt och ett sportigt ljud!
Detaljer: 3" (76 mm) avgassystem tillverkat i 1,5-2 mm dubbelsidigt aluminiserad stålplåt. Ljudnivå enligt ISO R362: 78 dbA (+2 db). Reducering av mottryck: 50% (ca. 600 Pascal). Mattpolerat rostfritt slutrör.


Kopplingssats Viggen

Kopplingssats Viggen

I korthet: Original Viggen kopplinggssats bestående av tryckplatta och lamell. Bolt-on montering på NG900 med hydraulisk- eller vajerkoppling och alla 9-3. Klarar av upp till 450 Nm vridmoment med mycket fin körbarhet! 


Maptun Sportluftfilter 9-3 T7

Maptun Sportluftfilter 9-3 T7

I korthet: Högflödande luftfilter med mycket bra reningsgrad, utformat för att öka effekten. Monteras enkelt i original luftfilterburk.

MapTun kan stolt pressentera egna sportluftfilter för de flesta Saab modellerna. Filtren är av mycket hög kvalitet och efter nogranna kontroller i våran RotoTest så är vi klara med att släppa detta till försäljning.
Filtret är framtaget för att öka bilens effekt samtidigt som det har en perfekt filtrering. Samtliga filter är försedda med MapTun logga. Filtret passar direkt i original luftfilterbox.


Intercooler 900/9-3

Intercooler 900/9-3

I korthet: Nyutvecklad intercooler för montering på originalplats. Högflödande cellpaket med lågt mottryck och gjutna gavlar gör detta till en mycket bra uppgradering på alla trimmade Saab 900/9-3!

För vem: För alla Saabar som vill gå längre än steg 3!

Detaljer: Gjutna gavlar gör att den tål högt laddtryck utan problem med läckage som är vanligt förekommande på original intercooler vid laddtryck över 1,4-1,5 bar. Kraftigt förbättrad kylverkan jämfört med original vilket medger höga effektuttag även under varma sommardagar och långa fullgasrepor! Utformad för 99,9% bolt-on på originalplats, d v s original intercooler demonteras. Original fästdetaljer och slangar används.

Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

Varför jag reagerade på att man inte bytte downpipe var för att min kusin har maptun steg 4. Men det var bara programvaran tydligen. Sen snacka om sånt du inte vet? Alla kan göra fel så du behöver ju inte gå loss för det. Ursäkta mig för detta får jag väll säga då.

Simma lugnt!

KristianAero skrev:

Poppsey skrev:
Maptun steg 4 ligger på 280hk och då byter du inte downpipe?? tongue

Snacka inte om sånt du inte VET se nedan:

Steg 4 280Hk, 400Nm + MapTuner (Maptun programvara Saab 9-3 1998-02)

Steg 4 280Hk, 400Nm + MapTuner (Maptun programvara Saab 9-3 1998-02)

Priset gäller enbart programvara samt MapTuner och förutsätter en exakt identisk hårdvarukonfiguration som i det kompletta trimsteget. Om din hårdvarukonfiguration på något sätt avviker från trimsteget bör du kontakta oss för en närmare diskussion om alternativa lösningar.

Programvaran levereras med MapTuner, en egenutvecklad produkt där du som kund kan programmera om din bil med en enkel knapptryckning.

JT 3" helsats med racekat 9-3 Viggen/Aero

JT 3" helsats med racekat 9-3 Viggen/Aero

I korthet: 3" JT avgassystem helsats med racekat

För vem: För den som vill ha bättre respons, mycket hög effekt och ett sportigt ljud!
Detaljer: 3" (76 mm) avgassystem tillverkat i 1,5-2 mm dubbelsidigt aluminiserad stålplåt. Ljudnivå enligt ISO R362: 78 dbA (+2 db). Reducering av mottryck: 50% (ca. 600 Pascal). Mattpolerat rostfritt slutrör.


Kopplingssats Viggen

Kopplingssats Viggen

I korthet: Original Viggen kopplinggssats bestående av tryckplatta och lamell. Bolt-on montering på NG900 med hydraulisk- eller vajerkoppling och alla 9-3. Klarar av upp till 450 Nm vridmoment med mycket fin körbarhet! 


Maptun Sportluftfilter 9-3 T7

Maptun Sportluftfilter 9-3 T7

I korthet: Högflödande luftfilter med mycket bra reningsgrad, utformat för att öka effekten. Monteras enkelt i original luftfilterburk.

MapTun kan stolt pressentera egna sportluftfilter för de flesta Saab modellerna. Filtren är av mycket hög kvalitet och efter nogranna kontroller i våran RotoTest så är vi klara med att släppa detta till försäljning.
Filtret är framtaget för att öka bilens effekt samtidigt som det har en perfekt filtrering. Samtliga filter är försedda med MapTun logga. Filtret passar direkt i original luftfilterbox.


Intercooler 900/9-3

Intercooler 900/9-3

I korthet: Nyutvecklad intercooler för montering på originalplats. Högflödande cellpaket med lågt mottryck och gjutna gavlar gör detta till en mycket bra uppgradering på alla trimmade Saab 900/9-3!

För vem: För alla Saabar som vill gå längre än steg 3!

Detaljer: Gjutna gavlar gör att den tål högt laddtryck utan problem med läckage som är vanligt förekommande på original intercooler vid laddtryck över 1,4-1,5 bar. Kraftigt förbättrad kylverkan jämfört med original vilket medger höga effektuttag även under varma sommardagar och långa fullgasrepor! Utformad för 99,9% bolt-on på originalplats, d v s original intercooler demonteras. Original fästdetaljer och slangar används.

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

Sen rättade jag mig själv om man läser lite tydligare wink

I´m living my life a quarter mile at the time!
KristianRS5
5 januari 2011 · 79 Inlägg

Poppsey skrev:
Sen rättade jag mig själv om man läser lite tydligare wink

Ha ha retade bara upp mig lite , det är lite för mycket folk som ger råd som inte har en susning.

Poppsey
5 januari 2011 · 479 Inlägg

KristianAero skrev:

Poppsey skrev:
Sen rättade jag mig själv om man läser lite tydligare wink

Ha ha retade bara upp mig lite , det är lite för mycket folk som ger råd som inte har en susning.

Jo okej. Men alla kan ju ha fel också! Sen om man blir rättad är ju det en fördel om man inte rättar sig själv! wink

I´m living my life a quarter mile at the time!
Sketstopp24v STREETRACER
5 januari 2011 · 892 Inlägg

blir väl ett jävla mottryck o väääldigt varmt utan 3" DP vid den effekten?  och uppställt ladd...hmm =/
T7maskin.. skaffa ett öppetfilter som är oljefritt..  tex AEM dryflow. oljan brukar förstöra LMM.
Finns ingen dump som orsakar "kvitter" utan att skada turbon... och hybrider "funkar" men det är "halv-fel" när det gäller T7.

så.. öppet filter o ingen dämparmatta så kommer det pysa sen wink

Bmc Crew
Pendulum
6 januari 2011 · 1 298 Inlägg

Har precis köpt mig en Forge återcirkulerande till min Aero. Det och AEM Dryflow utan olja kommer det bli till våren när den ställs på igen. Något annat bör man inte sätta på en T7a som det redan sagts tillräckligt ovan.

För att vara klok måste man ha erfarenhet, och för att ha erfarenhet måste man ha gjort dumheter.
CarpeDiem German Engineering
6 januari 2011 · 9 082 Inlägg

Dumpventilen på polarns förra bil lät inte mycket från kupén men jävlar vilken skillnad det blir efter montering av sportluftfilter big_smile

Innehar SFROs bygghandbok så har du frågor, skicka gärna PM :)
Biltransport? Tveka inte att höra av dig :) Skicka PM :)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang