3" DP med racekat, effekt?

kontra
9 februari 2011 · 76 Inlägg

Hallå!

Tänkte beställa en 3" DP med racekat från speedparts inom en snar framtid och ville kolla med er vilken effekt / påverkan det kommer ha på min bil.

Kör en 9-3 Aero -02 och värt att nämna är väl att det sitter ett JT 3" från katten på bilen just nu och att den är steg 2(!) trimmad av BSR.

Tack på förhand.

jonTe
10 februari 2011 · 5 710 Inlägg

Utan en programvaruuppdatering är det inte säkaret att det effektmässigt händer så mycket.
Fördelen med 3"pipa och bättre kat är ju att flödet blir bättre och att du får en större volym i pipan vilket ger lägre temperatur.
Dessa saker gör att man kan "ställa på" lite mer i programmet och får möjlighet till högre effekt.

Att köra som du tänkt fast utan programvaruuppdatering är dock inte farligt.

MVH Jonas
..............
kontra
10 februari 2011 · 76 Inlägg

Tack för ditt svar.

En fråga till bara smile Eftersom att bilen redan är chippad tror du jag kan få nån mer effekt med 3" DP med racekat? Vad menar du med ställa på smile?

Kax
10 februari 2011 · 206 Inlägg

kontra skrev:
Tack för ditt svar.

En fråga till bara smile Eftersom att bilen redan är chippad tror du jag kan få nån mer effekt med 3" DP med racekat? Vad menar du med ställa på smile?

Nej, som redan sagt ökar du inte effekten nämnvärt med att byta kat. Däremot kan man ta ut mer effekt med ett nytt system. Tex genom att lägga in ett st 3 program.

kontra
10 februari 2011 · 76 Inlägg

Okej tackar smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang