Hur högt får man spela? Vad säger lagen?

RedDevil86
21 augusti 2005 · 22 Inlägg

Vad säger lagen om när man "poppar" som fan. FInns det nån viss gräns när man är ute å glider?
Vart nämligen stoppad inatt, för att jag spela för högt :S...

Aja, visste inte vart ja skulle lägga tråden men det vart här. smile


*Rubriken ändrad, tänk på att rubriken skall vara informativ!

sleepless Hård skalle
21 augusti 2005 · 229 Inlägg

Det är sant... finns en lag som "typ" säger att du inte får ha högre musik än
att du kan uppfatta ett räddningsfordon under utryckning. Det är nog inte så
speciellt vanligt att man blir stoppad för att pumpa högt. Du hade nog otur
och råkade ut för en grinig snut bara.

All on... ...full out!
chrizz Administratör
21 augusti 2005 · 11 783 Inlägg

Känns som att du får spela hur högt du vill så länge du inte stör någon, det kan ju jämföras med att ställa sig i ett bostadsområde mitt i natten och vrålgapa. Det lär inte uppskattas av många och polisen lär komma till platsen. Står och och gapar mitt i skogen så lär ju ingen bry sig. Samma bör ju gälla bilstereon och allt annat. Med andra ord, har det nån betydelse om det finns en gräns och var den gränsen ligger? Det räcker med lite vett och etikett samt ren respekt för de boende i området där du spelar.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Kirre
21 augusti 2005 · 2 122 Inlägg

Det är ju som med allt annat man får inte levaom i en lägenhet efter klockan 23.00 eller vad det är så samma gäller ju bilar som är ute ock kör?

Volvo 242 -75 Busbil
Volvo 245 -80 Projekt bilen
Volvo 245 "45an" (1990)
Volvo 244 Turbo "Huwen" (1975)
Volvo 242 "Gyfen Goes 16V Turbo" (1975)
RedDevil86
21 augusti 2005 · 22 Inlägg

Det va inte "vett o etikett" jag snackade om lagen, alltså dom kan inte bötfälla mig , då är det juh lugnt... Men lixom en lördagkväll på stan, krogarna poppar juh åxå så att det hörs... måste skryta lite: Fick larmet på en volvo å gå när jag åkte förbi D:big_smile:big_smilebig_smilebig_smile

Holme
21 augusti 2005 · 1 417 Inlägg

haha! sådana alaramerande höga ljudnivårer kanske man ska passa sig för? smile

FreddeK
21 augusti 2005 ·

Hejsan! jag tycker inte lagen är det väsentliga i detta fall! visar man sina medmänniskor respekt så blir man garranterad mött med respekt....

chrizz Administratör
21 augusti 2005 · 11 783 Inlägg

RedDevil86 skrev:
Det va inte "vett o etikett" jag snackade om lagen, alltså dom kan inte bötfälla mig , då är det juh lugnt... Men lixom en lördagkväll på stan, krogarna poppar juh åxå så att det hörs... måste skryta lite: Fick larmet på en volvo å gå när jag åkte förbi D:big_smile:big_smilebig_smilebig_smile

De kan garanterat bötfälla dig för att du stör omgivningen eller liknande.

"Alla blå bär är blå bär - även blåbär - men det är bara blåbär som är blåbär."
Scratch
21 augusti 2005 · 719 Inlägg

chrizz skrev:

RedDevil86 skrev:
Det va inte "vett o etikett" jag snackade om lagen, alltså dom kan inte bötfälla mig , då är det juh lugnt... Men lixom en lördagkväll på stan, krogarna poppar juh åxå så att det hörs... måste skryta lite: Fick larmet på en volvo å gå när jag åkte förbi D:big_smile:big_smilebig_smilebig_smile

De kan garanterat bötfälla dig för att du stör omgivningen eller liknande.

Om dom ska kunna bötfälla honom för att han stör omgivningen så måste någon ha ringt till polisen annars kan bara ge en varning!

live free, die young.
callook_skane Avstängd
21 augusti 2005 · 257 Inlägg

fått 600 spänn i böter för att vi spelade för högt hehe..... "störande framfart av motordrivet fordon" stod det på lappen hehe

Garaget.org suger balle. Zatzy är de enda rätta
aluiro Kör Audi
22 augusti 2005 · 22 Inlägg

RedDevil86 skrev:
Det va inte "vett o etikett" jag snackade om lagen, alltså dom kan inte bötfälla mig , då är det juh lugnt... Men lixom en lördagkväll på stan, krogarna poppar juh åxå så att det hörs... måste skryta lite: Fick larmet på en volvo å gå när jag åkte förbi D:big_smile:big_smilebig_smilebig_smile

Det är bra att du kan skriva, för om du fortsätter att poppa sådär högt så kommer du snart att förlora hörseln smile

Ska det vara svart huv, så ska det vara äkta kolfiber. Inte imitation med mattsvart färg.
Kimze Fartglad ;)
22 augusti 2005 · 128 Inlägg

Man kan få böter för Orsakande av onödigt buller med.
Tex om du spelar för högt eller har ett avgassystem som låter förmycket.

RedDevil86
24 augusti 2005 · 22 Inlägg

Haha big_smile

FulForden
13 september 2005 · 54 Inlägg

har för mig de finns vissa Decibel du måste hålla dig under.. Men inte har sniten med sig någon decibelmätare. Men snutar gör som dom vill, så är de. Bara att smila och gå åt, när du får böterna big_smile

Saab 9-3 SS 2.0t "McCleanen - DUBBEL-DIN" (2003)
Sharky
14 september 2005 · 10 287 Inlägg

Och hur skulle dom mäta hur högt man spelar? Iofs så kan dom ju teoretiskt ha en decibelmätare med sig men brukar man inte skruva ner ljudet när dom ställer sig och viftar med spaden och då är det så dags att mäta....
Eller skriver dom ut förläggande om ombesiktning ....

/Göran

Senast redigerat av Sharky (14 september 2005)

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
OverBoosted AUTOBAHNRASER
3 oktober 2005 · 3 804 Inlägg

En polare till mig fick böter för han axxa för snabbt  han hade automat stod vid ett rölyse o stämpla gasen upp till 70 och det var 70 väg med så gliden en snut upp bakom o böt fällar han för vådslöshet i trafiken (han spann inte)


Bmw osv..
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang