Volvo AWD ?

Remiss
4 december 2009 · 1 339 Inlägg

Första generationen är väll som sagt inte så bra.

Men AWD, även om det suger kraft känns ju ganska tryggt egentligen greppmässigt. Speciellt på vintern. Sen är väll chansen att du står och spinner vid rödljuset starkt reducerad wink

TurbOla Reservdansk
4 december 2009 · 6 271 Inlägg

Volvo740an skrev:
Första generationen är väll som sagt inte så bra.

Men AWD, även om det suger kraft känns ju ganska tryggt egentligen greppmässigt. Speciellt på vintern. Sen är väll chansen att du står och spinner vid rödljuset starkt reducerad wink

Du slipper torque-steer då längden på drivaxlarna fram jämnas ut ganska mycket.
Framkomligheten blir bättre med awd, greppet, får ner mer krut i backen... tongue

Och första generationens AWD funkar fint - bara man sköter den.
En vän i NordicR kör bana med sin V70R AWD -00 med slicks, automatare dessutom. Preppad förstås. smile
Sen att hylsa och vinkelväxel bör bytas ut till utbytesgrejerna från Volvo är en annan sak.
Det störigaste är väl att man inte kan bogsera bilen med bakhjulen på backen utan att plocka bort kardanen...

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
BOLIN_
4 december 2009 · 2 763 Inlägg

TurbOla skrev:

BOLIN_ skrev:

KERMAN skrev:

betydligt mer hk under den huven. sista siffran ja hörde va 500+. va ett jävla drag i den när det bara va ca425 vill ja minnas

Det roliga med allt detta är att S70R inte ens finns med AWD lol

Såhär skrev Thomas på TM Racing till mig:

Thomas TMR skrev:
Om jag minns rätt så bromsades bilen till 537hk och strax under 700nm.

Drivlinan är EJ modifierad så vitt jag vet.

Thomas TMR skrev:
Hej Ola!

Jag har jobbat på Volvopersonvanars garanti avdelning vad gäller motorer och fick på så sätt lite "Bra" kontakter på växellådslabbet.
Så det är så att det är en labb drivlina från Volvo på denna bilen vet inte själv vad som är gjort i den........

Mvh Thomas TMR.

Och håller det?

Thomas TMR skrev:
Ja den har inte strulat något alls har kört med rally däck på isen med denna bilen och även lite på strippen +gatan så klart.....

Och jo, det finns minst en S70R AWD tillverkad. smile
Jakob Enkvist talade med ägaren på Elmia för något år sen.
Den byggdes åt en direktör på Volvo.

Att det fanns S70R med AWD visste jag inte att det hade byggts så det måste ha varit specialbeställda eller något för man kunde inte köpa en S70R med AWD orginal roll

Volvo - For Life
KERMAN
4 december 2009 · 6 Inlägg

men ägaren till denna s70R AWD har byggt den dvs han tog  en vanlig s70R och gjorde en AWD av den

BOLIN_
4 december 2009 · 2 763 Inlägg

KERMAN skrev:
men ägaren till denna s70R AWD har byggt den dvs han tog  en vanlig s70R och gjorde en AWD av den

Har du nån källa på detta eller känner du personen som byggt om den?? yikesroll

Senast redigerat av BOLIN_ (4 december 2009)

Volvo - For Life
TurbOla Reservdansk
4 december 2009 · 6 271 Inlägg

KERMAN skrev:
men ägaren till denna s70R AWD har byggt den dvs han tog  en vanlig s70R och gjorde en AWD av den

Om du menar TM Racings kärra så har Thomas skrivit att det var han som fixade drivlinan via sina kontakter när han jobbade på Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
TurbOla Reservdansk
4 december 2009 · 6 271 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Att det fanns S70R med AWD visste jag inte att det hade byggts så det måste ha varit specialbeställda eller något för man kunde inte köpa en S70R med AWD orginal roll

Ja, specialbeställd var ordet.
Om en direktör på Volvo ville ha en specialmodell kunde man helt plötsligt fixa det. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
BOLIN_
4 december 2009 · 2 763 Inlägg

TurbOla skrev:

BOLIN_ skrev:
Att det fanns S70R med AWD visste jag inte att det hade byggts så det måste ha varit specialbeställda eller något för man kunde inte köpa en S70R med AWD orginal roll

Ja, specialbeställd var ordet.
Om en direktör på Volvo ville ha en specialmodell kunde man helt plötsligt fixa det. wink

Ja det kan man allt säga wink

Volvo - For Life
cmoen9
7 januari 2011 · 9 Inlägg

S70R visst finns den ! den va lite mer känd på utlandsmarknaden men såldes här i sverige med .
http://sv.wikipedia.org/wiki/Volvo_S70

Joakim-S Hobby Fotograf
7 januari 2011 · 650 Inlägg

Jag kan bara säga att jag känner 2 stycken av mina nära kompisar som äger 850 awd och deras fyrhjulsdrift fungerar perfekt faktiskt! Det är många som säger att den är dålig och går sönder när dom inte änns har ägt en volvo awd...
Det jag försöker säga är att dom som äger en äldre volvo med awd tycks säga att dom funkar bra medans andra som inte har ägt en säger att den är dålig...

MG e-HS (2021)
myche DreamTeam
7 januari 2011 · 58 Inlägg

Jag har en v70xc med gamla awd'n och jag tycker den är väldigt bra men visst lite störigt att framhjulen spinner lite innan det händer nåt men det vänjer man sig vid !

"I drift not because it is a quicker way around a corner but the most exciting way."
- Keiichi Tsuchiya
Volvo 940 D24TIC "DieselEivor" (1993)
Cadillac Deville convertible "cruiiseeern" (1966)
cmoen9
7 januari 2011 · 9 Inlägg

Jag håller med ProXem ! Jag har själv en V70 AWD -00 och min syster har en lika dan 99 de enda problemet jag har haft va att jag va tvungen att byta den ökände hylsan enbart och då har jag kört både hårt lugnt och väldigt långt ! Min driver i bakändan direkt inget väntande på att nått ska värmas upp lr liknande som folk påstår.. Just love it

Germax
7 januari 2011 · 12 086 Inlägg

Hammarslag skrev:
Men ang vart det driver skiter både jag och kompisen i, bara det är hållbart. Bak eller fram skitsamma. Jag gillar fwd, känns som jag har mer kontroll då då man känner direkt om det släpper, medans andra tycker det är värdelöst.
Jag kan dock inte tekniken och köra på häng så fwd är valet för mig.

440hk framhjulsdrift är allt annat än kontrollerat, mer hysterisk bil får man leta efter.
Farsan hade en 280hk Saab 9000, under full gas hade man fullt upp med att hålla bilen i rak kurs!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang