Ville laga bilen men...!

V850
9 februari 2011 · 30 Inlägg

Hej kära vänner, Jag har lämnat bilen hos en bilverkstad pga fel nånstans ! jo , jag är ingen mekaniker och har inga som helst erfarenheter i området , bilen hos de på bilverkstad*n sedan i torsdags förra veckan , idag ringade jag honom och han sa att han vet inte riktigt vad är felet men han misstänker bensinpumpen! så han ska få tag på nåt pegagnad och prova och se ! jag frågade honom hur kan en mekaniker misstänker och inte vara säkert ! han sa jodå du kommer inte hitta ngn mekaniker som är säker på att felet lägger här i där man misstänker att det är bensinpumpen då byter man det är det inte felet så söker man vidare och JAG BETALA FÖR BENSINPUMPEN !! FAAN ! NU är jag irriterad och ville få råd , finns det ngn mekaniker som inte kan hitta felet utan ist byter massa saker tills han hittar felet ! Är denne kille är en pluff mekaniker eller vad ? ska jag ta bilen till en annan bilverkstad innan han byter massa saker ! Råd please

tack

TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 februari 2011 · 3 404 Inlägg

En bluff vet jag inte men är felet av sådan karaktär så att pumpen misstänks vara kass och man får ström till pumpen så byter man den och hoppas på att man löst problemet

Senast redigerat av TenZer (9 februari 2011)

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
G-sson
9 februari 2011 · 612 Inlägg

Många gånger går det snabbare att byta en del och se om det löste problemet, än att undersöka delen för att se om den verkar vara trasig. Med den timkostnad du betalar på verkstaden kan det mycket väl bli billigare att byta delarna i den ordning man misstänker dom.

Marlboroman
9 februari 2011 · 8 229 Inlägg

Har man gjort all rimlig felsökning så lär man till slut börja byta delar i hopp om att det löser felet. Men vissa fel är svåra atthitta och kan kräva att man byter flera delar.

Volvo 240 GL "Turbo" (1990)
Attenator
9 februari 2011 · 404 Inlägg

Fråga om han har mätt upp bränsletrycket och testat att byta ut eller helt enkelt förbipassera bränslepumpsreläet, dvs ge pumpen konstant spänning. Då får man snabbt en indikation på hur kompetent mekanikern är gällande felsökning av bränslesystemet.

BMW 2002 (1972)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 februari 2011 · 3 404 Inlägg

Attenator skrev:
Fråga om han har mätt upp bränsletrycket och testat att byta ut eller helt enkelt förbipassera bränslepumpsreläet, dvs ge pumpen konstant spänning. Då får man snabbt en indikation på hur kompetent mekanikern är gällande felsökning av bränslesystemet.

Eller så låter man honom arbeta ifred... Leka besserwisser när man inte vet vad man snackar om kan göra dom flesta irriterad?

Rock'n Roll
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Attenator
9 februari 2011 · 404 Inlägg

TenZer skrev:

Attenator skrev:
Fråga om han har mätt upp bränsletrycket och testat att byta ut eller helt enkelt förbipassera bränslepumpsreläet, dvs ge pumpen konstant spänning. Då får man snabbt en indikation på hur kompetent mekanikern är gällande felsökning av bränslesystemet.

Eller så låter man honom arbeta ifred... Leka besserwisser när man inte vet vad man snackar om kan göra dom flesta irriterad?

En mekaniker som misstänker att bensinpumpen är trasig och inte börjar med att trycktesta systemet och testa strömtillförseln anser inte jag är en riktig mekaniker.

Är man då så osäker i sin yrkesroll att man inte kan svara på de två enkla frågorna vill inte jag lämna in min bil där.

Senast redigerat av Attenator (9 februari 2011)

BMW 2002 (1972)
TenZer N.O.S Cruisers Stockholm
9 februari 2011 · 3 404 Inlägg

Attenator skrev:

TenZer skrev:

Attenator skrev:
Fråga om han har mätt upp bränsletrycket och testat att byta ut eller helt enkelt förbipassera bränslepumpsreläet, dvs ge pumpen konstant spänning. Då får man snabbt en indikation på hur kompetent mekanikern är gällande felsökning av bränslesystemet.

Eller så låter man honom arbeta ifred... Leka besserwisser när man inte vet vad man snackar om kan göra dom flesta irriterad?

En mekaniker som misstänker att bensinpumpen är trasig och inte börjar med att trycktesta systemet och testa strömtillförseln anser inte jag är en riktig mekaniker.

Är man då så osäker i sin yrkesroll att man inte kan svara på de två enkla frågorna vill inte jag lämna in min bil där.

Självklart skall det mätas upp om det finns ström till pumpen. Däremot tycker jag att det finns för många kunder som bara skall ifrågasätta allting.

Rock'n Roll
Saab 9000cs 2.3 16 Turbo "Jakt Attack Spaning" (1992)
Volvo 945 GL "Skåpet" (1993)
Attenator
9 februari 2011 · 404 Inlägg

Självklart skall det mätas upp om det finns ström till pumpen. Däremot tycker jag att det finns för många kunder som bara skall ifrågasätta allting.

Det kan jag tänka mig, man får säkert ta en hel del skit som mekaniker då folk ofta är missnöjda redan när de lämnar av bilen och knappast blir gladare när de får räkningen.

Man ska som mekaniker kunna avgöra om en del behöver bytas ut och inte behöva bli ifrågasatt men tyvärr finns det många mekaniker som inte duger till att felsöka och det är dessa som förstör för de som har kompetens och yrkesstolthet.

BMW 2002 (1972)
Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
9 februari 2011 · 5 042 Inlägg

Till o börja med.
Vad är detför bil vi pratar om ?
Diagnostik uttag ?

C H E V R O L E T <3
V850
9 februari 2011 · 30 Inlägg

Children-Of-Bodom skrev:
Till o börja med.
Vad är detför bil vi pratar om ?
Diagnostik uttag ?

En Volvo 850  -92

Children-Of-Bodom . : F a d e r a t o r : .
9 februari 2011 · 5 042 Inlägg

V850 skrev:

Children-Of-Bodom skrev:
Till o börja med.
Vad är detför bil vi pratar om ?
Diagnostik uttag ?

En Volvo 850  -92

Startar bilen ens ?
Hur beter den sig ?

C H E V R O L E T <3
K1NG3N
26 februari 2011 · 557 Inlägg

Så som jag gör ;
1. Felsöker
2. Reparerar
3. Funkar inte de 2 översta så börja man chansa som Marlboroman skrev tidigare

LeafBox Lat Perfektionist
26 februari 2011 · 6 359 Inlägg

Det finns faktiskt ett test där man kan kolla bensinpumpen. Jag kommer inte riktigt ihåg hur man gjorde, men det involverade en separat bensindunk, och att man skulle koppla den direkt i motorutrymmet.

Om jag ändå hade snott böckerna ifrån skolan tongue

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
VXC70
26 februari 2011 · 210 Inlägg

"Det kan jag tänka mig, man får säkert ta en hel del skit som mekaniker då folk ofta är missnöjda redan när de lämnar av bilen och knappast blir gladare när de får räkningen. "

Är ju faktiskt frivilligt att laga bilen wink Så att va sur som kund är ju inge bra läge.

rekommenderar detta klipp lite humor!

http://www.youtube.com/watch?v=ZYU3rah9bKU

filmerna finns att köpa på smastadsliv.se

Senast redigerat av VXC70 (26 februari 2011)

SibbSon Mr. AUDI !
26 februari 2011 · 642 Inlägg

Detta är ett av dem vanligaste syndromen på  dem äldre 850, just att soppa pumparna går sönder, säger inte att just i detta fall är de så, men de är ett vanligt fel..
att en mekaniker köper begagnade delar för att testa är mkt vanligt, speciellt bland invandrare som kanske inte innehar alla diagnostik apparater, allt beror jue på vad man är villig o betala, hos en mindre verkstad får du oftast betala mindre för en service/felsökning än på tex Audi/volvo osv.. då dem flesta vill komma undan så billigt som möjligt väljer man jue ofta just dessa verkstäder, jag använder mig ofta av sådana verkstäder just för att dessa personer lärt sig det mesta den svåra vägen genom att felsöka manuellt.. jag litar mer på erfarenhet än ett diagnostiktest om jag ska vara ärlig!
Har haft fel på min audi några ggr varav 2 ggr hittade inte diagnostestet ngt fel ens, att dem vill testa med begagnade delar är inget negativt, vill du ha ny bränslepump sen om de visar sig att de e de som är felet så köper du en ny o låter dem byta!
Den begagnad från skroten kan dem lämna tillbaka efter dem testat felet bara dem gör de inom 14 dagar... men om han vill att du betalar för beggade pumpen avråder jag dig, en firma ska själva lägga ut om dem e seriösa.

Four Rings To Rule Them All!
Volkswagen Corrado VR6 "The DeviL" (1995)
Fiat Ducato 2,5TD "Vika Transport" (1996)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang