Blinkande oljelampa på golf 3

vitafaran
3 maj 2006 · 142 Inlägg

Hej!

Har en oljelampa som envisas om att blinka på min golf 3a. Oljelampan blinkar endast när bilen är varm. Motorn måste även ligga över 2000 varv när man kör för att lampan ska börja blinka. Dom första gångerna så blinkar lampan bara till någon sekund men efter det så blinkar den hela tiden och man är tvungen att stanna eller gasa upp motorn till typ 4000 varv för att den ska slockna.
Har bytt oljetrycksgivare och oljefilter men detta hjälpte inte. Har även kolla att det finns olja i motorn.

Är någon som vet vad det är för fel?

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.
vitafaran
3 maj 2006 · 142 Inlägg

ja trodde detta var ett vanligt problem på golf :Stongue

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.
Sjodda
3 maj 2006 · 88 Inlägg

Min bror hade samma fel han lämna in den på en vag verksta som byta olja och mätte olje trycket som va ok .
Vad jag har förstått av min bror så är det pumpen som är klen eller kanallerna som är för små .
han har ibga problem nu ialla fall smile

MeloveGolf Vw trimmare
3 maj 2006 · 2 995 Inlägg

kollat så du verkligen har oljetryck? dom brukar bara gnälla vid dåligt oljetryck/Oljebrist kan hända att dom gnäller nån mil till även när man fyllt på olja.....min gnällde trots Tryck/Full med olja och ny givare...kolla kablarna från givaren dom är lite kinkiga om dom "Glappar" eller är slitna.
kanaler/Pump är nog inte underdimensionerade från fabrik.

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
vitafaran
3 maj 2006 · 142 Inlägg

okey ska titta till det

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.
freddp Streetracer
4 maj 2006 · 53 Inlägg

Det är nog laman som är trasig

Mazda 323F DOHC!
Det går som det ska!
vitafaran
4 maj 2006 · 142 Inlägg

laman?

Det är inte farten som räknas, det är smällen.
Eller som vi säger här i stan.
It is not the fart that counts, it is the smell.
totte81
4 maj 2006 · 69 Inlägg

hade det problemet på min då var det oljetrycksgivaren som hade spruckit! nu ser jag att du bytt den men har du kollat alla kablar så att du inte har någon skada på dessa?

BMW635_Robban
6 maj 2006 · 1 277 Inlägg

Laman? jag som trodde hästar var mer uttryck i bilsammanhang....

Sqweebz Legitimerad Fåntratt
24 februari 2007 · 447 Inlägg

Hmm.. inte mycket vettiga svar man fick på denna tråd. Mina sambos Golf 3a är lika. Den blinkar och piper till ibland.. men kopplar man ur och varvar till så slutar den. Oljan var dålig förut men jag har fyllt på så det är som det ska. Jag har även kollat oljan när lampan har blinkat till och det är som det ska vara. Vad är det som är fel? Vad ska man byta? Så tjatigt när man inte vågar köra längre sträckor med bilen..

Ont om hästkrafter är det gott om.
Drönirettab
24 februari 2007 · 21 761 Inlägg

Är filtret bytt?

Annars kan det väl vara dåligt oljetryck från pumpen, då spelar det ju ingen roll att oljenivån är bra.

twin_cam Smålänning
24 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Skulle tippa på jordfel till lampan eller sliten oljepump.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
dbjanoz
24 februari 2007 · 1 785 Inlägg

freddp skrev:
Det är nog laman som är trasig

Laman hehe..

Oljetrycket eller fel i givarsystemet inget annat.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Soak
24 februari 2007 · 64 Inlägg

Min kompis hadde samma fel på sin golf, det var fel på oljetryckgivaren.
Nu vet jag ju inte om detta är felet på din bil, men det är mycket möjligt.

Hunted Jackass
14 mars 2011 · 796 Inlägg

Väcker liv i denna tråden då jag själv har samma problem, någon som vet hur man får kopplat bort den där irriterande jävla pip signalen? Orkar inte riva hela instrumenhuset bara för upptäcka att det inte går.

Kan tilläggas att jag bytt filter,olja och givarna! Har även kollat trycket och det är ok! Blir ändå inte kvitt ljudet och det är så fruktansvärt jobbigt att köra i norge då det är 60 överallt och då ligger man antingen och varvar för mycket eller för lite... ARGH!

Why is it when your wife or girlfriend gets pregnant, all her friends rub her belly and say "congratulations!"
But nobody rubs your dick and says "good work!"
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang