4827
Sök

Saab 93 2,3L kan man bygga om den till turbo

10 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
Hejsan! jag har en Saab 93a 98ans årsmodell, motorn är en 2,3L. min fråga är kan man bygga om dom till turbo? Och om man kan hur mycket jobb är det? mvh Matte

929 Inlägg
1 mars 2011
Du behöver allt som finns på en Turbomodell, samt att det kommer att bli dyrare än att köpa en med färdig Turbo från Början. Plus att det är olagligt.
Men visst går det, ingenting är omöjligt :-)

Mats

10 Inlägg
1 mars 2011
Trådstartare
varför olagligt? kan man inte flytta över sakerna från en saab 9000 2,3T t.ex.? gjordes det inte 93or med 2,3T?borde väl bara vara att flytta över eller har jag helt fel? har inte stor erfarenhet och hittar dåligt med info så vill veta mera:P tack i förhand!

10 287 Inlägg
1 mars 2011
Matte får gå till optikern ;-)

Översta klistrade tråden i detta forum ger dig svaret:

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=6245

Det du skapar genom att pilla på din originalmotor är alltså en "annan motor än original". Att du hävdar att den ser precis ut som en 2.3T skiter lagstiftarna i.
Dessutom så ditt fordon tagit i drift efter 93 vilket effektivt sätter tvärnit.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

342 Inlägg
1 mars 2011
Du kan aldrig besiktiga bilen med en turbomotor, det betyder att en gång om året måste motorpaketet ut och ner med det gamla.

Visst går det att turbokonvertera motorn rent teoretiskt, men det föreligger mycket jobb och kunskap för att få det att hålla. Det är inte bara hårdvaran som ska stämma utan även programvaran som är annorlunda för en turbomotor.

Enklast är nog att sälja bilen och köpa en riktig Saab smile om du nu tvunget vill trycka istället för att suga!
Senast redigerat av olof102 (1 mars 2011)

1 062 Inlägg
1 mars 2011
Som ombyggt fordon kan det gå! (Dvs ganska omfattande bygge jämfört med vad du hade tänkt dig)
Och om du bygger om motorn med precis de delar som en 2,3T har i sitt ursprungliga avgascertifierade utförande.
Hur petiga de är med motornummret har jag hört varierar..

M.V.H.

10 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
tack så mycket nu vet jag allt jag behöver veta:) blir nog till att köpa ny bil verkar enklast:) tack för alla svar!

Sök