Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

MrCarfreak Gasglad
19 december 2008 · 3 244 Inlägg

Våga Fråga!
Hejsan! Jag tänkte nu ta initiativet att starta en tråd som jag tror många kommer att ha nytta av!
I bilkretsar i Sverige idag så är det inte alltför vanligt att man frågar om saker man egentligen inte vet om. Man låtsas hellre att man vet tills man råkar höra någon berätta om det eller läser det någonstans.
Om nu någon annan inte vet och frågar detta så anses den som en "absolut nybörjare".. smile

Men nu ska vi bryta denna trend och verkligen lära oss mer om bilen/ljudet! Så det är bara att fråga på.. Jag tror att många frågor kommer att besvaras bra..


Uprsungligen skrivet av Skön på Zatzy.

Senast redigerat av MrCarfreak (19 december 2008)

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Rickard-v
19 december 2008 · 2 665 Inlägg

Ja många personer är så till läggningen. Det vågar aldrig fråga eller säga att de inte vet.
De svara alltid "ja vet" på allt man pratar om. Fast de inte har en susning. Tråkigt.

Det är en styrka att erkänna sina egna brister, först då kan du utvecklas som människa.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!
MrCarfreak Gasglad
19 december 2008 · 3 244 Inlägg

Håller med! Hoppas folk vågar fråga om saker de inte vet!! Frågar man inte så får man inget veta heller..

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Aronsson_Kil
19 december 2008 · 653 Inlägg

MrCarfreak skrev:
Håller med! Hoppas folk vågar fråga om saker de inte vet!! Frågar man inte så får man inget veta heller..

Ifall denna tråden blir populär så kommer den nog läsas mycket av mig iaf som är nybörjare som inte byggt något tidigare smile

Emilius Avstängd
19 december 2008 · 1 714 Inlägg

jag är inte sen att erkänna att jag e nybörjare på bilstereo, men sjklart vill jag ha feta grejer ändå!
väldigt bra tråd tkr jag. jag försvarar med att jag varit mer intresserad av motorer och trim tidigare,
med vässad v8 och stort avgassystem har det inte behövts spec. mkt stereo big_smile

dubbla talspolar. jag fattar nada.
ja egentligen väldigt lite alls om att koppla med steg eg men kan ju börja här.

om monosteget ger 1 x 500wrms i 2 ohm och basen har 2 x 2ohm talspolar,
får man 500wrms på basen om man kopplar plus till plus och minus till minus på endast en talspole,
och lämnar den andra ifred? eller hur gör man om man vill ha ut 500wrms till basen?

Senast redigerat av Emilius (19 december 2008)

Aronsson_Kil
19 december 2008 · 653 Inlägg

Emilius skrev:
jag är inte sen att erkänna att jag e nybörjare på bilstereo, men sjklart vill jag ha feta grejer ändå!
väldigt bra tråd tkr jag. jag försvarar med att jag varit mer intresserad av motorer och trim tidigare,
med vässad v8 och stort avgassystem har det inte behövts spec. mkt stereo big_smile

dubbla talspolar. jag fattar nada.
ja egentligen väldigt lite alls om att koppla med steg eg men kan ju börja här.

om monosteget ger 1 x 500wrms i 2 ohm och basen har 2 x 2ohm talspolar,
får man 500wrms på basen om man kopplar plus till plus och minus till minus på endast en talspole,
och lämnar den andra ifred? eller hur gör man om man vill ha ut 500wrms till basen?

Du måste koppla in båda spolarna, eftersom det är 500wrms i 2ohm och du endast kan få ut 1 eller 4ohm på din bas så får du kolla antingen ifall steget är stabilt i 1ohm eller kolla hur mycket ditt steg lämnar i 4ohm smile

Emilius Avstängd
19 december 2008 · 1 714 Inlägg

tackar aronsson

så det går endast att koppla i 1 eller 4 ohm då?
(dessa vet jag hur man kopplar, rockford har ju så bra kopplingscheman)
säg att man kör på 4 ohm då måste man ha ett steg som ger 1 x 500wrms i 4 ohm,
om det är det som basen behöver? eller funkar det med steget som ger 1 x 500wrms @ 2 ohm?

vad innebär att steget är stabilt i 1 ohm? detta vet jag inte heller.

attityds_problem
19 december 2008 · 199 Inlägg

ett steg klarar av belastningen (ohm ) konstant utan att gå "sönder"/bli för varmt, vad har du för steg ? du kan ju pröva att köra steget i 4ohm, det är asså basen som bestämmer vilken ohm det blir, inte steget !

Aronsson_Kil
19 december 2008 · 653 Inlägg

Emilius skrev:
tackar aronsson

så det går endast att koppla i 1 eller 4 ohm då?
(dessa vet jag hur man kopplar, rockford har ju så bra kopplingscheman)
säg att man kör på 4 ohm då måste man ha ett steg som ger 1 x 500wrms i 4 ohm,
om det är det som basen behöver? eller funkar det med steget som ger 1 x 500wrms @ 2 ohm?

vad innebär att steget är stabilt i 1 ohm? detta vet jag inte heller.

Inga problem smile Då "måste" man ha ett steg som levererar så mycket jaa, helst mer om det går, om det ger 500wrms i 2ohm ger det oftast halverad styrka, alltså 250wrms vid 4ohm smile

Emilius Avstängd
19 december 2008 · 1 714 Inlägg

attityds_problem:
okej jag fattade inget av det där.
jag har inget steg men vill ta reda på hur jag ska läsa specifikationer innan jag köper.

men jag är sugen på en kicker L7 12". den käkar 600W rms och finns med 2x2 och 2x4 ohm talspole.
vi säger den med 2x2 ohm talspole.

till detta tänkte jag kicker zx1000.1, vilken ger 1x1000W rms i 2ohm.
det innebär alltså att jag kopplar den i 4 ohm, steget ger halva effekten, 500rms till basen då?

om jag skaffar den med 2x4 ohm talspolar går det att koppla steget till basen i 2 ohm,
och på så vis få ut 1000rms? eller hur funkar det?

EDIT, aronsson:
tackar! då fattar jag

nu återstår bara frågan om basen med 2x4 ohm talspolar. går den att koppla steg till i 2 ohm,
om man kör enligt principen för 1 ohm på 2x2 basen? och alltså få ut effekten vid 2 ohm ur steget?

Senast redigerat av Emilius (19 december 2008)

Aronsson_Kil
19 december 2008 · 653 Inlägg

Emilius skrev:
okej jag fattade inget av det där.
jag har inget steg men vill ta reda på hur jag ska läsa specifikationer innan jag köper.

men jag är sugen på en kicker L7 12". den käkar 600W rms och finns med 2x2 och 2x4 ohm talspole.
vi säger den med 2x2 ohm talspole.

till detta tänkte jag kicker zx1000.1, vilken ger 1x1000W rms i 2ohm.
det innebär alltså att jag kopplar den i 4 ohm, steget ger halva effekten, 500rms till basen då?

om jag skaffar den med 2x4 ohm talspolar går det att koppla steget till basen i 2 ohm,
och på så vis få ut 1000rms? eller hur funkar det?

Nu ska vi se, 750rms "käkar" L7 om jag minns rätt, om du ska ha ZX1000.1 kicker steget som klarar 1000rms vid 2ohm så ska du helst ha 4x4ohm spolar, på så vis får du ner basen i 2ohm och du har lite effekt över som du kan ställa på för den klarar lite mer än 750rms big_smile alltså ohm är motstånd, ju lägre ohm (motstånd) du har desto lättare drivs grejorna och du kan lägga på mer effekt smile kicker steget som du säger i 4ohm ger 500rms ja big_smile

Drönirettab
19 december 2008 · 21 761 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:
alltså ohm är motstånd, ju lägre ohm (motstånd) du har desto lättare drivs grejorna och du kan lägga på mer effekt

Nja, här är det viktigt att hålla reda på vad som händer rent elektriskt. Ett steg kan ge ut mer effekt när motståndet blir mindre (till en viss gräns), det håller jag med om, men då måste steget också jobba hårdare eftersom det är tvungen att ge ut mer ström.

Alltså, när steget ger ut mer effekt så måste det även ge ut mer ström. Då utvecklas också mer värme som måste ventileras bort. Det blir egentligen tyngre för steget att driva en belastning som har litet motstånd eftersom det måste jobba hårdare och ger ut mer effekt.

Men jag håller fullständigt med om att det behövs 2x4 Ohms talspolar för att få till 2 Ohms belastning på steget, absolut. smile

Senast redigerat av Drönirettab (19 december 2008)

Aronsson_Kil
19 december 2008 · 653 Inlägg

Drönirettab skrev:

Aronsson_Kil skrev:
alltså ohm är motstånd, ju lägre ohm (motstånd) du har desto lättare drivs grejorna och du kan lägga på mer effekt

Nja, här är det viktigt att hålla reda på vad som händer rent elektriskt. Ett steg kan ge ut mer effekt när motståndet blir mindre (till en viss gräns), det håller jag med om, men då måste steget också jobba hårdare eftersom det är tvungen att ge ut mer ström.

Alltså, när steget ger ut mer effekt så måste det även ge ut mer ström. Då utvecklas också mer värme som måste ventileras bort. Det blir egentligen tyngre för steget att driva en belastning som har litet motstånd eftersom det måste jobba hårdare och ger ut mer effekt.

Men jag håller fullständigt med om att det behövs 2x4 Ohms talspolar för att få till 2 Ohms belastning på steget, absolut. smile

Joo det är klart smile men jag gjorde det simpelt för honom att förstå smile om steget är stabilt i 2ohm så är det "bara att köra på" big_smile

pattilatti2 Billjuds fanatiker.
19 december 2008 · 2 853 Inlägg

Aronsson_Kil skrev:

Emilius skrev:
okej jag fattade inget av det där.
jag har inget steg men vill ta reda på hur jag ska läsa specifikationer innan jag köper.

men jag är sugen på en kicker L7 12". den käkar 600W rms och finns med 2x2 och 2x4 ohm talspole.
vi säger den med 2x2 ohm talspole.

till detta tänkte jag kicker zx1000.1, vilken ger 1x1000W rms i 2ohm.
det innebär alltså att jag kopplar den i 4 ohm, steget ger halva effekten, 500rms till basen då?

om jag skaffar den med 2x4 ohm talspolar går det att koppla steget till basen i 2 ohm,
och på så vis få ut 1000rms? eller hur funkar det?

Nu ska vi se, 750rms "käkar" L7 om jag minns rätt, om du ska ha ZX1000.1 kicker steget som klarar 1000rms vid 2ohm så ska du helst ha 4x4ohm spolar, på så vis får du ner basen i 2ohm och du har lite effekt över som du kan ställa på för den klarar lite mer än 750rms big_smile alltså ohm är motstånd, ju lägre ohm (motstånd) du har desto lättare drivs grejorna och du kan lägga på mer effekt smile kicker steget som du säger i 4ohm ger 500rms ja big_smile

för att göra det ännu enklare så köper man 2sty l7 med 2x4ohms o kört dom på ett mono steg med full power dvs 1ohm.
det är oftast billigare än o få ett bra steg som har nog med kraft än i 2ohm.
du kan inte säga att bara för de står att steget levererar 900wrms i 2ohm att de verkligen gör det.
sedan måste det ta till att basen kanske är jävligt tungdriven,och du tror du har 900wrms,men när du då drar på o volten går ner i 11.45v då har du inte många watt kvar isteget, men basen möjligen blir driven till hälften av va den kan prestera.

elr så köper man 1 2x2 o kör den i 1ohm med ett bra mono steg.
så slipper du hålla på med 2ohm för du behöver oftast ett väldigt bra steg för o driva saker i 2ohm bra.och en bra strömbank..

4x4 ohm?menar du 2x4omh?

Senast redigerat av pattilatti2 (19 december 2008)

Gronwalls
19 december 2008 · 1 808 Inlägg

Då skriver ja här med smile för ja kan inget om ljud

Ja har ett GAS SILVERC4  slutsteg i 740:in, å en JBL Bandpass GT5-2402BR baslåda. och ja undrar om man kan ha mina MDS Classic CF693 6x9" på de slutsteget med? smile tacksam för svar

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
19 december 2008 · 2 853 Inlägg

Gronwalls skrev:
Då skriver ja här med smile för ja kan inget om ljud

Ja har ett GAS SILVERC4  slutsteg i 740:in, å en JBL Bandpass GT5-2402BR baslåda. och ja undrar om man kan ha mina MDS Classic CF693 6x9" på de slutsteget med? smile tacksam för svar

bara o köra den på kanal A steget är ju 2ohms stabilt.men kör du bryggat elr på  +-+-

och 6x9 på B +-+-

Senast redigerat av pattilatti2 (19 december 2008)

Gronwalls
19 december 2008 · 1 808 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Gronwalls skrev:
Då skriver ja här med smile för ja kan inget om ljud

Ja har ett GAS SILVERC4  slutsteg i 740:in, å en JBL Bandpass GT5-2402BR baslåda. och ja undrar om man kan ha mina MDS Classic CF693 6x9" på de slutsteget med? smile tacksam för svar

bara o köra den på kanal A
och 6x9 på B tex..

Danke smile då ska ja testa de imorn smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
pattilatti2 Billjuds fanatiker.
19 december 2008 · 2 853 Inlägg

Gronwalls skrev:

pattilatti2 skrev:

Gronwalls skrev:
Då skriver ja här med smile för ja kan inget om ljud

Ja har ett GAS SILVERC4  slutsteg i 740:in, å en JBL Bandpass GT5-2402BR baslåda. och ja undrar om man kan ha mina MDS Classic CF693 6x9" på de slutsteget med? smile tacksam för svar

bara o köra den på kanal A
och 6x9 på B tex..

Danke smile då ska ja testa de imorn smile

du kan ju även köra det på bryggat för o få ut 2ohm fr steget då kör du de på kanal A ena på+ och ena  på - på den andra - brukar va en symbol ovan för kanalerna du ska koppla det på ..så får du mest möjliga power ut på baslådan. elr så står de bridged mode elr liknade.smile

lådan din borde va i 2ohm.står inget på brl om det men jag gissar att de är 4ohms basar.

sen 6x9 som vanligt på kanal B

Senast redigerat av pattilatti2 (19 december 2008)

Gronwalls
19 december 2008 · 1 808 Inlägg

pattilatti2 skrev:

Gronwalls skrev:

pattilatti2 skrev:

bara o köra den på kanal A
och 6x9 på B tex..

Danke smile då ska ja testa de imorn smile

du kan ju även köra det på bryggat för o få ut 2ohm fr steget då kör du de på kanal A ena på+ och ena  på - på den andra - brukar va en symbol ovan för kanalerna du ska koppla det på ..så får du mest möjliga power ut på baslådan. elr så står de bridged mode elr liknade.smile

lådan din borde va i 2ohm.står inget på brl om det men jag gissar att de är 4ohms basar.

sen 6x9 som vanligt på kanal B

Tack för info smile får ha en hel dag å kolla upp allt smile så kan ja säga imorn hur de vart big_smile

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.
Buick Super 8 "LadyRed" (1953)
MrCarfreak Gasglad
20 december 2008 · 3 244 Inlägg

Kan fråga om det är någon som vill byta sina 12" dubbelspol mot mina Gas 12" enkelspol ?

//Carfreak
Saab 9-3 Aero Salomon "Black Betty" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang