1587
Sök

Undrar om ni tror att detta ljud levererar bra?

83 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
#1
http://www.ljudstudion.se/kicker-2x12-b … c-371.aspx


sedan om ni har bättre förslag så tipsa!
tipsa även om stereo och 4st bra 5.25"or

Mvh

451 Inlägg
29 mars 2011
#2
Man kan få de basarna till att spela något otroligt härlig bas med tanke på vad elementen kostar. Men vänta.. Just det. två lösa basar (12") har gått att köpa för 1000 kr så jag tycker väl kanske inte att det är det mest prisvärda systemet man kan hitta. Fast å andra sidan. Vill man slippa att krångla med lådor och impendanser så är det värt den extra slanten.

1 131 Inlägg
30 mars 2011
#3
Spelar helt okej, men kan ju få grejer för den pengen som spelar "ännu" bättre.

Sen tror jag du kan få "bättre" basar om man ska en budget som ligger på runt 1000kr basen.
Blir ett par hundra lappar billigare ifall du bygger en egen låda (så kan du lägga lite mer cash på ett steg) Är ju inte direkt hjärnkirurgi...

Byggde lådor till 2st DLS RW10 förra veckan. Allt som allt, klätt och klart inkl basarna gick det på 2200:- (Basarna) 850kr/st då. (12" ligger väl på 900:-)

Sen är det riktigt härliga basar till ett schysst pris, jag personligen hade ju valt dem alla dagar i veckan, men det är ju en smaksak också. Tror dock att kicker basarna spelar högre..?
Senast redigerat av Rigg0 (30 mars 2011)


451 Inlägg
30 mars 2011
#4
Rigg0 skrev:
Spelar helt okej, men kan ju få grejer för den pengen som spelar "ännu" bättre.

Sen tror jag du kan få "bättre" basar om man ska en budget som ligger på runt 1000kr basen.
Blir ett par hundra lappar billigare ifall du bygger en egen låda (så kan du lägga lite mer cash på ett steg) Är ju inte direkt hjärnkirurgi...

Byggde lådor till 2st DLS RW10 förra veckan. Allt som allt, klätt och klart inkl basarna gick det på 2200:- (Basarna) 850kr/st då. (12" ligger väl på 900:-)

Sen är det riktigt härliga basar till ett schysst pris, jag personligen hade ju valt dem alla dagar i veckan, men det är ju en smaksak också. Tror dock att kicker basarna spelar högre..?

Det är inte direkt simpelt heller.
Saker som verkar som om de inte spelar någon roll alls spelar en otrolig roll har man märkt på senare tid (d.v.s. efter de första hobbybyggena som blev helt ok men inte alls optimala). Skall man verkligen få ut max av en bas (ljudkvalitet eller höga dBtal) så skulle jag vilja påstå att bygga en baslåda börjar att bli jämförbart med hjärnkirurgi.

Men att bara slänga ihop något som verkar fungera i ett mumbo-jumbo baslådeprogram duger till de flesta. Bli dock inte förvånade om det skulle gå åt skogen och låta potta.

1 131 Inlägg
30 mars 2011
#5
Rigan skrev:
Rigg0 skrev:
Spelar helt okej, men kan ju få grejer för den pengen som spelar "ännu" bättre.

Sen tror jag du kan få "bättre" basar om man ska en budget som ligger på runt 1000kr basen.
Blir ett par hundra lappar billigare ifall du bygger en egen låda (så kan du lägga lite mer cash på ett steg) Är ju inte direkt hjärnkirurgi...

Byggde lådor till 2st DLS RW10 förra veckan. Allt som allt, klätt och klart inkl basarna gick det på 2200:- (Basarna) 850kr/st då. (12" ligger väl på 900:-)

Sen är det riktigt härliga basar till ett schysst pris, jag personligen hade ju valt dem alla dagar i veckan, men det är ju en smaksak också. Tror dock att kicker basarna spelar högre..?

Det är inte direkt simpelt heller.
Saker som verkar som om de inte spelar någon roll alls spelar en otrolig roll har man märkt på senare tid (d.v.s. efter de första hobbybyggena som blev helt ok men inte alls optimala). Skall man verkligen få ut max av en bas (ljudkvalitet eller höga dBtal) så skulle jag vilja påstå att bygga en baslåda börjar att bli jämförbart med hjärnkirurgi.

Men att bara slänga ihop något som verkar fungera i ett mumbo-jumbo baslådeprogram duger till de flesta. Bli dock inte förvånade om det skulle gå åt skogen och låta potta.

Checka lådolymen basarna ska ha (vilket oftast följer med i beskrivningen)
Räkna ut hur stor lådan du behöver för volymen, bara googla något program.
Fixar fram måtten, åker till byggvaruhus som säljer mdf skivor, ifall man ska köra på det.
Ger dem måtten, de kapar ut bitarna, sen ifall du betalar en lite extra pengar så kan dem kapa ur hålen (om de har vertyg för det, vilket de oftast har)
Åk hem, skruva ihop...

Så funkar det när jag bygger lådor. Blir alltid bra och blir alltid billigare än att köpa en färdig baslåda.
Skruvmejsel, sax och lim/silikon så är saken biff.
Senast redigerat av Rigg0 (30 mars 2011)


7 281 Inlägg
30 mars 2011
#6
Rigg0 skrev:
Rigan skrev:
Rigg0 skrev:
Spelar helt okej, men kan ju få grejer för den pengen som spelar "ännu" bättre.

Sen tror jag du kan få "bättre" basar om man ska en budget som ligger på runt 1000kr basen.
Blir ett par hundra lappar billigare ifall du bygger en egen låda (så kan du lägga lite mer cash på ett steg) Är ju inte direkt hjärnkirurgi...

Byggde lådor till 2st DLS RW10 förra veckan. Allt som allt, klätt och klart inkl basarna gick det på 2200:- (Basarna) 850kr/st då. (12" ligger väl på 900:-)

Sen är det riktigt härliga basar till ett schysst pris, jag personligen hade ju valt dem alla dagar i veckan, men det är ju en smaksak också. Tror dock att kicker basarna spelar högre..?

Det är inte direkt simpelt heller.
Saker som verkar som om de inte spelar någon roll alls spelar en otrolig roll har man märkt på senare tid (d.v.s. efter de första hobbybyggena som blev helt ok men inte alls optimala). Skall man verkligen få ut max av en bas (ljudkvalitet eller höga dBtal) så skulle jag vilja påstå att bygga en baslåda börjar att bli jämförbart med hjärnkirurgi.

Men att bara slänga ihop något som verkar fungera i ett mumbo-jumbo baslådeprogram duger till de flesta. Bli dock inte förvånade om det skulle gå åt skogen och låta potta.

Checka lådolymen basarna ska ha (vilket oftast följer med i beskrivningen)
Räkna ut hur stor lådan du behöver för volymen, bara googla något program.
Fixar fram måtten, åker till byggvaruhus som säljer mdf skivor, ifall man ska köra på det.
Ger dem måtten, de kapar ut bitarna, sen ifall du betalar en lite extra pengar så kan dem kapa ur hålen (om de har vertyg för det, vilket de oftast har)
Åk hem, skruva ihop...

Så funkar det när jag bygger lådor. Blir alltid bra och blir alltid billigare än att köpa en färdig baslåda.
Skruvmejsel, sax och lim/silikon så är saken biff.

Problemet är att vad som står i ett program sällan stämmer sen i verkligheten. Visst, det kommer ljud men det behöver inte betyda att den spelar så bra eller högt som den kan.


1 131 Inlägg
30 mars 2011
#7
Brains skrev:
Rigg0 skrev:
Rigan skrev:

Det är inte direkt simpelt heller.
Saker som verkar som om de inte spelar någon roll alls spelar en otrolig roll har man märkt på senare tid (d.v.s. efter de första hobbybyggena som blev helt ok men inte alls optimala). Skall man verkligen få ut max av en bas (ljudkvalitet eller höga dBtal) så skulle jag vilja påstå att bygga en baslåda börjar att bli jämförbart med hjärnkirurgi.

Men att bara slänga ihop något som verkar fungera i ett mumbo-jumbo baslådeprogram duger till de flesta. Bli dock inte förvånade om det skulle gå åt skogen och låta potta.

Checka lådolymen basarna ska ha (vilket oftast följer med i beskrivningen)
Räkna ut hur stor lådan du behöver för volymen, bara googla något program.
Fixar fram måtten, åker till byggvaruhus som säljer mdf skivor, ifall man ska köra på det.
Ger dem måtten, de kapar ut bitarna, sen ifall du betalar en lite extra pengar så kan dem kapa ur hålen (om de har vertyg för det, vilket de oftast har)
Åk hem, skruva ihop...

Så funkar det när jag bygger lådor. Blir alltid bra och blir alltid billigare än att köpa en färdig baslåda.
Skruvmejsel, sax och lim/silikon så är saken biff.

Problemet är att vad som står i ett program sällan stämmer sen i verkligheten. Visst, det kommer ljud men det behöver inte betyda att den spelar så bra eller högt som den kan.

Går man efter ritningarna (som oftast) följer med basen så vet man volymen basen bör ha, ofta följer det med en skiss på låda också. Hur kan det bli fel om man går efter det?
Skulle vara om de skrivit fel mått i beskrivningen då...


451 Inlägg
30 mars 2011
#8
Rigg0 skrev:
Brains skrev:
Rigg0 skrev:
Checka lådolymen basarna ska ha (vilket oftast följer med i beskrivningen)
Räkna ut hur stor lådan du behöver för volymen, bara googla något program.
Fixar fram måtten, åker till byggvaruhus som säljer mdf skivor, ifall man ska köra på det.
Ger dem måtten, de kapar ut bitarna, sen ifall du betalar en lite extra pengar så kan dem kapa ur hålen (om de har vertyg för det, vilket de oftast har)
Åk hem, skruva ihop...

Så funkar det när jag bygger lådor. Blir alltid bra och blir alltid billigare än att köpa en färdig baslåda.
Skruvmejsel, sax och lim/silikon så är saken biff.

Problemet är att vad som står i ett program sällan stämmer sen i verkligheten. Visst, det kommer ljud men det behöver inte betyda att den spelar så bra eller högt som den kan.

Går man efter ritningarna (som oftast) följer med basen så vet man volymen basen bör ha, ofta följer det med en skiss på låda också. Hur kan det bli fel om man går efter det?
Skulle vara om de skrivit fel mått i beskrivningen då...

Du har jätterätt och jättefel på en och samma gång.
Jag kan börja med att säga att jag har byggt precis som du, så jag försöker inte dumförklara dig.

Det stora problemet bilbashögtalartillverkare (nice ord) står inför är att alla bilar är olika. De måste på så vis rekommendera en baslåda som är en kompromiss som funkar hyfsat i så många situationer som möjligt.

Om du däremot skall konstruera en låda som är specialanpassad för en viss bil, med en viss stabilitet i plåten, med en viss volym luft så står du inför ett jätteproblem som ganska få här i världen kan lösa numeriskt.

Här får du ett citat av en av världens mest framstående konstruktörer inom ämnet:

"As for my particular enclosure design practices, I've developed my own scripting environment for modeling crude vertex-based 3D shapes in a time / frequency domain. With this, I'm able to mock up an enclosure with the drivers and the waveguides right where I want them, then import this model into a mock up of a given style / size cabin, where I can move and rotate the enclosure along any axis and "listen" from anywhere within the model. It's quite a bit different (but also more accurate) than relying on static formulas only to arrive at an approximation of the enclosure's free-air response." -Peter W. Kulicki
Senast redigerat av Rigan (30 mars 2011)

1 131 Inlägg
30 mars 2011
#9
Rigan skrev:
Rigg0 skrev:
Brains skrev:

Problemet är att vad som står i ett program sällan stämmer sen i verkligheten. Visst, det kommer ljud men det behöver inte betyda att den spelar så bra eller högt som den kan.

Går man efter ritningarna (som oftast) följer med basen så vet man volymen basen bör ha, ofta följer det med en skiss på låda också. Hur kan det bli fel om man går efter det?
Skulle vara om de skrivit fel mått i beskrivningen då...

Du har jätterätt och jättefel på en och samma gång.
Jag kan börja med att säga att jag har byggt precis som du, så jag försöker inte dumförklara dig.

Det stora problemet bilbashögtalartillverkare (nice ord) står inför är att alla bilar är olika. De måste på så vis rekommendera en baslåda som är en kompromiss som funkar hyfsat i så många situationer som möjligt.

Om du däremot skall konstruera en låda som är specialanpassad för en viss bil, med en viss stabilitet i plåten, med en viss volym luft så står du inför ett jätteproblem som ganska få här i världen kan lösa numeriskt.

Här får du ett citat av en av världens mest framstående konstruktörer inom ämnet:

"As for my particular enclosure design practices, I've developed my own scripting environment for modeling crude vertex-based 3D shapes in a time / frequency domain. With this, I'm able to mock up an enclosure with the drivers and the waveguides right where I want them, then import this model into a mock up of a given style / size cabin, where I can move and rotate the enclosure along any axis and "listen" from anywhere within the model. It's quite a bit different (but also more accurate) than relying on static formulas only to arrive at an approximation of the enclosure's free-air response." -Peter W. Kulicki

Jo självklart.
Men såg att prylarna skulle sitta i en 945a därav tyckte jag han kunde bygga en själv.
Sen har man en gång börjat med billjud så vill man uppgradera sig efter tiden, om och om igen..
Då är det lika bra att börja bygga från första gången, därav sparar man pengar + att lådorna förhoppningsvis blir bättre och bättre och att man blir kunnigare för varje låda man bygger. smile


Team dBAkuten!
3 263 Inlägg
30 mars 2011
#10
Rigan skrev:
Du har jätterätt och jättefel på en och samma gång.
Jag kan börja med att säga att jag har byggt precis som du, så jag försöker inte dumförklara dig.

Det stora problemet bilbashögtalartillverkare (nice ord) står inför är att alla bilar är olika. De måste på så vis rekommendera en baslåda som är en kompromiss som funkar hyfsat i så många situationer som möjligt.

Om du däremot skall konstruera en låda som är specialanpassad för en viss bil, med en viss stabilitet i plåten, med en viss volym luft så står du inför ett jätteproblem som ganska få här i världen kan lösa numeriskt.

Och på vilket sätt skulle detta vara sämre än att ta en färdigbyggdlåda, den om något är en kompromiss!
En egenbyggd låda går att anpassa efter bilmodellen betydligt mer än vad en färdigbyggd.

Extreme Fiestan 163.4dB
FLEXpressen 154.2dB @ 48Hz & 153.2dB @ 26Hz.
SPL-Hundkojan Svetsning pågår. 125 meter stål kan vara lagom ;)
TEAM dBAkuten

451 Inlägg
31 mars 2011
#11
ExtraKim skrev:
Rigan skrev:
Du har jätterätt och jättefel på en och samma gång.
Jag kan börja med att säga att jag har byggt precis som du, så jag försöker inte dumförklara dig.

Det stora problemet bilbashögtalartillverkare (nice ord) står inför är att alla bilar är olika. De måste på så vis rekommendera en baslåda som är en kompromiss som funkar hyfsat i så många situationer som möjligt.

Om du däremot skall konstruera en låda som är specialanpassad för en viss bil, med en viss stabilitet i plåten, med en viss volym luft så står du inför ett jätteproblem som ganska få här i världen kan lösa numeriskt.

Och på vilket sätt skulle detta vara sämre än att ta en färdigbyggdlåda, den om något är en kompromiss!
En egenbyggd låda går att anpassa efter bilmodellen betydligt mer än vad en färdigbyggd.

Jag som tyckte att jag var tydlig big_smile
En egenbyggd låda går i 100 fall av 100 att göra bättre än ett färdigt koncept. Om man dock inte har rätt programvara för att få fram en riktigt bra första approximation så är man ute i mörkret och fumlar. I detta fallet blir det mycket mer smärtfritt att ta det färdigkompromissade konceptet rakt av. Man kan leka hur mycket man vill i t.ex. WinISD, eftersom i en bil kommer man aldrig få de kurvorna ändå. Det var någonstans hit jag ville komma.

5 852 Inlägg
31 mars 2011
#12
En bra fråga är vad det är för bil?

www.Stereospecialisten.se - Nu med fysisk butik i Göteborg


Sök