3589
Sök

Öppna Kamdrev

15 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Som rubriken lyder.. Jag har en Honda med D16z6 motor och tänkte slänga på ställbara kamdrev, och i med det får jag skita i att ha kåpan som skyddar dreven. Då är min fråga är det mycket större risk att köra utan denna kåpa? Och sliter det mycket mer på remmen? Eller finns det någon annan smart lösning? smile

Bättre att hamna i en god trekant än en ond cirkel.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
8 mars 2011
Själv har jag svårt att se hur det skulle kunna ta skada.
Såvida du inte har hål i huven/längst upp på fonten där små fåglar kan åka in tongue

Jag antar att kåpan går att dela på  så att delen nere över vevaxeldrevet får sitta kvar. Där skulle jag kunna tänka mej att det kan sprätta upp sten eller nått och hamna imellan remmen och drevet.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

Smålänning
7 887 Inlägg
8 mars 2011
Tål motorn kamremsras?

Tvärställd motor, så givetvis är det en risk att det kommer skit emellan som kan ha av eller kugga över remmen.

Du kan ju annars ta hålsågen och såga hål i kåpan så du kommer åt justeringen ändå smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
8 mars 2011
Kåpan sitter väll där för att skydda klåfingriga fingrar samt om du saknar hasplåt mot div smuts. twin_cams ide om hålsågen lät inte dum

Rock'n Roll

929 Inlägg
8 mars 2011
LeafBox skrev:
Själv har jag svårt att se hur det skulle kunna ta skada.
Såvida du inte har hål i huven/längst upp på fonten där små fåglar kan åka in tongue

Det hände faktiskt kompisen.
En lite mus hade krypit upp i motorn och åkte in i kamremen när han startade.
Några sekunder efter start stannade motorn pga kamremshopp. En liten mus, eller rättare sagt resterna efter en lite mus låg utsmetat på insidan av remmen.

Så visst finns risken.

Mats

10 287 Inlägg
8 mars 2011
Meka inte med slips.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 758 Inlägg
8 mars 2011
Varför kan du inte ha kåpan på plats då? Är de ställbara dreven mycket bredare över anliggningsytan?

15 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Okej okej ja det kommer ju fram lite olika alternativ här smile får grunna på dessa å se vad man kommer fram till smile

3 235 Inlägg
8 mars 2011
Finns ju kåpor att köpa i plexi:)
Annars flyger det alltid lite småstenar när man kör, och hamnar det på kamremsdreven slits kamremmen hårt.

15 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Okej okej smile du har ingen bra sida för dessa kåpor? smile

Supraman
2 300 Inlägg
8 mars 2011
Du ställer dom bara en gång sen rör man dom normalt inte.
Och en kåpa är att föredra, kommer in mer skit i motorutrymmet än vad man tror.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

15 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
jojo att ha dom helt öppna är redan uteslutet smile det med plexiglas låter som en ganska bra idé efter som jag vill att det ska synas tongue

Skrotsamlare
4 031 Inlägg
8 mars 2011
Kompisens 240 fick in en liten träbit i remmen när han var ute och sladdade, så risken finns ju. Nu vet inte jag hur kåpan ser ut på din bil men bygga en egen kanske inte är omöjligt?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...

15 Inlägg
8 mars 2011
Trådstartare
Jo de e ju det.. risken finns ju alltid där tongue jo jag har med tänkt på det.. kan dock bli lite svårt, ska kolla runt lite big_smile

Sök