hur ska jag göra med hatthyllan?

NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 september 2005 · 3 180 Inlägg

nån som kan hjälpa mej? vet inte om jag ska köpa en adapter för att sätta in 5,25or i originalhålen i hatthyllan eller om jag ska köpa en 6,5" adapter och såga upp två nya hål? några förslag?

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
loudness
29 september 2005 · 4 554 Inlägg

tycker du ska göra 2 nya för 6.5er..

Rally_ Goa Gubbar från Göteborg!
29 september 2005 · 161 Inlägg

får du inte plats med 6x9 i hatthyllan..

Volvo 240 "VOC" (1990)
Volvo 240 "VOC" (1983)
TranceManiac Life is to short to listen to slow music
29 september 2005 · 66 Inlägg

tycker at du ska lägga en basslåda i bagaget o dra upp bassreflexrören eller vad  dom nu heter men dom rören som går ut från lådan o dra upp dom genom ett eller två hål i hatthyllan kan säga dig att du får sjuk bas i bilen om man gör så :p . men vill du inte ha en baslåda eller inte har plats med det skulle jag nog tagit 5 1/4 tycker personligen att 5 1/4 låter bättre än 6 1/2

Va Fan E Du Så Jävla Glad För? E De Kul O Va Ful Eller!?
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
29 september 2005 · 3 180 Inlägg

jo, basreflexrör ska jag också göra hål för. kanske tar 5.25or i alla fall då, blir lite enklare.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
Flemm
30 september 2005 · 172 Inlägg

Kanske det blir lite lättare med 5.25 or, men du får mycket bedre ljud av 6.5!
Ett tips om du vill några riktiga bra som spelar gött (som jag tycker) er RockFord Power sina. Dom kostar, men dom spelar riktig bra !

Lycka till, hoppas det blir bra iaf !

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
Xoff Volvo tönt... =)
1 oktober 2005 · 2 344 Inlägg

man böhöver aldrig större an 5.25 or bak ifall man har bass-låda i bilen... varför man tar jus 6x9 är för att det är lite mer kräm i basen i dem än 5.25, men vad har man för nytta av dem ifall man har några hundra RMS watt där bak?

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
Flemm
1 oktober 2005 · 172 Inlägg

Xoff skrev:
man böhöver aldrig större an 5.25 or bak ifall man har bass-låda i bilen... varför man tar jus 6x9 är för att det är lite mer kräm i basen i dem än 5.25, men vad har man för nytta av dem ifall man har några hundra RMS watt där bak?

Orsaken till att jag tycker det er bettre med lite större högtalare bak, er att jag tycker att hela ljud opplevelsen i bilen blir mycke bettre, pluss att polarna som sitter bak meg när vi kör klagor över "jag hör endast basen" sad

Men men smile

Norsk DB-drag Mästare 2006
Street A
Xoff Volvo tönt... =)
1 oktober 2005 · 2 344 Inlägg

haha, jo d e sant... men i billjuds samanhang ar man ju oftast intresserad av att få så bra ljudbild fram som möjligt... de riktigt insatta har inte nårra högtalare bak... men köper du ett par finare lite dyrare 5.25or bak ska dom nog klara att följa med basen upp...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
NITROUS f.d. BMW-missbrukare
1 oktober 2005 · 3 180 Inlägg

ska inhandla högtalarna nästa vecka och det blir nog 5,25or, lägger väl upp bilder på det sen.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.
BMW 323Ci (1997)
Audi 80 (1992)
rotel
1 oktober 2005 · 136 Inlägg

hmm, japp. Ljudet ska komma framifrån ovasett om man är "insatt" eller inte så låter det alltid bäst när ljudet kommer framifrån.
Ex vem vill stå med ryggen till bandet på en konsert ? = ljudet ska komma framifrån smile

Xoff Volvo tönt... =)
1 oktober 2005 · 2 344 Inlägg

men personligen vill jag ha lite uppfyllnad bakifrån...

Volvo V70 T5 "Ajoli - Den odödliga" (1997)
rotel
1 oktober 2005 · 136 Inlägg

nej smile  har du hört BRA ljud som kommer "framifrån" så vill du inte ha något uppfyllad bakifrån... det ända man vill ha bakifrån är "lite" bas... smile
Om man nu inte har en ren familje bil där alla ska höra lika bra, både i fram som baksäte smile

Scratch
3 oktober 2005 · 719 Inlägg

rotel skrev:
nej smile  har du hört BRA ljud som kommer "framifrån" så vill du inte ha något uppfyllad bakifrån... det ända man vill ha bakifrån är "lite" bas... smile
Om man nu inte har en ren familje bil där alla ska höra lika bra, både i fram som baksäte smile

Kämpa på det! Ska låta exakt lika från båda håll! Du ska inte kunna indentifiera vart ljudet kommer ifrån då har du nåt upp till den perfekta ljudbilden! Så likadana element överallt och samma slutsteg är det bästa!

Men dom flesta har inte råd att köpa allt på en gång så då köper man fram först för det är närmst föraren!

Ska låta som om du har hörlurar på dig! Då har du en perfekt ljudbild!

Senast redigerat av Scratch (3 oktober 2005)

live free, die young.
ludde__mannen draminbil.nu
3 oktober 2005 · 1 382 Inlägg

Man kan ju funderar på hur kul det är när man är ute med kompisarna och åker ibak och man bara hör basen! kanske  högtalare i nackstöden kan vara något? det eller i taket är nog enda sättet att få ljud framifrån om det är så viktigt!

pwilhelm Hewi
3 oktober 2005 · 571 Inlägg

Scrath: Det beror på hur man ser det , vid en ljudbedömmning t.ex skall ljudet komma framifrån och tanken är att det skall låta som om de står framför dig och spelar och du skall höra att han/hon som sjunger står i mitten basgitarren till höger och elgitarr till vänster t.ex.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
rotel
3 oktober 2005 · 136 Inlägg

Ludde__mannen.... Jag bygger inte ljud för mina kompisar, utan för mig som kör bilen... smile 

Mvh johan

smile
smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang