23 mars 2011
Trådstartare
Hej!
Det är så att jag har en 244 med B230F motor som jag har lite problem med, den hackar vid gaspådrag.
Spelar ingen roll om jag gasar lite eller mycket, om jag inte trycker in kopplingen och ger den rejält med gas.
Det är nästan som om motorn inte "orkar" rulla igång bilen på "normalt" varv utan man måste varva ordentligt samt slira med kopplingen för att komma iväg.
Den är även svårstartad alla tider på dygnet och vid alla sorters väderlek, så den är inte extra tjurig vid blött väder eller kallt.
Den har även en liten egenskap att den hackar till och där när jag trycker in kopplingen vid korsningar.
Det jag har fixat med hittills är att byta tändstift, volvo orginal stift allt enligt instruktions boken, jag har även byt tändkablage, fördelare och tändspole.
Jag har felsökt med den lilla diagnosdosan i motorrummet och fått fram att det är fel på/kan vara fel på impulsgivaren.
Så nu undrar jag om ni vet något annat som kan ligga med och jävlas eller om jag skall satsa på att byta den, den var ganska dyr att köpa på t.ex autoexperten.
Mvh Andreas