3969
Sök

Hur uppför sig en 850 T5 med trasig magnet ventil/LMM/lambda?

2 174 Inlägg
1 april 2011
Trådstartare
Tjena, har tagit ut bilen för våren, haft isär stort sätt allt som går och körde en sväng idag, gick skit fint i ca 30 min, Förra året rasa turbon på slutet så det har legat några liter olja i katten och väntat på få åka ur så det rök rätt friskt vid påfrestning, men slutade sen.

Efter ett tag vid högt ladd börja den misstända och skjuta avgassmällar, ingen lampa lyser.

Sen när jag kolla igenom och alla vakumslangar och allt såg bra ut, så tog jag en sväng till och ser att han laddar knappt 0.6 (GLT alltså).

Sen vipps som det är går han upp igen och ner, typ som det vore något glapp i antingen magnet ventilen eller LMM eller lambdan.

När förra turbon rasa så kom det rätt mycket olja i avgassystemet som sagt, dränkte nog ner lambdan och sen har den blivit varm, och sen stått still i 6 månader, ska byta imorgon till en ny, även magnetventilen.

Ska även prova dra ut kontakten till LMM och se om det blir skillnad, blir det inte det så är det la den som gett upp av någon konstig anledning.

Alla tips och råd är varmt välkomna!

mvh

VD Hammar
613 Inlägg
2 april 2011
fördelar locket kan de va också.

MVH Johan

Saaboholic
3 129 Inlägg
2 april 2011
Om laddtrycket hoppar upp och ner från GLT borde det även kunna vara WG stången, lite långsökt men det kan ha en inverkan..

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
hedley skrev:
Om laddtrycket hoppar upp och ner från GLT borde det även kunna vara WG stången, lite långsökt men det kan ha en inverkan..

Tack, jo fast han börja misstända o skit så tror lmm eller magnetventilen, ska kolla tryckklockan, har en extra liggandes :p ska även kolla fördelarlock o rotor idag, mvh

Saaboholic
3 129 Inlägg
2 april 2011
Fick du någon klarhet i problemet? tongue

"Liberty of thought is the life of the soul"

2 174 Inlägg
2 april 2011
Trådstartare
hedley skrev:
Fick du någon klarhet i problemet? tongue

nepp bilen har glt än så länge, bytt magnetventil, mätt strömmen till kontakten, bytt lambda, ingen skillnad. Nästa steg blir LMM och sen felsöka mera sad

Sök