Skilnad på lacken efter lackeringen

Aero T16
23 april 2012 · 1 327 Inlägg

Är det metalic eller vanlig röd?

Röd lack oxiderar ju extremt mycket så är inte bilen ny så får man nog räkna med att få nyansskillnader.

sexy_d
23 april 2012 · 665 Inlägg

Lämnade bilen idag tillbaka till verkstad och de vill försöka polera bort skillnad, men kille i verkstad är skeptiskt att det kommer att funka för att han säger också att det är nyans fel.
Nyans fel kan bero på att vid blandningen fick han för lite eller för mycket av nån färg som ingår i tillverkningen eller bandningen för Röd färg .
Återkommer om 2 dagar .

Vag - Carsoft 6.5 finns, hör av dig om du behöver hjälp
Lackerings jobb kan ordnas (Lackbox)
BMW Touring 328 Kompressor "KompressorBeast" (1996)
granadadr
23 april 2012 · 7 290 Inlägg

mm men om det är fel nyans så får de göra om igen ju,, kompisen fick lacka om en Audi 6 ggr innan det vart bra
hahaha kommer ihåg en gång då vi lämnade in pappas bil,, när jag skulle hämta den på KVÄLLEN i februari, så såg jag skillanden på ca 3 m avstånd,, de had ställt den lackade sidan mot väggen så man inte skulle se det direkt såattsäga, såg ju det direkt,, gick bara in å frågade efter verkmästaren,, å påtalade felet,, å frågade dessutom om de inte kollar resultatet INNAN de ringer kunden?? fick vackert åka hem igen i hyrbilen,, som de fick stå för wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
23 april 2012 · 1 594 Inlägg

En seriös lackfirma bryter kulören efter originallackens slitage. I regel finns aktuell färgkod/recept i flera olika varianter beroende på ålder och slitage på bilen. Med lite engagemang bakom brytning av färg och lackering så går en bättring/del-lackering få till så den går helt i match med bilens övriga kulör. Ger man sedan resten av bilen en polering så nås även glansen mot den nylackerade ytan.
Det går tom. med hjälp av "fadning" och rätt komponenter "trolla till" en för ögat synligt fel och felblandad kulör mitt på en karosspanel så bättringen blir helt osynlig.

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
ImprezaGC8
25 april 2012 · 373 Inlägg

racefan skrev:

ImprezaGC8 skrev:

Bjornn skrev:
Bara att prova.

Men det är nog svårt.
För att få 100% rätt nyans så måste de ha instrument att läsa av lacken med.

Men om du precis fått bilen lackad så vänta 3 veckor tills lacken är genomhärdad och se om det är bättre då.

1. Har lackeraren inte ett sånt instrument och sysslar med något annat än hellacker så är det ju en klåpare.
2. Kulören ändras inte för att lacken är härdad...

du jobbar inte som lackerare va?

Nix, hade jag fel då?

Menar du att kulören ändras efter att den har härdat klart trots att den har bränts i lackbox?

alexxe En gång till nu
25 april 2012 · 760 Inlägg

ImprezaGC8 skrev:

racefan skrev:

ImprezaGC8 skrev:

1. Har lackeraren inte ett sånt instrument och sysslar med något annat än hellacker så är det ju en klåpare.
2. Kulören ändras inte för att lacken är härdad...

du jobbar inte som lackerare va?

Nix, hade jag fel då?

Menar du att kulören ändras efter att den har härdat klart trots att den har bränts i lackbox?

Tror han menade att man skal vänta att polera tills lacken fått lite härdning, vilket tar sjukt lång tid igentligen så vet inte om 3 veckor räcker för rubbing ifall man skulle råka gå över på det nylackade vid ev polering.
min lackerare avrådde till all polering osv under den sommar som var när jag plocka ihop den efter lack iaf, kanske olika åsikter från olika lackisar men men.

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a
ImprezaGC8
25 april 2012 · 373 Inlägg

alexxe skrev:

ImprezaGC8 skrev:

racefan skrev:

du jobbar inte som lackerare va?

Nix, hade jag fel då?

Menar du att kulören ändras efter att den har härdat klart trots att den har bränts i lackbox?

Tror han menade att man skal vänta att polera tills lacken fått lite härdning, vilket tar sjukt lång tid igentligen så vet inte om 3 veckor räcker för rubbing ifall man skulle råka gå över på det nylackade vid ev polering.
min lackerare avrådde till all polering osv under den sommar som var när jag plocka ihop den efter lack iaf, kanske olika åsikter från olika lackisar men men.

Det framgår inte i hans inlägg tycker jag?

Bjornn skrev:
Bara att prova.

Men det är nog svårt.
För att få 100% rätt nyans så måste de ha instrument att läsa av lacken med.

Men om du precis fått bilen lackad så vänta 3 veckor tills lacken är genomhärdad och se om det är bättre då.

Det råder som sagt delade meningar om polering och lackskydd eller vax efter nylack, där jag har lackat så säger dom att det inte är några problem att vaxa/lackskydda efter ett par veckor, och dom polerar själva nylackade grejer om det har kommit damm i klarlacken eller liknande. Och det är duktiga lackerare.

racefan
25 april 2012 · 1 059 Inlägg

nopp kulören ändras inte efter den torkat men även om du har en kamera för att mäta lacken med så kan det skilja.
vissa färger har över 20 olika nyanser på samma färgkod så det är inte så lätt att lösa alltid. sen kan ju saker va omlackade,färg från olika fabrikat mm.
Försäkringsbolagen bet sällan meryta på äldre bilar innan man lackar,blir det helt galet kan meryta betalas.
Man måste ju tänka på alla regler som finns från bolagen till lackeraren också.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang