Kvallitets skillnad på ram/vevlager shop till shop

henke_92 TBM NINJA
20 mars 2011 · 917 Inlägg

Hej, bygger upp en 250hästars b230fk och ska köpa vev/ramlager
Märkte att det är prisskillnad från shop till shop, undrar om det är kvallitets skillnad på tex folkraceshopen och stenparnermotor osv?
Skilljer sig som mest 220kr

Sen undrar jag också vad det är för mått man har att välja mellan? Är det tjocklek (exemple std, 0,25mm, 0,50mm)

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
JE
20 mars 2011 · 227 Inlägg

Skulle tro att det inte är några större skillnader i kvalité om det handlar om "orginal" lager och inte nån from av racelager...
STD=standard, alltså om veven är oslipad...dem andra måtten är överdimensioner om man nu har slipat den...

Dum spiro, spero...
BMW E36 325i "BabyBlåBär" (1991)
Nissan 200sx s13 "Ozunu" (1992)
RD_87 Skrotsamlare
20 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Glöm för helvete inte att mäta upp veven så att den inte behöver slipas. Tråkigt att bygga upp en motor och sen rasar det för att man varit lat/snål.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
henke_92 TBM NINJA
20 mars 2011 · 917 Inlägg

RD_87 skrev:
Glöm för helvete inte att mäta upp veven så att den inte behöver slipas. Tråkigt att bygga upp en motor och sen rasar det för att man varit lat/snål.

Kan du va snäll å berätta hur man mäter upp veven?
Mvh henke

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
Wanegardh Asgammal medlem.
20 mars 2011 · 2 246 Inlägg

henke_92 skrev:

RD_87 skrev:
Glöm för helvete inte att mäta upp veven så att den inte behöver slipas. Tråkigt att bygga upp en motor och sen rasar det för att man varit lat/snål.

Kan du va snäll å berätta hur man mäter upp veven?
Mvh henke

Det gör en motorrenoverare.

henke_92 TBM NINJA
20 mars 2011 · 917 Inlägg

Wanegardh skrev:

henke_92 skrev:

RD_87 skrev:
Glöm för helvete inte att mäta upp veven så att den inte behöver slipas. Tråkigt att bygga upp en motor och sen rasar det för att man varit lat/snål.

Kan du va snäll å berätta hur man mäter upp veven?
Mvh henke

Det gör en motorrenoverare.

Är det för klurigt att göra själv? vad tror du kostnaden på en mätning ligger på?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
RD_87 Skrotsamlare
21 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Mätningen kostar nog inte så jävla mycket, alternativet är att köpa en mikrometer med rätt intervall och leta på måttuppgifterna. Kanske inte det optimala och mikrometrar är dyrt, om du bara ska mäta en vev var tioende år så är det garanterat bättre att lämna in.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
henke_92 TBM NINJA
21 mars 2011 · 917 Inlägg

RD_87 skrev:
Mätningen kostar nog inte så jävla mycket, alternativet är att köpa en mikrometer med rätt intervall och leta på måttuppgifterna. Kanske inte det optimala och mikrometrar är dyrt, om du bara ska mäta en vev var tioende år så är det garanterat bättre att lämna in.

okey tack för svaret smile kan man lämna in till random bilverkstad eller måste man leta efter motorjobbare?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
henke_92 TBM NINJA
21 mars 2011 · 917 Inlägg

RD_87 skrev:
Mätningen kostar nog inte så jävla mycket, alternativet är att köpa en mikrometer med rätt intervall och leta på måttuppgifterna. Kanske inte det optimala och mikrometrar är dyrt, om du bara ska mäta en vev var tioende år så är det garanterat bättre att lämna in.

okey tack för svaret smile kan man lämna in till random bilverkstad eller måste man leta efter motorjobbare?

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
RD_87 Skrotsamlare
22 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Jag skulle nog söka upp en seriös motorverkstad, nu har inte jag pejl på vilka som är bra i skåne men det måste ju vara ganska lätt att ta reda på. Jag såg att Custom Racing i Örebro tar 2400:- för att slipa en vev till en 4a. Att mäta den kan väl inte kosta mer än 1 timmes pröjs 4-600 kanske?

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
henke_92 TBM NINJA
23 mars 2011 · 917 Inlägg

RD_87 skrev:
Jag skulle nog söka upp en seriös motorverkstad, nu har inte jag pejl på vilka som är bra i skåne men det måste ju vara ganska lätt att ta reda på. Jag såg att Custom Racing i Örebro tar 2400:- för att slipa en vev till en 4a. Att mäta den kan väl inte kosta mer än 1 timmes pröjs 4-600 kanske?

Okey tack för svaret! Borde kanske kombinera en balansering med uppmätning smile

im not drunk that's just torque steer
jorden är världens största räserbana, njut försiktigt...PFFFF haha
mobba mig inte, barnen är ju framtiden HAHA :D
Volvo 740 GL Turbo "BrehängsTurbon" (1989)
RD_87 Skrotsamlare
23 mars 2011 · 4 031 Inlägg

Balansering är aldrig fel om man trimmar, rätt tänkt.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang