4935
Sök

Hjälp gällande konvertera saab 9-3 149hk till 9-3 185 hk (box samt magnetventil byte

876 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder har ja en saab 9-3 års 99a lätttryckare och har nu hört av bekanta att man kan ta box samt magnet ventil från en fulltryckare och vips så har man en fulltryckare har ni några erfarenheter om detta ?vad ska man tänka på? tips? vill komma så billigt undan som möjligt. (Och jag vet om att det finns mängder med chip och avgas system etc men vill inte ha en raket utan bara lite mer än 149hk)

Bilen har larm samt röd tändkasset om det har någon betydelse.

snabba svar vore trevligt... trvlig kväll ..smile

342 Inlägg
7 januari 2011
Har inte din bilen redan magnetventil?

Kan gå att ta en t5 box från en annan bil, inte helt säker dock så låter den frågan vara obesvarad.
Har för mig man måste gifta in boxen med tech 2.

Varför inte skaffa en CANUSB adapter alt ett BDM kort, då kan du enkelt själv mappa om boxen.

Färdiga mappar finns det massvis av på t.ex. http://forum.ecuproject.com/

EDIT: Har boxen startspärr och du ska sätta den i en bil utan startspärr, så kommer bilen inte starta.
Tänker du skaffa en box ska du försöka skaffa fram en utan startspärr (VSS), den funkar i alla bilar.

Men till svar på din fråga, JA, du kan ta en Trionic 5 box från en 185 hästars utan VSS och sätta i din bil.
Senast redigerat av olof102 (7 januari 2011)

876 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
Tack för ditt svar är inte så insatt i saab så tänkte börja med ett box byte till fulltryck men vad ska ja tänka på?kan ja ta boxen från vilken 9-3a som helst spelar mitt larm någon roll?duger den magnet ventil som redan finns?

Om ja nu byte box och bilen inte startar kan ja då bara lösa problmet att byte tillbaka till min gamla igen?

mvh

342 Inlägg
7 januari 2011
Du kan tyvärr inte ta boxen från vilken 9-3:a som helst, det måste vara från en med röd tändkassett d.v.s en 98-99:a. -00 kom Trionic 7 systemet och det fungerar inte i din bil. T7 bilarna har svart tändkassett.

Jag ser ingen anledning till att byta magnetventilen.

Ja precis, startar inte bilen så är det ju bara byta tillbaka boxen till den gamla. Inga felkoder eller liknande ska dyka upp.

Om jag kommer ihåg rätt så är skillnaden mellan 150 och 185 hästars boxarna väldigt små. Har för mig det bara är några få mappar som är olika. Tror tyvärr heller inte du kommer märka så värst stor skillnaden.

Ett steg 1 program hade nog varit mer den rätta vägen att gå!

876 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
nja inte någon större skillnad men kompisen hade en som dom gjort så på och jämför man med min så var det stor skillnad ,i nu läget känner man inte någon kraft alls från turbon hade pengarna funnits så hade ja defentift skaffat steg 1 hittade det för ca 3500kr om man lämna sin gamla box. larmet spelade ingen roll? tack för alla svar.smile

räcker det med öppet filter för att få lite skönare "pys ljud " eller är en återcirkulerande dump något att införskaffa? mvh rayya

342 Inlägg
7 januari 2011
volvoperfomanceclub skrev:
nja inte någon större skillnad men kompisen hade en som dom gjort så på och jämför man med min så var det stor skillnad ,i nu läget känner man inte någon kraft alls från turbon hade pengarna funnits så hade ja defentift skaffat steg 1 hittade det för ca 3500kr om man lämna sin gamla box. larmet spelade ingen roll? tack för alla svar.smile

räcker det med öppet filter för att få lite skönare "pys ljud " eller är en återcirkulerande dump något att införskaffa? mvh rayya

Steg 1 kan du få tag i ännu billigare kan jag lova dig.
Bli medlem på saabturboclubofsweden, där finns säkert någon som kan flasha/mappa din box för under 1000-lappen till steg 1!

Ja, det räcker med att skaffa öppet luftfilter för att få pys-ljudet, men jag har faktiskt ett bättre tips till dig.
I och med att din bil inte har någon LMM utan MAP-sensor så kan du slopa röret som går från originaldumpventilen tillbaka till snorkeln mellan luftburken och turbon.

Plocka helt enkelt bort röret, plugga hålet i snorkeln och sätt ett "vevhusventilations-filter" på dumpventilen. Då kommer det pysa wink
Tror det är bättre att du behåller luftburken eftersom den garanterat renar bättre än ett öppet filter.
Och dessutom tycker jag det blir ett sportigare ljud såhär än med öppet filter roll

http://www.geting.se/image.php/280524-saab.jpg

Köp sedan ett vevhusventilations-filter på ridetech för 29kr, för att inte dra in nått skit i avlastningsventilen.
Och en eventuell plug att sätta på snorkeln.

Kostnad = max 100 lapp
Senast redigerat av olof102 (7 januari 2011)

876 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
olof102 skrev:
volvoperfomanceclub skrev:

Steg 1 kan du få tag i ännu billigare kan jag lova dig.
Bli medlem på saabturboclubofsweden, där finns säkert någon som kan flasha/mappa din box för under 1000-lappen till steg 1!

Ja, det räcker med att skaffa öppet luftfilter för att få pys-ljudet, men jag har faktiskt ett bättre tips till dig.
I och med att din bil inte har någon LMM utan MAP-sensor så kan du slopa röret som går från originaldumpventilen tillbaka till snorkeln mellan luftburken och turbon.

Plocka helt enkelt bort röret, plugga hålet i snorkeln och sätt ett "vevhusventilations-filter" på dumpventilen. Då kommer det pysa wink
Tror det är bättre att du behåller luftburken eftersom den garanterat renar bättre än ett öppet filter.
Och dessutom tycker jag det blir ett sportigare ljud såhär än med öppet filter roll

http://www.geting.se/image.php/280524-saab.jpg

Köp sedan ett vevhusventilations-filter på ridetech för 29kr, för att inte dra in nått skit i avlastningsventilen.
Och en eventuell plug att sätta på snorkeln.

Kostnad = max 100 lapp

Får tacka för tipsen kallas bra tummen upp. då ska ja göra som du säger låter ju skit bra.trevlig helg på dig.

876 Inlägg
7 januari 2011
Trådstartare
har du några andra tips idder så säg gärna till

Sök