Audis S4 B5 -98. Skumt laddtryck.

Ashki
1 april 2011 · 72 Inlägg

Har kommit över en S4 B5 -98 som jag får köpa för en spottstyver.

Problemet.
De tidigare S4 b5 som jag har kört kommer knuffen efter nästan 1500rpm. Här händer inte ett skit förens 2500rpm. Och då fortfarande inte samma knuff. Runt 5000rpm tappar den trycket totalt, alltså laddar ingenting och återfår laddet runt 5500-6000rpm någonstans.

Enligt ägaren (jävligt ung kille som inte verkar ha koll på bilen ö.h.t... bådar inte gott), så ska ägaren innan varit en vän till familjen som "bytt ut en jävla massa", men han visste inte vad. Den har genomgått besiktningarna U.A och är nyservad. Kan han kanske ha slängt på RS4-fläktarna och det är därför laddet har en sådan fördröjning? Hur som helst så uteblir ju den önskade effekten.

Oklart m.a.o om den är faceliftad med nya grenrör. Har kollat oljenivå och färg, såg bra ut. Inga rostskador

Övrigt så rullade den på okej. Inte som en dröm, men inget klonkande. Rätt mycket gung framtill, så antingen bussningsbyte eller fjäderbyte på G. Drar lite åt höger också, 4 hjulsinställning eller kan det hänga ihop med gungandet?-

Får den för 35.000kr. Jag kommer att byta turbos, IC, grenrör och dp till RS4, köpa nya däck och byta fjädrarna runt om. Räknar med 20-25.000 om jag gör jobbet själv. Måste rekondas invändigt också. Så 65.000 totalt och lite jobb för att få den i schysst skick. Är det värt det?

(Blev både motorteknik och lite allmänna köprådsfrågor, visste inte var jag skulle placera den!)

2quick4u
1 april 2011 · 296 Inlägg

om du inte värderar dina arbetstimmar så högt är det helt klart värt pengarna, och att du gillar att vara i garaget wink

"Dont drive faster than your guardian angel can fly"
HenrikR
1 april 2011 · 87 Inlägg

har haft en jag med men jag hade inte dina problem dock så bytte jag ju snurror avgassystem å lite kring utrustning ca 50 timmar så är den biten löst.. men kan vara som sagt vara mycket men låter som något mekaniskt då inte motorlampan lyst eller??
lekage i dumpar är ett vanligt problem lika så¨sprickor i vakium slangar är ju ett vanligt problem när bilen blir till åren.. så det är bara att leta.. eller läs av fel koder...

Mitsubishi evo 9 "Black Lady 861Hk" (2006)
Volkswagen TOUAREG TDI "Dragbilen" (2012)
Mocke
8 april 2011 · 35 Inlägg

Du måste läsa av felkoder till o börja med.
Finns det inga och den tvekar som du beskriver kan det vara nån av tempgivarna som ger sig.
Dem behöver inte alltid ge felkod.
Ganska vanligt fel på dessa.

Audi RS4 B5 "Tuned by Mocke" (2001)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang