Svenskbilprovning, är det lönt?

Germax
4 november 2011 · 12 086 Inlägg

Grejen är den att hur tragiskt det än är att de godkände dina bromsar kommer folk här tycka att det är mer tragiskt att du kör med skiten när dom säger att de behöver bytas, och för att 2500mil senare ha åsikter om hur dom agerar idag.. det rimmar dåligt.

Fredde_Vette JaG
5 november 2011 · 785 Inlägg

En till som inte kan läsa utan att hugga !!!
Det var ju F-N rent ut sagt..!!

Det hela handlar om att de lägger tyngd på fel saker!!!
Precis som fartkontroller som bötfäller bilar som kör 10 km/h över tillåten hastighet på motorvägen..
Lägg kraften på att ta AS utanför skolor osv.. Eller fel där också?

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Stefan Varberg Supraman
5 november 2011 · 2 300 Inlägg

Bara för att upplysa så anser man att dom gör fel på bilprovningen har man rätt att avbryta besiktingen.
Man ska då inte få något protokoll på det dom redan har hunnit kolla.
Anser du att dom gjort fel ta det med stationschefen.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.
KHRacing
5 november 2011 ·

Stefan: det går inte längre att avbryta en besiktning, detta togs bort för ett par år sedan.

Muttley
5 november 2011 ·

Som med alla andra grejer så blir de inte bättre för du gnäller här.   Som jag skrev innan tycker jag du skulle anmäla det.
Eller som du verkar vara jävligt ärlig så begär ombesiktning av en annan inspektör. Jag menar du kör ju runt med gamla bromsbelägg, kanske du börjar bli senil själv ? Biltema ligger nära dig om du inte har råd med att handla bromsbelägg på wolksvagen, du har ju ändå haft ett år på dig.  Eller ska vi se hur många som vill skramla till dig ? 
De är visst din arbetsbil med, lite proffsigt får de vara för en firmabil 

smile
Sluta upp med gnälltrådar och gör nått själv åt de om du har problem med det.

Fredde_Vette JaG
5 november 2011 · 785 Inlägg

Detta är inte en gnälltråd från min sida, utan ett försök att få andra att vara mer uppmärksamma med sina bilars säkerhet, då Bilprovningen inte ser allt ibland.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Sarge
5 november 2011 · 2 337 Inlägg

Det man alltid borde ha i bakhuvudet som ägare av ett fordon är att man själv är ansvarig för skicket på sitt fordon. Bara för att den blir godkänd på kontrollbesiktningen så betyder det ju inte att den är i bra skick. Att komma och skylla på Bilprovningen när man sätter bilen i diket pga något fel man borde hittat själv håller ju inte heller.

TS har en poäng och jag förväntar mig att han redan har bytt sina bromsar, trots Bilprovningens miss smile

Fredde_Vette JaG
5 november 2011 · 785 Inlägg

Tycker bara man läser "ofta" att bilar rasat på väg från Bilprovningen.
Har ett exempel på en bil som gick rakt igenom kontroll och vek sig som en fällkniv på lyften några dagar senare då det visade att bilen var totalt sönder rostad i hela botten.

Min poäng är att de blir så blinda när de hittar något som retar dem som Solfilm på sidorutorna.

Its not the fart that kills, its the smell...
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
TS_quattro fyrkrafsare
5 november 2011 · 1 443 Inlägg

Jag förstår TS poäng mycket väl, bes-gubben hittar något han stör sig på, kan vara tonade rutor på fel halva av bilen, hög bullernivå pga "tufft" avgassystem eller vad du vill. Han låser sig så inihelvete på detta att han missar andra allvarliga brister som gör bilen rent trafikfarlig, för nej en bil med en rejäl 4" "fartcan" är inte trafikfarligare än andra, snarare tvärtom då den lättare uppmärksammas av t.ex fotgängare pga den högre ljudnivån, att det sedan är störande med ett onödigt brölande avgassystem kan jag helt hålla med om. Men om nu besgubben blir så sur över det brölande avgassystemet att han missar att två av fyra bromsrör är slut så har han ju gjort fel eller hur? Hur många genomsnittliga bilägare har själva kunnande och möjlighet att själva ta en titt under bilen ett par gånger om året vad gäller rost, bromsrör, drivaxeldamasker etc etc. Självklart är alla ansvariga för sina fordon men bilprovningen är ju trots allt den sista utposten som ska sortera bort trafikfarliga bilar, om de misslyckas med det pga att de hänger upp sig på mer ovidkommande saker som felaktigt tonade rutor och brölande avgassystem så är det ju helt på sin plats med lite gnäll, även om gnället kanske med fördel borde framföras till chefen på besiktningsstationen hellre än på ett bilforum även om kanske en och annan som läser tråden vaknar upp lite... Jag vill iaf inte möta en gammal rutten bonnraggar740 som saknar bromsar pga att besgubben tyckte att det raka röret väsnades för mycket och låste sig så förbannat på just den saken att han missade att samtliga bromsrör var slut...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!
Subaru Legacy Station 2.0R "Obsidian Black Pearl" (2007)
ChrilleBille Drar breställ genom McDriven
6 november 2011 · 228 Inlägg

... Utan att vara dryg eller så, jag förstår hur du menar..

MEN, Sålänge dina bromsar inte ligger ann på något hjul, är rostskadade eller har andra "större" skador eller är skeva (alltså att det pulserar vid inbromsning) så har dom ingen anledning att ge dig en 2a på det. Vi har kunder nästan hela tiden som kommer in på service, o vi anmärker på bromsar o dom står som ett enda stort frågetecken o säger att "bilen är nybesiktigad".

Men som sagt... Har dina bromsar inte dessa problem så är dom enligt dom felfria.  smile
Sen som nån annan sa så är fälgarna en skitsak..
Xenon.. okej, ska inte sitta där original.
Rost på drag är en inviduell fråga... Men är det genomrostat så ska det ju inte gå genom. Dock kan sånt se värre ut än det är.

De e klart att bilprovningen missar massa saker, ja blir nästan rentav förbannad ibland på jobbet när vi måste informera kunder om brister på deras bilar som dom missat. Det är inte lätt o förklara.

MVH

No dice !
killercow
6 november 2011 ·

det är ju inte bilprovningens ansvar att se till att dina bromsar funkar ett helt år, det är du som bilägare som har ansvar för de. dom kontrollerar inte hur länge bromsarna kommer hålla innan man behöver fixa dom utan om dom funkar vid bes. tillfället. dina bromsar tog väl antagligen bra i bromsprovet. å tar bromsarna bra i provet på en bil som ägs av Nils-gunnar 76 år gammal. så är de hans ansvar att dom oxå tar bra resten av året. inte bilprovningens ansvar.

Alldels för många förlitar sig på att deras bilar är perfekta å går att köra utan problem ett helt år bara för dom gått igenom bes. men går bromsarna åt skogen efter ett halvår å man kör på nån så går det inte skylla på att dom var godkännda senast den bes. för allt ansvar ligger på bilägaren

ang. dragkroken så är det ju skillnad på rost å rost. kanske bara är ytrost å de brukar dom släppa igenom

Senast redigerat av killercow (6 november 2011)

Simon76
6 november 2011 · 376 Inlägg

Jag förstår vad du menar, och helt klart så vill man att de kontrollerar allting noga.
Men det är inte rimligt att kräva att de ska ha koll på hur länge tex bromsarna kommer att hålla.
Och då ge en anmärkning på att ett fel kan komma att uppstå i framtiden om man inte byter itid..
Däremot så brukar de nämna kommande brister som "bra att veta"

Det är ju ungefär som om polisen skulle stå på en påfart till motorvägen, och bötfälla alla som accelererar.
Med motiveringen: Om du inte skulle sluta accelerera när du kommit upp till 100km/h så skulle du bryta mot gällande hastighet..

Grave_Digger
6 november 2011 · 3 Inlägg

Visst missade han att anmärka på de saker du listat, så som x-neon m,m
Sen har de bedömningskriterier att gå efter, drag får vara angripet av rost, men det får ej gå att knacka hål på det.
Sen om det är metall mot metall på bromsbeläggen så är det ju inte bra att missa.

Kvittar nog hur de gör, får folk 2or så gnälls det på de, och missar dom något så är dom inkompetenta och får skit för det.
Sen den klassisk kommentaren "sista dagen innan körförbud så jag han inte åtgärda det" Man har 5månader på sig att inställa sig till besiktningen. Det säger det mesta om hur vissa personer  bryr sig om sina fordon.

Volvo 142 (1970)
Germax
6 november 2011 · 12 086 Inlägg

X-neon, är det någon ny grej?

Grave_Digger
7 november 2011 · 3 Inlägg

Fick med ett extra n där xenon kan han sova i natt nu? Det var ju det viktigaste att läsa i inlägget....

Volvo 142 (1970)
Noxxer
7 november 2011 · 1 482 Inlägg

Mycket bra information!

Ska tona alla mina rutor helt kolsvarta runt om på BMW'n innan besiktning i hopp om att bes mannen blir så förbannad så han helt enkelt glömmer öppna motorhuven.. WIN WIN WIN! big_smile

BLT Service
Theracords Music Label
Fredde_Vette JaG
7 november 2011 · 785 Inlägg

Noxxer skrev:
Mycket bra information!

Ska tona alla mina rutor helt kolsvarta runt om på BMW'n innan besiktning i hopp om att bes mannen blir så förbannad så han helt enkelt glömmer öppna motorhuven.. WIN WIN WIN! big_smile

Hahaha ja det är det nya tricket..!  big_smile

Its not the fart that kills, its the smell...
Chevrolet Corvette C2 "Sting Ray" (1964)
Volkswagen 1303 Cab "Das Auto" (1975)
M-jonsson
10 december 2011 · 63 Inlägg

Rspeter skrev:

Fredde_Vette skrev:
Längtar efter privata bilprovningen öppnar i HBG..!!

Vad är det som gör den bättre? Det kan ju jobba okvalificerat folk där med.

Det e på exakt samma skola kursern är för att bli bilprovare o det e svenskabilprovningens gamla skola

Brän däck inte vänner.
Waahlvik
11 december 2011 · 508 Inlägg

ja vadå? min mersa gick igenom besiktningen utan LB galler, inga fungerande bromsar fram och att den läk  olja. men fick 2 2or på vänster halvljus för låg och p broms ligger på höger smile

Mercedes E220 CDI "Stortysken" (2013)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang