3892
Sök

Vilken typ av dumpventil ska man ha till en bill med luftmängdmätare?? (sierra pinto turbokonv.)

If you’re in control, you’re not going fast enough
10 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
hejsan.

jag provstartade min sierra turbo med en saab 9000 dump men det funkade inte alls bra...

den dumpventilen suger samtidigt tjuvluft som inte går genom luftmängdmätaren så det blir fel blandning och bilen går som en kratta.

det jag undrar är hur vet jag och var hittar jag en dumpventil som är helt stäng på det "sugande" hållet och bara öppnas när den släpper ut övertrycket till atmosfären ???

är inte speciellt insatt i dumpventiler.

ska jag köpa öppen eller hybrid dump ? saaben har ju återcirkulerande väl..

tack på förhand smile

10 Inlägg
13 februari 2011
Trådstartare
...och jag vill inte ha en slang från dumpen till mellan turbo och luftMM

1 231 Inlägg
13 februari 2011
om du har luftmassemätare så ska du ha en återcirkulerande för att den ska gå bra (slang mellan luftmm och dump) sen det där med att den "pyser" inte håller tätt på tomgång är ju för att dumpen är för mjuk antar jag.. så en hårdare fjäder ska väl hjälpa smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

där har du en länk du kan läsa igenom också om du inte gjort det smile
Senast redigerat av manne_940 (13 februari 2011)

10 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
vill inte ha slang där emellan. men en vanlig öppen dump, suger den när jag gasar innan laddat börjar komma ? för det gör den dumpen jag har nu så den får ju för mycket luft... smile

1 231 Inlägg
14 februari 2011
Scrimen skrev:
vill inte ha slang där emellan. men en vanlig öppen dump, suger den när jag gasar innan laddat börjar komma ? för det gör den dumpen jag har nu så den får ju för mycket luft... smile

alltså det där med att den suger in luft är att det inte sluter tätt smile tror det har med att fjäder är för mjuk inuti dumpen men är inte helt säker..

7 281 Inlägg
14 februari 2011
Eftersom du ska ha den som en öppen som funkar nog en öppen bäst.
Men du kan få mixtra lite med fjädern för att ställa in den korrekt.

243 Inlägg
14 februari 2011
En dump ska väl vara stängd under laddning, och öppnas när spjället är stängt och det bildas ett ''övertryck'' i trycksslangarna

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

7 281 Inlägg
14 februari 2011
Blue_celicA skrev:
En dump ska väl vara stängd under laddning, och öppnas när spjället är stängt och det bildas ett ''övertryck'' i trycksslangarna

Ja men nu pratar vi om tomgång och då har man bara vakum.

10 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
ja sätter jag handen på dumpens öppning till atmosfären så känner jag hur den suger luft.. så bara jag hittar en dumpa som bara öppnar vid övertryck och är helt stängd vid undertryck så ska det nog gå bra smile

243 Inlägg
14 februari 2011
Brains skrev:
Blue_celicA skrev:

Ja men nu pratar vi om tomgång och då har man bara vakum.

My bad..

Kolla gärna in mitt Turbo-Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=159288

7 281 Inlägg
14 februari 2011
Köp någon begagnad billig öppen dump bara.
Se till att det går att öppna upp den.
Sen får du antingen kapa fjädern eller lägga brickor för att göra den hårdare beroende på vad som behövs.

10 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
okej tack för hjälpen, hoppas  jag får rätt på den till helgen så jag kan ut och testköra på riktigt big_smile

7 281 Inlägg
14 februari 2011
Eller så kör du utan. Fungerar det med!
Tänkte eftersom det är ju ingen riktig värsting så det är väl skitsamma om den håller 10.000 mil.
Inte direkt att den dör efter en vecka för det inte sitter någon dump på den.

10 Inlägg
14 februari 2011
Trådstartare
farmidsplanerna e runt 1 bars laddtryck och cossi kolvar eller bara sänka kompet på ngt sätt så det e ganska bra för mig om dumpen fungerar som den ska

Sök