Volvo AWD ?

Hammarslag Inläggskritiker
7 januari 2008 · 990 Inlägg

Hört ryktesvägen om volvo V70R AWD (äldre mod) att det inte är och föredra ?
Att man hellre ska ha AWD versionen, kan inte mycket om volvo så frågar  er som vet.
Berätta fördelar med awd och fwd (fattar den uppenbara skillnaden) men resten.
Automat o manuell låda.

En polare ska köpa en V70R och vill veta

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Daaze Rent A Retard !
7 januari 2008 · 674 Inlägg

tror att det är för att den går sönder "hela tiden" och kanske inte pallar med trimmning eller dylikt ?

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
John87 Stolt Volvoägare
7 januari 2008 · 4 913 Inlägg

Första generationen av Volvos AWD är inget att hänga i granen.
Att den inte håller något vidare är en av anledningarna.
Att du hinner spinna i fem år innan systemet upptäcker att det spinner och leder bak kraften till bakdäcken är en annan.

Men sen så kan du inte ha 300+hk på bara framhjulen. Säger sig självt att det inte kommer bli jätteroligt.

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Daaze Rent A Retard !
7 januari 2008 · 674 Inlägg

John87 skrev:
Första generationen av Volvos AWD är inget att hänga i granen.
Att den inte håller något vidare är en av anledningarna.
Att du hinner spinna i fem år innan systemet upptäcker att det spinner och leder bak kraften till bakdäcken är en annan.

Men sen så kan du inte ha 300+hk på bara framhjulen. Säger sig självt att det inte kommer bli jätteroligt.

det va exakt det jag menade bara att du va aningen bättre på att formulera det än mig big_smile

307 Km/h ++
502 Hk
650 Nm
Hammarslag Inläggskritiker
7 januari 2008 · 990 Inlägg

John87 skrev:
Första generationen av Volvos AWD är inget att hänga i granen.
Att den inte håller något vidare är en av anledningarna.
Att du hinner spinna i fem år innan systemet upptäcker att det spinner och leder bak kraften till bakdäcken är en annan.

Men sen så kan du inte ha 300+hk på bara framhjulen. Säger sig självt att det inte kommer bli jätteroligt.

Kommer ha ca 440hk på min i sommar, fwd och det kommer bli skoj med racingslicks och 6 växlad låda. Det biter riktigt bra, och saabarnas styrka är ju rullande landsväg. Jag är ingen rödljusracer, och saabarna är inte rätt bilval om man gillar att stå o hänga vid rödljusen heller.




Men ang vart det driver skiter både jag och kompisen i, bara det är hållbart. Bak eller fram skitsamma. Jag gillar fwd, känns som jag har mer kontroll då då man känner direkt om det släpper, medans andra tycker det är värdelöst.
Jag kan dock inte tekniken och köra på häng så fwd är valet för mig.

Senast redigerat av Hammarslag (7 januari 2008)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Hammarslag Inläggskritiker
9 januari 2008 · 990 Inlägg

Mer åsikter ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
Fredrik-79
9 januari 2008 · 2 164 Inlägg

4x4 tar ju mer effekt så de är ju en nackdel.
Men första generationen av awd till volvo ska man glömma helt.
De strular för mycket och de klarar inte effekter över 300hk!

MVH

F

Saab 9-5 SE (2001)
Volvo_Mannen Volvoskadad
9 januari 2008 · 6 017 Inlägg

John87 skrev:
Första generationen av Volvos AWD är inget att hänga i granen.
Att den inte håller något vidare är en av anledningarna.
Att du hinner spinna i fem år innan systemet upptäcker att det spinner och leder bak kraften till bakdäcken är en annan.

det beror ju på visko-kopplingen som måste bli varm innan den överför kraften, medans det nya systemet (sitter på v70N o framåt tror jag) har en elektrisk inkoppling av bakhjulen

Jonas
twin_cam Smålänning
9 januari 2008 · 7 877 Inlägg

99% av alla viscosystem är kassa. Inte bara volvos gamla.

Hyundai santa fe ska ju vara fyrhjulsdriven, men den börjar driva bak när framhjulen grävt ner sig och kopplingen blivit varm, sen lir den för varm och då slutar den driva igen...

Tacka vet jag haldex!

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
TurbOla Reservdansk
7 april 2009 · 6 271 Inlägg

Nu bumpar jag en gammal tråd, men måste bara hänvisa till denna S70R AWD, med gamla visco-systemet. wink



Jag tror det är mer än 300hk i denna... tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Marlboroman
7 april 2009 · 8 234 Inlägg

TurbOla skrev:
Nu bumpar jag en gammal tråd, men måste bara hänvisa till denna S70R AWD, med gamla visco-systemet. wink



Jag tror det är mer än 300hk i denna... tongue

Jodå, visst är det mer än så, är väl runt 400hk vill jag minnas. Men dock lär det påpekas att drivlinan i den är modifierad med förstärkt diffhus.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Losgard
7 april 2009 · 1 688 Inlägg

TurbOla skrev:
Nu bumpar jag en gammal tråd, men måste bara hänvisa till denna S70R AWD, med gamla visco-systemet. wink



Jag tror det är mer än 300hk i denna... tongue

Kameramannen va stabil på handen ja, och hans 0-200 med rulllande start, hur mycket 0 är de tongue

Varning till er allergiker, inlägget kan innehålla spår av ironi och moralkakor!
Volvo V70 (2012)
Audi S2 89Q (1994)
TurbOla Reservdansk
9 april 2009 · 6 271 Inlägg

Marlboroman skrev:
Jodå, visst är det mer än så, är väl runt 400hk vill jag minnas. Men dock lär det påpekas att drivlinan i den är modifierad med förstärkt diffhus.

Märkligt att man aldrig ser/hör någon som säljer förstärkta vinkelväxlar e.dyl. till Volvo AWD.
Dock är hylsan till V70R/S60R -06 den starkaste hylsan, är gjort av dubbelt så starkt material som föregående års hylsor, enligt V70R.com, där man provade de olika hylsorna på laboratorium.

Volvo har använt ett så mjukt stål att det inte ens är med på Rockwell-skalan som man mäter metallers hårdhet i.
Man lämnade iväg hylsor från tidiga S60R/V70R och från nyaste versionen (S80 AWD och XC90 AWD) som ska vara "förstärkt" men resultaten från labben är alla eniga:
Det är samma mjuka metall i de nya hylsorna.
Fördelen med den mjuka metallen är att de är mer tänjbara än hårdare metaller, men det slits också på ett helt annat vis, mycket snabbare, inte det bästa materialvalet i transmissionsdetaljer.

The material on the collar gear used on the 2004-2007 MT Rs and the 2004-2005 GT Rs has a tensile strength of about 110,000lb/sq inch, the part used on the 06-07 GT equipped Rs has a tensile strength of 351,000lb/sq inch.

http://www.v70r.com/forums/index.php?showtopic=13041

Senast redigerat av TurbOla (9 april 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Eiiiiik
9 april 2009 · 337 Inlägg

Hört att det är lite lurigt med olika slitna däck på gamla awd volvo med.
Den driver ju mest fram hela tiden, vilket gör att slitaget på framdäcken är avsevärt större än vad det är bak.
Har hört att denna 4*4 inte riktigt fixar detta å kan pajja hmm
någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Hammarslag Inläggskritiker
9 april 2009 · 990 Inlägg

TurbOla skrev:
Nu bumpar jag en gammal tråd, men måste bara hänvisa till denna S70R AWD, med gamla visco-systemet. wink

Jag tror det är mer än 300hk i denna... tongue

Undantag finns alltid, finns folk som kör med 600hk+ med saab orginallådor tongue = det pajar förr eller jävligt snart.
Skulle inte köpa en AWD volvo förutom S60RV70R nya modellen.

Skulle  inte heller köpa nån volvo som inte är en äkta R, snikmodeller av div modeller är ja inte mycket för.
En V70R med fwd skulle dock funka utmärkt.

Visco är inget att ha, Haldex är mer ett givetval isf men detta är en gammal tråd som kan tas bort!

Senast redigerat av Hammarslag (9 april 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed
TurbOla Reservdansk
13 april 2009 · 6 271 Inlägg

Eiiiiik skrev:
Hört att det är lite lurigt med olika slitna däck på gamla awd volvo med.
Den driver ju mest fram hela tiden, vilket gör att slitaget på framdäcken är avsevärt större än vad det är bak.
Har hört att denna 4*4 inte riktigt fixar detta å kan pajja hmm
någon som kan bekräfta eller dementera detta?

Stämmer.
Därför skiftar man däcken fram/bak ca 2ggr per säsong eller var 500e mil så får man jämnt slitage, vad jag hört av AWD-ägare. smile
Många i NordicR som kör problemfritt med sina AWD.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
KERMAN
3 december 2009 · 6 Inlägg

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Nu bumpar jag en gammal tråd, men måste bara hänvisa till denna S70R AWD, med gamla visco-systemet. wink



Jag tror det är mer än 300hk i denna... tongue

Jodå, visst är det mer än så, är väl runt 400hk vill jag minnas. Men dock lär det påpekas att drivlinan i den är modifierad med förstärkt diffhus.

betydligt mer hk under den huven. sista siffran ja hörde va 500+. va ett jävla drag i den när det bara va ca425 vill ja minnas

BOLIN_
3 december 2009 · 2 763 Inlägg

KERMAN skrev:

Marlboroman skrev:

TurbOla skrev:
Nu bumpar jag en gammal tråd, men måste bara hänvisa till denna S70R AWD, med gamla visco-systemet. wink



Jag tror det är mer än 300hk i denna... tongue

Jodå, visst är det mer än så, är väl runt 400hk vill jag minnas. Men dock lär det påpekas att drivlinan i den är modifierad med förstärkt diffhus.

betydligt mer hk under den huven. sista siffran ja hörde va 500+. va ett jävla drag i den när det bara va ca425 vill ja minnas

Det roliga med allt detta är att S70R inte ens finns med AWD lol

Volvo - For Life
Bensinskallen P o r s c h e
3 december 2009 · 1 700 Inlägg

BOLIN_ skrev:
Det roliga med allt detta är att S70R inte ens finns med AWD lol

Haha är du säker ? tongue  Vore ju spännande om de visade sig vara sant, va ä de då vi såg på filmen ^^?


De ä ju en stor skillnad mellan riktiga racekopplingar och standard.

Som på Porsche så är ju kopplingen programmerad att överföra en viss kraft, medan t.ex. volvos skickar på kraft när de behövs... Ligger man då på 300hk spinn på framhjulen och de hugger till bak så kan man ju tänka sig vad som händer big_smile

Gamla viscokopplingen "gör sitt jobb i tid och otid" som en Getrag-anställd förklarade för mig. Går VTG linjen så ja är inne och springer på Getrag awd i köping lite då och då wink ( dom som tillverkar alla vinkelväxlar och slutväxlar till volvo för er som inte vet )

(((Köper ni en ny -10:a awd volvo och bakdiffen pajjar så är de inte mitt fel big_smile )))

Volvo V70N 2.4T "Studentbilen" (2000)
Subaru Impreza WRX STI "Hawkeye" (2007)
TurbOla Reservdansk
3 december 2009 · 6 271 Inlägg

BOLIN_ skrev:

KERMAN skrev:

Marlboroman skrev:
Jodå, visst är det mer än så, är väl runt 400hk vill jag minnas. Men dock lär det påpekas att drivlinan i den är modifierad med förstärkt diffhus.

betydligt mer hk under den huven. sista siffran ja hörde va 500+. va ett jävla drag i den när det bara va ca425 vill ja minnas

Det roliga med allt detta är att S70R inte ens finns med AWD lol

Såhär skrev Thomas på TM Racing till mig:

Thomas TMR skrev:
Om jag minns rätt så bromsades bilen till 537hk och strax under 700nm.

Drivlinan är EJ modifierad så vitt jag vet.

Thomas TMR skrev:
Hej Ola!

Jag har jobbat på Volvopersonvanars garanti avdelning vad gäller motorer och fick på så sätt lite "Bra" kontakter på växellådslabbet.
Så det är så att det är en labb drivlina från Volvo på denna bilen vet inte själv vad som är gjort i den........

Mvh Thomas TMR.

Och håller det?

Thomas TMR skrev:
Ja den har inte strulat något alls har kört med rally däck på isen med denna bilen och även lite på strippen +gatan så klart.....

Och jo, det finns minst en S70R AWD tillverkad. smile
Jakob Enkvist talade med ägaren på Elmia för något år sen.
Den byggdes åt en direktör på Volvo.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang