Mappa en b230fk

Yacco
9 mars 2012 · 124 Inlägg

någon som vet vart man kan mappa bilen? och hur mkt kostar det ungefär? går i skolan och har inte världens bästa ekonomi:P det kanske är ngn här på forumet som kan mappa en bil? isf hör av er:)

MVH Jacob

Richtenb
9 mars 2012 · 1 365 Inlägg

Det är ofta väldigt dyrt... du kan ofta köra med fultricket i en gammal volvo och använda en bränsletrycksregulator och bredbandslambda särskilt om du kan meka lite. Ställ upp eller sänk bränsletrycket tills du tycker att lambda/AFR ser helt ok ut efter dina behov. Det blir såklart aldrig lika bra som att mappa men det kostar oftast minst 7000

Yacco skrev:
någon som vet vart man kan mappa bilen? och hur mkt kostar det ungefär? går i skolan och har inte världens bästa ekonomi:P det kanske är ngn här på forumet som kan mappa en bil? isf hör av er:)

MVH Jacob

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
volvojohan
9 mars 2012 · 172 Inlägg

varför mappa? har du byggt motorn eller modifierat den duktigt? annars i med vikingchip byt klockan å ställ på. man mappar inte en gammal volvo om den är "original"

vickehn
10 mars 2012 · 8 Inlägg

Original är den ju inte, då hade han väl inte frågat om mappning?

Toyota SUPRA MKIV "DRIFTSUPRA" (1994)
phille18
10 mars 2012 · 179 Inlägg

ferry skrev:
Original är den ju inte, då hade han väl inte frågat om mappning?

Du tror inte det underlättar om han skriver vad han har gjort med bilen samt har för effektmål? En b230 lär ingen smart person dra till 400hk på orignal sprut.

Kör bara bakhjulsdrivet, annat är inte lönt!
Elving_
10 mars 2012 · 675 Inlägg

Vilket sprut? Är lättare att svara på frågan om man vet det då mappare oftast inte håller på med alla sprut.

Volvo V90 (1998)
Toyota Aristo V300 "10th Anniversary" (2002)
volvojohan
10 mars 2012 · 172 Inlägg

ferry skrev:
Original är den ju inte, då hade han väl inte frågat om mappning?

han skriver ju att han går i skolan å inte har så fett me stålar... jag tolkade det som en oerfaren person. men han kanske är duktig med motorer å har byggt något så kanske han kan skriva de med.

Yacco
12 mars 2012 · 124 Inlägg

ja jag har ett b230k block med smidda stakar i, och originalkolvar. nyrenoverad då asså. 530 topp, v-kam och originalsprut med ställbär btr, extraktorgrenrör och t3/t4 turboaggregat. 3" avgasystem och 3" luftmassemätare.

Rojpen
12 mars 2012 · 2 230 Inlägg

ja spridarna bör du byta med om du ska ha en 3" lmm annars blir det konstigt.
men kör med original boxar fast som är chippade med tex viking. det räcker ganska långt att bara göra så ( ska själv köra så i sommar med liknade setup)  för att mappa boxen kostar en hel del och är inte jätte många som gör det.
sen ska man mappa är det mycket bättre att byta till eftermarknads sprut.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
noomadic
12 mars 2012 · 258 Inlägg

chip är helt odugligt. Turbocenter mappar  för 7-8 tusen . dom tar ut 400 hk med orginalsprut utan problem

enpetar-klubben
Volvo V70 2.4D "summun" (2006)
Mitsubishi Evolution 2 "GSR RWD" (1994)
Rojpen
12 mars 2012 · 2 230 Inlägg

noomadic skrev:
chip är helt odugligt. Turbocenter mappar  för 7-8 tusen . dom tar ut 400 hk med orginalsprut utan problem

beror på vilken effekt man ska ha. 2-300 funkar kanon med chip. sen att lägga ut dom summorna på att mappa orginal boxen är ju bara dumt.. menar vid 400hk på orginal boxen är det ju mer eller mindre stop. då är det mycket bättre att köpa ett VEms, nira vipec osv istället som räcker så långt motorn kan gå mer eller mindre och mappa för billigare summa. 
och som även man kan flytta över till nästa bil om man vill.

så kan det vara då det inte blev som det skulle
Yacco
12 mars 2012 · 124 Inlägg

okejj ahh 250-300 vill jag ha iaf:)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang