Byta från insprut till förgasare volvo b23e Vad gäller?

terge
17 februari 2011 · 69 Inlägg

Jag har problem med mitt insprut då huvudsoppadirigerarprylen läcker som ett as.. Tänkte bara fråga vad som krävs för att byta till förgasare? Har en förgasarmotor hemma med rostiga ventiler. I bilen sitter en b23e och jag har en b23a stående med 530topp..


Mvh!

Hilmer
17 februari 2011 · 1 789 Inlägg

Vad och var läcker det bensin?
Lättaste är ju så klart att få ordning på befintligt system.
Man tappar ju dessutom värdefulla hk genom att konvertera till förgasare.

terge
17 februari 2011 · 69 Inlägg

Hilmer skrev:
Vad och var läcker det bensin?
Lättaste är ju så klart att få ordning på befintligt system.
Man tappar ju dessutom värdefulla hk genom att konvertera till förgasare.

Det är en a-traktor så hk struntar jag ismile Den läcker ju från delningen som sitter på luftmätaren..
Har börjat tröttna på mitt krånglande insprut:(

Hilmer
17 februari 2011 · 1 789 Inlägg

Vilken "delning" syftar du på egentligen? (bild el namn?) I vilket fall som helst bör det vara enklare att lösa problemet än att börja bygga om.

terge
17 februari 2011 · 69 Inlägg

Den heter bränslemängsmätare.. Problemet vet jag vad det är.. Grejen är att jag tror jag behöver byta den då membanet i mitten är skadat.. Så helst vill jag bara veta vad som behöver göras vid ett byte då jag har allt hemma:)

Hilmer
17 februari 2011 · 1 789 Inlägg

Att få tag på en fungerande/tät bränslefördelare lär ju inte vara några problem för dom finns i överflöd känns det som. Alternativet är ju som du skrev att kasta på en knasare istället.

*Demontera allt som har med insprutningen att göra.
*Montera förgasare och mekanisk bränslepump.
*Demontera pumparna och filter till sprutet.
*Byt topp alternativt låt spridarna sitta kvar i befintlig.
*Byt gaswire.
*Montera chokewire.

Är rätt trött nu så jag kan ev ha missat nån detalj, men i det stora hela är det detta som gäller.

RD_87 Skrotsamlare
18 februari 2011 · 4 031 Inlägg

På en a-traktor så är ju förbrukningen av största intresse, med andra ord placera förgasaren i sjön och fixa läckan tongue

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
terge
20 februari 2011 · 69 Inlägg

RD_87 skrev:
På en a-traktor så är ju förbrukningen av största intresse, med andra ord placera förgasaren i sjön och fixa läckan tongue

Grejen är den att insprutet har fungerat skit då nån bonnemek har varit framme.. Så den drar ju hur mkt bensin som hälst i vilket fall:)

terge
20 februari 2011 · 69 Inlägg

Hilmer skrev:
Att få tag på en fungerande/tät bränslefördelare lär ju inte vara några problem för dom finns i överflöd känns det som. Alternativet är ju som du skrev att kasta på en knasare istället.

*Demontera allt som har med insprutningen att göra.
*Montera förgasare och mekanisk bränslepump.
*Demontera pumparna och filter till sprutet.
*Byt topp alternativt låt spridarna sitta kvar i befintlig.
*Byt gaswire.
*Montera chokewire.

Är rätt trött nu så jag kan ev ha missat nån detalj, men i det stora hela är det detta som gäller.

Ok:) Kan man låta tankpumpen sitta kvar och bara ta bort det som sitter i mitten under bilen?
Mvh

RD_87 Skrotsamlare
20 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Om du har kvar tankpumpen kan du skippa pumpen på motorn och köra med bränsletryckregulator istället. Om du ska köra med mekanisk pump så bör du plocka bort tankpumpen.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
terge
20 februari 2011 · 69 Inlägg

RD_87 skrev:
Om du har kvar tankpumpen kan du skippa pumpen på motorn och köra med bränsletryckregulator istället. Om du ska köra med mekanisk pump så bör du plocka bort tankpumpen.

Så om jag har fattat rätt nu så kan ska jag ta bort pumpen under bilen,låta tankpumpen sitta kvar, skita i mekaniska pumpen på motorn och koppla tryckregulatorn som sitter under bilen till tankpumpen om den nu inte redan är det, så ska de funka, är det rätt?smile

Hilmer
20 februari 2011 · 1 789 Inlägg

Tror faktiskt inte att förpumpen i tanken är kraftig nog att mata soppan ändå fram, den har ju som enda uppgift i vanliga fall att förse primärpumpen med soppa då denna inte är sugande utan endast tryckande.
Låt förpumpen sitta kvar men montera mekanisk pump också i så fall.

terge
20 februari 2011 · 69 Inlägg

Hilmer skrev:
Tror faktiskt inte att förpumpen i tanken är kraftig nog att mata soppan ändå fram, den har ju som enda uppgift i vanliga fall att förse primärpumpen med soppa då denna inte är sugande utan endast tryckande.
Låt förpumpen sitta kvar men montera mekanisk pump också i så fall.

Och det blir inte för högt tryck med både förpump och mekanisk pump?smile

Hilmer
20 februari 2011 · 1 789 Inlägg

terge skrev:

Hilmer skrev:
Tror faktiskt inte att förpumpen i tanken är kraftig nog att mata soppan ändå fram, den har ju som enda uppgift i vanliga fall att förse primärpumpen med soppa då denna inte är sugande utan endast tryckande.
Låt förpumpen sitta kvar men montera mekanisk pump också i så fall.

Och det blir inte för högt tryck med både förpump och mekanisk pump?smile

Förpumpen bygger inte upp nåt vidare tryck, så jag anser inte detta ska skapa några problem.

terge
20 februari 2011 · 69 Inlägg

bra:) Tack för hjälpen, är de några värmegrejer eller nått till insuget som är viktigt o koppla in.. såg att vattenkylningen gick där igenom på vissa årsmodeller

RD_87 Skrotsamlare
20 februari 2011 · 4 031 Inlägg

Jag tror att det finns en risk att förpumpen har lite för högt tryck, men det är väl bara att testa. Men att köra mekanisk också är nog onödigt. Men som sagt det är bara att prova.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
terge
21 februari 2011 · 69 Inlägg

Måste man ha kvar vattenkylningen till insuget på föggen?

terge
21 februari 2011 · 69 Inlägg

terge skrev:
Måste man ha kvar vattenkylningen till insuget på föggen?

Menade naturligtvis vattenvärmningen:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang