Koppla dimljus till egen switchknapp, hur gör man?

bjorlen Hobbyfotograf
14 maj 2011 · 717 Inlägg

Som rubriken lyder så vill jag koppla dimljus till egen switchknapp men vet inte hur jag ska koppla? Just nu så är dimljusen kopplade så dom lyser hela tiden på hel och halvljus och jag vill ha så det lyser tillsammans med parkeringsljuset hur ska man göra för å få det så smile? gjorde en tjuv igår för å testa för å få de till parkeringsljuset då funkade det, även på hel och halvljuset.... vad är det för fel? eller så säger du/ni hur jag ska koppla de till egen knapp......

Mvh Johan

Senast redigerat av Dieselsmurfen (14 maj 2011)

Saabarn_Eric
14 maj 2011 · 265 Inlägg

Styrkretsen: Tänding -> Switchknappen ->Dimljsrelä -> Jord.
Huvudkretsen (kraften): Avsäkrad Plus (+) -> Reläet -> Dimljusen -> Jord

Så hade jag gjort, för då kan man ha dom på när man vill så länge tändningen är på smile



bjorlen skrev:
Som rubriken lyder så vill jag koppla dimljus till egen svittsknapp (stavning) men vet inte hur jag ska koppla? Just nu så är dimljusen kopplade så dom lyser hela tiden på hel och halvljus och jag vill ha så det lyser tillsammans med parkeringsljuset hur ska man göra för å få det så smile? gjorde en tjuv igår för å testa för å få de till parkeringsljuset då funkade det, även på hel och halvljuset.... vad är det för fel? eller så säger du/ni hur jag ska koppla de till egen svittsknapp......

Mvh Johan

Rise and rise again, until lambs become lions!
bjorlen Hobbyfotograf
14 maj 2011 · 717 Inlägg

okej men på nått vänster så kan man koppla från kablarna till + sedan vidare till switshen å minus på switshen till - kablarna till ett jord ställe i karrossen med väl så kan man väl ha på dimljusena när man inte ens har på tänningen? eller är ja ute och cyklar?

Dawnofhonda
14 maj 2011 · 587 Inlägg

du kan koppla som man gör när man kopplar E-ljus å sen koppla manöver kabeln på p-ljus kabeln vid ljus knappen det funkade på min bil (vw golf II)

JimmyAndersson
14 maj 2011 · 1 679 Inlägg

när jag kopplade in mina dimljus så drogs det nya kablar från dimljuset till en switch sen till batteriet smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
peegee Forummoderator
14 maj 2011 · 2 924 Inlägg

Finns olika switchknappar med olika funktionalitet, vad har du för modell?

~ Life is short, have FUN! ~
Audi R/S2 Coupé quattro "vällagrad" (1992)
Volkswagen Passat Variant 1.8T "2 owners is enough" (1999)
bjorlen Hobbyfotograf
14 maj 2011 · 717 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
när jag kopplade in mina dimljus så drogs det nya kablar från dimljuset till en switch sen till batteriet smile

oki kan du förklara bättre hur du gjorde smile bättre asså

bjorlen Hobbyfotograf
14 maj 2011 · 717 Inlägg

peegee skrev:
Finns olika switchknappar med olika funktionalitet, vad har du för modell?

dom som sitter org i bilen smile de är tre anslutningar å det står, +, S och 31 på dom smile

JimmyAndersson
14 maj 2011 · 1 679 Inlägg

koppla dom direkt till batteriet med en switch imellan som bryter strömmen smile
Så dimljusen har alltså en egen krets smile
oberoende av tändningen osv, jag behöver bara slå på switchen så tänds dom.
slår jag av switchen så bryts kretsen så strömmen går inte runt då smile

Volvo 244 "GLT" (1988)
bjorlen Hobbyfotograf
14 maj 2011 · 717 Inlägg

JimmyAndersson skrev:
koppla dom direkt till batteriet med en switch imellan som bryter strömmen smile
Så dimljusen har alltså en egen krets smile
oberoende av tändningen osv, jag behöver bara slå på switchen så tänds dom.
slår jag av switchen så bryts kretsen så strömmen går inte runt då smile

oki men ja får köpa mig ett relä smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang