3867
Sök

Anslutning saab OG 900 downpipe, vs 850 t5 downpipe ?!

2 174 Inlägg
28 mars 2011
Trådstartare
Tjena,

Satt och kolla runt lite på downpipes,

kolla denna bild --> http://medium.tradera.com/949/120254949_1.jpg

Den anslutningen ser precis ut som på en 15t turbo, den är konisk och 3 bultar förmodligen med samma bultmönster...

Detta vill jag ha reda på om det själva konan och flänsen från saaben passar på en 15t volvo snurra.

tack för kunniga svar..

Saaboholic
3 129 Inlägg
28 mars 2011
Om jag inte minns helt galet så har både OG900 och äldre 9000 T3 fläns vilket väl är standard på volvo? Om så är fallet bör flänsen passa..

"Liberty of thought is the life of the soul"

5 710 Inlägg
29 mars 2011
hedley skrev:
Om jag inte minns helt galet så har både OG900 och äldre 9000 T3 fläns vilket väl är standard på volvo? Om så är fallet bör flänsen passa..

Mellan turbo och grenrör ja, det betyder ju inte att DP flänsen passar.

>>hangman, har Volvos 15T alltid tubinhus med kona?
Det finns ju även laburinttätade DP anslutningar på typ 16/18/19 T och där passar inte SAABs konade DP rakt på.
Lösningen är:
1: Byta fläns
2: Svarva en ring och fila upp flänsen i DP:n då bultmönstret är något större.  Ringen jag pratar om ser ut som på bilden du länkade till.

MVH Jonas
..............

2 174 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
tjena, yes markus vi pratar inte om anslutningen till grenröret, utan anslutningen mellan avgashus, och downpipe, Dom turbona jag har, har konisk anslutning, så det är jag medveten om.

Bra och veta att bultmönstret inte stämmer direkt.

Undra om konan från saaben passar på volvons turbo, det blir att kolla snarast då en kompis hade en downpipe liggandes, och jag har min gamla trasiga turbo bortplockad.

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 mars 2011
Man ska inte snabbläsa och svara på foruminlägg efter 13 timmar i garaget xD

2 174 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
hedley skrev:

hehe nepp wink fixa ihop din saab istället för sitta vid datorn så många timmar så syns vi på elmia smile!!!

Saaboholic
3 129 Inlägg
29 mars 2011
hangman skrev:
hedley skrev:

hehe nepp wink fixa ihop din saab istället för sitta vid datorn så många timmar så syns vi på elmia smile!!!

Haha jag är ju bara här och kollar forumen och lägger upp annonser istortsett smile
Svarten åker förhoppningsvis in i garaget nu till helgen sen blir det väl att bosätta sig där. Ska allt ner till elmia i vilket fall frågan är bara vad för bil det blir ner wink

2 174 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
En liten uppdatering smile Jag tog gamla 13c turbon och tog en Jt 3 tum saab downpipe, jämförde 850 downpipen med saabens jt, såg riktigt lika ut, och tro fan att att det var EXAKT samma bultmönster, samma stigning på kona m.m.

Så resultatet av min forskning är att JA saabs orginal KONISKA downpipes, passar rakt av på volvos 13c, 15t turbos!

Saaboholic
3 129 Inlägg
30 mars 2011
Fräckt smile

Sök