Sportluftfilter måste jag köra på tomgång innan jag stänger av för att inte LMM ska gå sönder

stoffeaiight
24 februari 2011 · 58 Inlägg

tjenare! har en s70 glt och har köpt mig ett sportluftfilter (K&N) men min kompis säger att jag ska ha bilen en min tomgång före jag åker iväg och innan jag stänger av bilen, för att inte förstöra luftmassomätaren. har han rätt? vad händer om den går sönder? tacksam för svar.

Volvo s70 "S 70 GLT Totte" (1997)
PlatinumRacing
24 februari 2011 · 597 Inlägg

stoffeaiight skrev:
tjenare! har en s70 glt och har köpt mig ett sportluftfilter (K&N) men min kompis säger att jag ska ha bilen en min tomgång före jag åker iväg och innan jag stänger av bilen, för att inte förstöra luftmassomätaren. har han rätt? vad händer om den går sönder? tacksam för svar.

Nej, inte enligt vad jag vet eller egna erfarenheter

Det som förstör LMM är om filtret "badar" i olja som sedan bränner sönder trådarna.

Edit: Stavfel
MVH

Senast redigerat av PlatinumRacing (24 februari 2011)

Brådhis * Voff voff *
24 februari 2011 · 10 280 Inlägg

stoffeaiight skrev:
tjenare! har en s70 glt och har köpt mig ett sportluftfilter (K&N) men min kompis säger att jag ska ha bilen en min tomgång före jag åker iväg och innan jag stänger av bilen, för att inte förstöra luftmassomätaren. har han rätt? vad händer om den går sönder? tacksam för svar.

Nej nej nej! Du kan lugnt stänga av direkt! Likaså när du ska iväg är det bara att köra!

//Brådhis

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 februari 2011 · 3 404 Inlägg

LMM & oljat sportfilter är tydligen en dålig kombination. Är motorn i stort sett original finns det knappast några fördelar med det och nackdelen är att du ev åker på ett byta av LMM och dom är inte jättebilliga...

Det som händer när den pajjar är att styrdonet till motorn får fel/ingen signal från LMM och vet därav inte hur mycket luft motorn får. Motorn kommer gå som en påse nötter och i bästa fall gå fett (få för mycket bensin).

Senast redigerat av TenZer (24 februari 2011)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
ghostpix MC-galen ;)
24 februari 2011 · 39 Inlägg

stoffeaiight skrev:
tjenare! har en s70 glt och har köpt mig ett sportluftfilter (K&N) men min kompis säger att jag ska ha bilen en min tomgång före jag åker iväg och innan jag stänger av bilen, för att inte förstöra luftmassomätaren. har han rätt? vad händer om den går sönder? tacksam för svar.

För att svara på din fråga om vad som händer om LMM:en går sönder...

Inte mer än att motorstyrsystemet känner av att den tappat signalen samt informationen om hur mycket luft motorn får och slår över till ett nödprogram.Detta medför högre bränsleförbrukning och tokiga avgasvärden, samt att bilen troligen inte kommer gå speciellt bra.

Detta nödläge är egentligen enbart för att bilen ska kunna köras hem eller till verkstad för åtgärd.

//Mvh S

*************************
Hastigheten är relativ ;)
Melin82
24 februari 2011 · 513 Inlägg

Det din kompis talar om, och vad jag tror han menar är att turbobilar gärna ska stå lite på tomgång för att "lugna ner turbon"
Du behöver inte bekymmra dig allt för mycket men som dom säger finns en risk med öppet filter då oljan gärna har ihjäl llm, och även annan skit har lättare att passera ett öppet filter än ett orginal papp. Men va fan en får offra lite för ljudet av en femma även om det inte ger något extra krut i burkarna.

stoffeaiight
24 februari 2011 · 58 Inlägg

tack för alla svar, men jag behöver egentligen inte vara orolig för att köra med sportluftfiltret? jag har inte hämtat det ännu, så vet inte om det är sånt med olja eller utan olja...

Volvo s70 "S 70 GLT Totte" (1997)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
24 februari 2011 · 3 404 Inlägg

stoffeaiight skrev:
tack för alla svar, men jag behöver egentligen inte vara orolig för att köra med sportluftfiltret? jag har inte hämtat det ännu, så vet inte om det är sånt med olja eller utan olja...

Orolig och orolig, byta lmm är kanske inte så roligt men det händer väll kanske inte allt för ofta att dom pajjar men risken ökar med oljat sportfilter

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
stoffeaiight
25 februari 2011 · 58 Inlägg

okej pratade med kompisen nu, och det var inget oljat filter..

Volvo s70 "S 70 GLT Totte" (1997)
Robbs_
25 februari 2011 · 158 Inlägg

En del snackar lite väl med, oljat filter behöver inte döda LMM, det beror på om filtret är rätt inoljat med rätt mängd och produkt.. Fått greja lite med luft filter till några jtcc bilar, gjorde exakt likadant med mitt biltema filter till en 740 jag ägde.. Ordentlig urtvättning ( Blev jätte mkt smutsvatten, så uppenbarligen åker inte skiten rakt igenom biltema filter? ) , sen inoljningen.. och den ska vara helt täckt över filtret, men det är jätte noga att det inte blir för mycket.. sen ska det få torka in i filtret en bra stund med. Den luftmassemätaren går fortfarande idag tror jag.

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
stoffeaiight
25 februari 2011 · 58 Inlägg

nu har jag lite mera kött på benen, men han min kompis sa att detta filtret skall man inte ha olja på.. är det sämre med sånt filter?

Volvo s70 "S 70 GLT Totte" (1997)
Robbs_
25 februari 2011 · 158 Inlägg

stoffeaiight skrev:
nu har jag lite mera kött på benen, men han min kompis sa att detta filtret skall man inte ha olja på.. är det sämre med sånt filter?

Det finns filter som skall inoljas, och dem som inte skall det, och dem som man kan göra både och.

Jag har dock inte tillräckligt med kött på benen för att kläcka ur mig vilket som är bäst, men jag tycker det Känns bättre med inoljat.. smile

Jag menar, oljefria filter borde inte kunna samla upp de minsta partiklarna som den klibbiga oljan fångar.. men det kan ju skilja lite från behöv, är det en bil som ständigt bara går gata och landsväg kanske det är lite overkill med inoljat filter..

det är ju trots allt lite skötsel osv med inoljning, ett sådant filter kommer jag nog inte köra med förrens när jag har en bil med lite motor, som används duktigt wink

I den vanliga bilen man mest glider omkring i så funkar det säkerligen lika utmärkt med ett finare torrt filter, hade dem inte funkat bra så hade dem inte fortfarande funnits på marknaden wink

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Melin82
25 februari 2011 · 513 Inlägg

stoffeaiight skrev:
nu har jag lite mera kött på benen, men han min kompis sa att detta filtret skall man inte ha olja på.. är det sämre med sånt filter?

Ingen expert men oljan har ett syfte, ska dra till sig smutts osv.
Sen vad man väljer är ju frågan, llm behöver inte gå åt h vete.

Atenza Never drive faster than your angel can fly
25 februari 2011 · 338 Inlägg

Luftmassemätaren kommer att gå förr eller senare i vilket fall..

Du kan lugnt och fint sätta dit ett luftfilter utan som helst problem. Jag förmodar att det är ett "koniskt" öppet filter du skall köpa, å det kommer att ge ett litet "mer" bröligare ljud vid gaspådrag.. Å kanske nån häst till men ej märkbart..

Kolla bara så det e rätt anslutning på den å att du ej betalar överpris

Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
stoffeaiight
25 februari 2011 · 58 Inlägg

okej tackar så mycket för svaren, men om llm skulle gå, är det stora kostnader?

Volvo s70 "S 70 GLT Totte" (1997)
Atenza Never drive faster than your angel can fly
25 februari 2011 · 338 Inlägg
Hellre Nürburgring än vigselring
Volvo V70 D5 AWD "R-Design" (2011)
stoffeaiight
25 februari 2011 · 58 Inlägg

tackar:)

Volvo s70 "S 70 GLT Totte" (1997)
Melin82
25 februari 2011 · 513 Inlägg

stoffeaiight skrev:
okej tackar så mycket för svaren, men om llm skulle gå, är det stora kostnader?

Kan bli dyrt om man vill, man kan ju gå till volvo köpa orginal eller hitta en beg på skroten eller blocket. Det blir vad man gör det till.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang