3661
Sök

C20XE kolvar i en C20NE Turbokomvertera går det ?

403 Inlägg
11 mars 2011
Trådstartare
Tjenare

Ska knåpa ihop en 8v turbomotor, då undrar jag om jag kan ha c20xe kolvar å stakar i Ne block när jag tänkt att turbokonvertera ?
Hur de blir med komp å så någon som har gjort det ?
Vet ju att det går bra tillsammans med sugtrim.

Tack på förhand..

Det löser sig som gubben sa som sket i vattnet.
PROJEKTET http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=93456

Offroad Racing
3 122 Inlägg
11 mars 2011
Jag har inte stenkoll, men xe-kolvarna borde ge ökat komp (eftersomm xe-motorn har högre komp) Vilket även bekräftas genom att det går att "sugtrimma" med såna kolvar. Och det är ju raka motsatsen till vad man vill ha vid turbokonvertering.

C20NE klarar runt 0,3 bar helt utan mods, sätt dit dubbla topp-packningar så bör du kunna ladda betydligt mer.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

30 Inlägg
13 mars 2011
bara å fräsa ur lite i förbränningsrummen i toppen så får du lägre komp

296 Inlägg
13 mars 2011
om du ska turbo konvertera så är väl c20let kolvarna mycket bättre, då dessa redan är anpassade för överladdning? smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

863 Inlägg
13 mars 2011
C20XE kolvarna ökar som sagt kompet,
dessutom så finns både vanliga (gjutna?) och smidda kolvar i XE smile

Du bör alltså kolla upp att det är smidda!

Hur mycket effekt kolvarna klarar lämnar jag till nån annan smile

Stöttad av: NYMEK. Pulverline. Ursviken Technology. Autodelar. RisEtrade. MECA. MABI Hyrbilar. Gulf Skellefteå. Skellefteå Bil. Skellefteå Reklam. JBW Färg & Kem. OKQ8 Klemensnäs. LAHEGA. LAITIS.
Följ Golfens renovering! http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=209892

Offroad Racing
3 122 Inlägg
13 mars 2011
2quick4u skrev:
om du ska turbo konvertera så är väl c20let kolvarna mycket bättre, då dessa redan är anpassade för överladdning? smile

Ja det är inte omöjligt, bara förbränningsrummen i topparna är lika stora på ne och xe. Annars kanske kompet blir för lågt istället...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

296 Inlägg
13 mars 2011
henke_99 skrev:
2quick4u skrev:

Ja det är inte omöjligt, bara förbränningsrummen i topparna är lika stora på ne och xe. Annars kanske kompet blir för lågt istället...

om detta händer får man väl plana av toppen lite så att kompet blir bättre smile

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"

Sök