3484
Sök

Dumpventil, saab 9-3!

796 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Tjena gott folk!

Ska köpa en ny dump nu!

Har några funderingar angående det först..

t5 pjäsen på 200hk som kom år -99 ska en öppen dumpventil funka på?

Sen den jag har kollat på är: http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dum … -bla-.html

Några saker ni kan säga om den? Bra/dålig, hållbarhet, ljud osv?

Tacksam för snabba svar!

Med vänlig hälsning Daniel

Hemma bra, garaget BÄST!

796 Inlägg
29 mars 2011
Trådstartare
Vet inte om den kanske vart felpostad? :S

Hemma bra, garaget BÄST!

41 Inlägg
30 mars 2011
Tjenare.

Ska du byta dumpen enbart för ljudet eller för att du ska trimma utav bara helvete ??
Så vitt jag vet så mäktar orginaldumpen med ca 500 hk, jag har 300 hk i min taklösa pärla och laddar ca 1,4 - 1,5 bar utan problem med orginaldumpen.

Jag brukar vända mig till vännerna i Örebro som brukar hjälpa mig med dessa frågor, dom är även duktiga och hjälpsamma med att svara på frågor och ge tips så prova med att ringa till dom: 019-237030.

För övrigt så börjar det bli dags att ses snart tycker jag,, solen skiner, vägarna är torra och det börjar bli plussgrader... så hör av dig..

796 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Mickemannen skrev:
Tjenare.

Ska du byta dumpen enbart för ljudet eller för att du ska trimma utav bara helvete ??
Så vitt jag vet så mäktar orginaldumpen med ca 500 hk, jag har 300 hk i min taklösa pärla och laddar ca 1,4 - 1,5 bar utan problem med orginaldumpen.

Jag brukar vända mig till vännerna i Örebro som brukar hjälpa mig med dessa frågor, dom är även duktiga och hjälpsamma med att svara på frågor och ge tips så prova med att ringa till dom: 019-237030.

För övrigt så börjar det bli dags att ses snart tycker jag,, solen skiner, vägarna är torra och det börjar bli plussgrader... så hör av dig..

Ska nog göra det för båda ändamålen! wink Tack för numret!

Jag skickar ett pm till dig! Tack! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Varningar. 36
1 200 Inlägg
30 mars 2011
Bättre du köper en 50mm direkt istället för att snåla, det är just vid låga ladd du behöver en större dump för du släpper ut mycket luft. Men annars är det där en mycket bra dump.

Fjädrar är för fåglar och Roger Pontare.

796 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
TFkarlsson skrev:
Bättre du köper en 50mm direkt istället för att snåla, det är just vid låga ladd du behöver en större dump för du släpper ut mycket luft. Men annars är det där en mycket bra dump.

Okej.. men om jag vill sikta på runt 300hk, räcker det inte med en 30mm då?

Hemma bra, garaget BÄST!

7 281 Inlägg
30 mars 2011
mrpalmer skrev:
TFkarlsson skrev:

Det räcker alldeles utmärkt!

796 Inlägg
30 mars 2011
Trådstartare
Brains skrev:
mrpalmer skrev:
TFkarlsson skrev:

Det räcker alldeles utmärkt!

Tack så mycket för alla bra och snabba svar! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

GBR = Galning bakom ratten
69 Inlägg
3 april 2011
Har du luftmassemätare på bilen kan du inte köra med en öppen dump, men vi hoppas att du redan vet om det? smile

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.

2 271 Inlägg
3 april 2011
Jokkelajnen skrev:
Har du luftmassemätare på bilen kan du inte köra med en öppen dump, men vi hoppas att du redan vet om det? smile

Han har ju T5-maskin.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
796 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Jokkelajnen skrev:

Jo det vet jag om! smile Men har ju T5 som sagt!

Funkiee: Nja vet inte riktigt, verkar inte vara någon "hållbar pryl! det där med tanke på priset.. blir att inhandla en hks-ssqv-replika i veckan som kommer och hoppas på att det blir bra! smile

Tackar återigen för alla svar!

Hemma bra, garaget BÄST!

GBR = Galning bakom ratten
69 Inlägg
3 april 2011
mrpalmer skrev:
Jokkelajnen skrev:

Funkiee: Nja vet inte riktigt, verkar inte vara någon "hållbar pryl! det där med tanke på priset.. blir att inhandla en hks-ssqv-replika i veckan som kommer och hoppas på att det blir bra! smile

Tänkte inte på det när jag skrev smile My bad!

Avundsjuka är att se någon annan lyckas med det du själv inte klarar.

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 april 2011
då ska du ha denna svensktillverkade dump, har själv den. Riktigt fin dump, bra pris, hållbarhet och den är svensktillverkad dessutom!
http://www.jbraceparts.se/prodk25.htm

796 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Jokkelajnen skrev:
mrpalmer skrev:
Jokkelajnen skrev:

Tänkte inte på det när jag skrev smile My bad!

Även den bästa kan fela! wink

Hmm Funkiee vad kostar den då? smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Saab älskare!
4 597 Inlägg
3 april 2011
.............den var dyr xD
http://www.hova.com/ShowSearchResult.as … string=jbr

Men den är värd pengarna iaf smile

7 281 Inlägg
3 april 2011
Funkiee skrev:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dump_pysventil/-oppen-dumpventil/-turbo-xs-style-dubbeltratt.html
köp den istället, låter gött som fan! smile

Hade en sån på min förra saab dock bara med en tratt. Lät en hel del och lät faktiskt jävligt bra.
Det var en rejäl skillnad i både ljud och ljudvolym när jag först hade den monterad direkt på tryckröret.
Skaffade sen en 90 graders silikonböj och siktade in den mot motorblocket istället, lät betydligt skönare och lite högre.
Efter lite trixande med vakumslangar och fjäderinställning så fungerade den helt perfekt.
Öppnade DIREKT och höll tätt förbi 1,3 bar i laddtryck.

Men kan även gå i god för JBR dumpen som postades tidigare, har fixat med en sån också.
Dock lät den lite halvlustigt men mycket högre än den som satt på min saab.
Höll också tätt och öppnade jävligt snabbt.
Senast redigerat av Brains (3 april 2011)

796 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Funkiee skrev:
.............den var dyr xD
http://www.hova.com/ShowSearchResult.as … string=jbr

Men den är värd pengarna iaf smile

Okej okej.. får väl se dock! Ni kommer få reda i slutet av april vilken dump det vart då jag kommer ta ut pärlan då filma en snutt kanske!  wink

Hemma bra, garaget BÄST!

796 Inlägg
3 april 2011
Trådstartare
Brains skrev:
Funkiee skrev:
http://shop.klracing.se/sv/artiklar/dump_pysventil/-oppen-dumpventil/-turbo-xs-style-dubbeltratt.html
köp den istället, låter gött som fan! smile

Hade en sån på min förra saab dock bara med en tratt. Lät en hel del och lät faktiskt jävligt bra.
Det var en rejäl skillnad i både ljud och ljudvolym när jag först hade den monterad direkt på tryckröret.
Skaffade sen en 90 graders silikonböj och siktade in den mot motorblocket istället, lät betydligt skönare och lite högre.
Efter lite trixande med vakumslangar och fjäderinställning så fungerade den helt perfekt.
Öppnade DIREKT och höll tätt förbi 1,3 bar i laddtryck.

Men kan även gå i god för JBR dumpen som postades tidigare, har fixat med en sån också.
Dock lät den lite halvlustigt men mycket högre än den som satt på min saab.
Höll också tätt och öppnade jävligt snabbt.

Okej okej.. ja priset kanske inte spelar "störst roll" då.. men får se var detta slutar, tack! smile

Hemma bra, garaget BÄST!

Sök