3403
Sök

Volvo C 30 - byta turbo - 300hp +

20 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Tjena! Finns det någon som har bra koll på vilka/vilken turbo som skulle passa bra till C30. Samt vad som mer behövs göras vid detta byte.
Är intresserad av att komma upp i 350hp. Vad kan en större turbo ge?
Har i nuläget steg 3. Vilket är ny programvara + 3" helsystem. (280hp/450nm)

Tack på förhand! / Johan

904 Inlägg
5 april 2011
En preppad t19 räcker

AUTOTECH S60 power

528 Inlägg
5 april 2011
Om det är en C30 T5 så är det ju samma motor som i V50 T5 och den verkar Autotech rätt duktig på att trimma utan att öppna motorn.  Det finns en kille som kör en V50 T5a med effekt i den storleksordningen som du är ute efter med ett GT3071 turboaggregat. Såg nu vid en koll på garaget att han kanske byter till Borg Warner K16 turbo - varför har jag ingen aning om, det intressanta är att Autotech är duktiga på de här motorerna och utan att öppna motorn så tar de ut kring 350 hästar. Men ingenting är billigt, och ingenting är framför allt enkelt; så ring autotech och spåna om ett recept vetja? smile
Mycket spelar ju in - men jag gissar att på en så fin bil, och för sådan effekt - så vill man göra allting rätt från början,  och då får du väl säkerligen byta koppling, lamell, köpa en diffbroms etc. Så räkna med dyra pengar. Det verkar som om det även är i regionen där man helst öppnar motorn (mer pengar,).

sök efter V50sport på garaget, den användaren har gjort ungefär vad du är ute efter så han har ju erfarenheter..  Ni har ju samma motor, förmodar jag.

20 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Okej, och detta innebär? Vad behövs mer göras? Mappa bilen, sen behöver jag väl byta spridare? Något mer? Vad håller koppling/växellåda för?

/ Johan

904 Inlägg
5 april 2011
Den V50in som Patrik hade konventerade han till E85 sen en annan turbo bara då går den fint

AUTOTECH S60 power

20 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Rensvinf skrev:
Om det är en C30 T5 så är det ju samma motor som i V50 T5 och den verkar Autotech rätt duktig på att trimma utan att öppna motorn.  Det finns en kille som kör en V50 T5a med effekt i den storleksordningen som du är ute efter med ett GT3071 turboaggregat. Såg nu vid en koll på garaget att han kanske byter till Borg Warner K16 turbo - varför har jag ingen aning om, det intressanta är att Autotech är duktiga på de här motorerna och utan att öppna motorn så tar de ut kring 350 hästar. Men ingenting är billigt, och ingenting är framför allt enkelt; så ring autotech och spåna om ett recept vetja? smile
Mycket spelar ju in - men jag gissar att på en så fin bil, och för sådan effekt - så vill man göra allting rätt från början,  och då får du väl säkerligen byta koppling, lamell, köpa en diffbroms etc. Så räkna med dyra pengar. Det verkar som om det även är i regionen där man helst öppnar motorn (mer pengar,).

sök efter V50sport på garaget, den användaren har gjort ungefär vad du är ute efter så han har ju erfarenheter..  Ni har ju samma motor, förmodar jag.

Tack! Har tidigare haft kontakt med autotech, har deras programvara. Så kan ju höra med dom. Men de vill säkert att allt ska gå geonom autotech men kan förhoppningsvis ge råd ändå. Utan att öppna huven? Är väl dit jag kommit nu. När jag byter ut turbon så räknas det som öppna huven tongue Men autotech har säkert kolla på detta med. Ska slå en signal till dom imorgon.
Självkalrt vill jag göra allt "rätt" vill ju inte ha sönder min fina bil... Men hade inte tänkt att lägga ut alldeles galet med pengar. Vilket det blir om man ska byta koppling, lamell och fixa en diffbroms. Behövs detta??

/ Johan

528 Inlägg
5 april 2011
Vad det innebär?  Det är innebär att hur du än gör - så kommer det bli väldigt dyrt för dig.

http://www.websitefolder.net/atechmotor … PageID=170

Notera då att det inte är tal om att de byter koppling/lamell i det steget. Men notera även att det är deras gamla hemsida och att de verkar ha de här stegen "under utveckling" så pris och uppgifter är säkert föremål för grova ändringar.  Men ring dem,  fråga inte här på garaget. Fråga Autotech. De vet.

Du kommer garanterat vilja ha diffbroms också, och det kostar ju sin del det med.
Det verkar vara som så att över steg 3 - så kostar det hutlöst med pengar. Det är då man bör fråga sig om det verkligen är rätt bil man köpt från början,  för även om man tror sig komma undan billigt så verkar de allra flesta erkänna efteråt att det blev långt mer dyrare än de trott. Därmed inte sagt att alla ångrar sig, men lägger man till de pengarna det faktiskt kostade - så hade kanske inte alla valt att lägga pengarna på just den bilen utan kanske på något som vore mer rätt från början.   Som exempel från höften, bmw 335 är en 3liters turbomaskin som är hyggligt snabb orginal och med enkel chippning når du de nivåerna som skulle kosta dig åtskilliga 10 tusen i din C30.   Jag har själv ägt en C30 så jag kan förstå tjusningen med bilen, men frågan bör ju alltid ställas när det börjar kosta så hutlöst mycket pengar (för du kommer aldrig få igen dem,) om det verkligen är rätt bil då..

528 Inlägg
5 april 2011
Det var inte tal om vad som görs utan att öppna huven, utan vad som kan göras utan att öppna motorn. DVS, vad  kan göra utan att sådant som stakar, kolvar, kamaxel och dylikt behöver gås igenom.  V50sport här på garaget verkar ju vilja gå över 350 hästar och tycks då behöva öppna motorn.  Men notera att han tydligen redan bytt koppling och lamell.

20 Inlägg
5 april 2011
Trådstartare
Jo tack, jag förstår vad du menar! Kostar det på tok för mycket så hoppar jag det! Ska höra med autotech. I det paketet ingick en del. Programvara har jag redan, men är inte denna helt onödig då man måste mappa bilen? Behöver man ny intercooler tro? Annars kan jag ta bort kostnad för den plus avgassystem och programvara.

Så det som är intressant är om det räcker med uppgradera turbon (byta ut?) och även större spridare. Sen kan jag fixa mappning till ett bättre pris.

/ Johan

528 Inlägg
5 april 2011
mappning 10k,  spridare 5 stycken a xx kroner, turbo över 10k?,  diffbroms lär du vilja ha sen  10k?

Sök