Rigg0 skrev:
Brains skrev:
Rigg0 skrev:
Checka lådolymen basarna ska ha (vilket oftast följer med i beskrivningen)
Räkna ut hur stor lådan du behöver för volymen, bara googla något program.
Fixar fram måtten, åker till byggvaruhus som säljer mdf skivor, ifall man ska köra på det.
Ger dem måtten, de kapar ut bitarna, sen ifall du betalar en lite extra pengar så kan dem kapa ur hålen (om de har vertyg för det, vilket de oftast har)
Åk hem, skruva ihop...
Så funkar det när jag bygger lådor. Blir alltid bra och blir alltid billigare än att köpa en färdig baslåda.
Skruvmejsel, sax och lim/silikon så är saken biff.
Problemet är att vad som står i ett program sällan stämmer sen i verkligheten. Visst, det kommer ljud men det behöver inte betyda att den spelar så bra eller högt som den kan.
Går man efter ritningarna (som oftast) följer med basen så vet man volymen basen bör ha, ofta följer det med en skiss på låda också. Hur kan det bli fel om man går efter det?
Skulle vara om de skrivit fel mått i beskrivningen då...
Du har jätterätt och jättefel på en och samma gång.
Jag kan börja med att säga att jag har byggt precis som du, så jag försöker inte dumförklara dig.
Det stora problemet bilbashögtalartillverkare (nice ord) står inför är att alla bilar är olika. De måste på så vis rekommendera en baslåda som är en kompromiss som funkar hyfsat i så många situationer som möjligt.
Om du däremot skall konstruera en låda som är specialanpassad för en viss bil, med en viss stabilitet i plåten, med en viss volym luft så står du inför ett jätteproblem som ganska få här i världen kan lösa numeriskt.
Här får du ett citat av en av världens mest framstående konstruktörer inom ämnet:
"As for my particular enclosure design practices, I've developed my own scripting environment for modeling crude vertex-based 3D shapes in a time / frequency domain. With this, I'm able to mock up an enclosure with the drivers and the waveguides right where I want them, then import this model into a mock up of a given style / size cabin, where I can move and rotate the enclosure along any axis and "listen" from anywhere within the model. It's quite a bit different (but also more accurate) than relying on static formulas only to arrive at an approximation of the enclosure's free-air response." -Peter W. Kulicki