1888
Sök

Om motor bytes måste även boxen bytas då? :P

33 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
Tja jag ska byta motor på min volvo 850 som är en vanlig 140 hästars 10 ventilare, för den har rasat och jag har hittat en, men jag tror det är 20 ventilare men fortfarande 140 hästars som i den gamla... min fråga är om man måste hitta databoxen som är till just denna motorn eller om jag lika gärna kan använda den gamla?
Senast redigerat av volvofoxy (17 februari 2011)

8 266 Inlägg
17 februari 2011
10 och 20V har inte ens samma inprutningssysttem. Så sak man byta från 10V till 20V så lär man byta ut kabelhärvan till miotorn och styrbox/ar.

Smålänning
7 887 Inlägg
17 februari 2011
Prova med originalboxen. Kan funka om du har en smula tur...

Annars har 10V Fenixk motorsturning och 20V motronic elelr Jetronic LH3.2

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

33 Inlägg
17 februari 2011
Trådstartare
ok det va ju lite trist jag får nog kolla närmare på va det är för motor hmm

33 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
det va en 10ventilare som jag hade hittat men det va 2.4 motorn medans jag har en 2,5 i just nu men det ska väll inte göra någon skillnad om jag flyttar över insprutet ?

10 287 Inlägg
2 mars 2011
En två respektive fyrventilsmotor behöver olika programvara då dom oftast beter sig rätt olika map på förbränningshastighet bla.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

33 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Sharky skrev:
En två respektive fyrventilsmotor behöver olika programvara då dom oftast beter sig rätt olika map på förbränningshastighet bla.

/Göran

ok smile men nu hade jag ju hittat en 10 ventilare skillnaden va att den ena va den lilla femma medans den som sitter i är den stora? smile

10 287 Inlägg
2 mars 2011
Aha. Man kanske ska lära sig läsa...roll

Nåja. Då finns det större chans att det lirar. Tänk på att alla givare måste flyttas över.

/Göran

volvofoxy skrev:
ok smile men nu hade jag ju hittat en 10 ventilare skillnaden va att den ena va den lilla femma medans den som sitter i är den stora? smile

(Groucho Marx).

33 Inlägg
2 mars 2011
Trådstartare
Sharky skrev:
Aha. Man kanske ska lära sig läsa...roll

Nåja. Då finns det större chans att det lirar. Tänk på att alla givare måste flyttas över.

/Göran

volvofoxy skrev:

OK tack smile blir nog till att ge sig på det nästa helg så skriver nog här hur det gick smile

33 Inlägg
23 mars 2011
Trådstartare
såja då byttes motorn i helgen och den går fint så imorrn är det dags för besiktning big_smile

10 287 Inlägg
24 mars 2011
Feedback.....Det gillar vi.

Stötte du på några speciella problem?

/Göran

(Groucho Marx).

33 Inlägg
25 mars 2011
Trådstartare
smile... Nej allt gick relativt lätt det va tändspolen som hade gett upp för bilen har stått i 3 månader men annars gick allt lätt smile den besiktigades igår och fick 3 2or men det va inget på motorn så det verkar ha löst sig smile

Sök