Olika bmw setuper där turbo har monterats!

smekallracing
14 maj 2012 · 385 Inlägg

Tjenare!

är en sån där volvo tok men har alltid haft förkärlek till bmw men inte blivit av att man byggt eller handlat in ngn bmw turbo!

tänkte bygga och hinka i den i en bmw e30 för är ju en jävligt lätt och trevlig kaross med potential så man slipper komma sist vid racen!

men då till frågan vilken motor är bäst när man ska ha en hållbar setup för mkt lek och runt 500hk! då det duger gott när man vill ha ner effekten i backen och den ska vara ändå vara körduglig fall man vill lämna ut bilen eller köra den normalt utan att det ska jävlas!!!!!

sen även priser och inköpsdelar fall ngn har det upplistat, hade tänkt mig runt 50,000kr men billigare är bra och hellst men även dyrare setuper är välkommna!

vilka styrsystem rekomnederas på marknaden? för nackdelar är intressant med big_smile

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 maj 2012 · 1 778 Inlägg

Du ska inte satsa på e30 med V8 ifrån 540n dåsmile?
Då får du en driftsäker bil som går att köra normalt:)
Ett driftsäkert turbo bygge kostar ju endel, lägga i v8an blir ganska billigt:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
Fekzen
14 maj 2012 · 181 Inlägg

500 hk i en E30 är riktigt mycket för att slippa komma sist på racen wink om man tänker på hur lite en E30 väger.

Jag har massvis med ex på setuper till lägre effekter, runt 350-400 hk. Både vad gäller M20 motor eller M50 motor. Jag mappar ju motronic så de flesta kunderna jag har ligger i det effektintervallet. Hade en som bänkade en M20 till 394 hk förra veckan. Hör av dig om det kan vara av intresse så kan jag plocka fram lite...

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
smekallracing
14 maj 2012 · 385 Inlägg

sant marwin! låter pörr och är rätt driftsäkert + vrid redan från botten åh billigt att bonnameka ihop!

skulle stått 400-500hk men hellst däruppåt smile 400hk så är väl bmw v8 bäst att sugtrimma men det kanske är dyyyyyrt att få ihop?! eller att köpa en m5 motor och allt därtill från en skrotad utomlands? fram med det bara alla setuper är välkommna fekzen smile för som sagt vill ha ngt som rör sig men ändå håller ihop, hellst över 400hk i motor iaf... tack i förhand!

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 maj 2012 · 1 778 Inlägg

Den sista biten upp till 400hk blir dyr om motorn ska vara hyffsat hållbar.
Oavsett om man går på V8 m20 eller m50.
Man kan ju slänga på turbon på en av sexorna och komma upp i 400hk, men ska den vara driftsäker också så måste man ju öppna motorn o byta lite komponenter.

Går man på V8 an är dom sista hundra hästarna också dyra, om man då inte har turen att hitta en M-motor.
O andra sidan har man ju nära 300hk direkt med den motorn, och man vet att den håller.
Om man börjar där, så kan man ju slänga på en kompressor från ESS.
Men då pratar man 50 lök, men dom lämnar också garanti på att motorn håller.

Haha som ni kanske märker så är jag lite partisk till V8ans fördel;)

Här är en projekt tråd med lite film klipp och sånt på en e30 med v8an
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 50&p=1

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
smekallracing
14 maj 2012 · 385 Inlägg

bra svar!

ja det är billiga hk och hållbara motorer upp te 400hk men man vet ju aldrig fall man inte häver i dyrsaker i motorn!  har också tänkt så att 286hk från 4,4an är ju jävligt go och det håller ju sålänge man sköter det! det man ändå är ute efter där det är ju det vridet som det är redan i början av registret och är ju ändå 400hk utan ngt fuffens ;D
hur många hk får man på en v8 med ess kompressor? garanti gillar vi men ja det visste jag ju redan innan att de.. de blir dyrt big_smile haha

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 maj 2012 · 1 778 Inlägg

smekallracing skrev:
bra svar!

ja det är billiga hk och hållbara motorer upp te 400hk men man vet ju aldrig fall man inte häver i dyrsaker i motorn!  har också tänkt så att 286hk från 4,4an är ju jävligt go och det håller ju sålänge man sköter det! det man ändå är ute efter där det är ju det vridet som det är redan i början av registret och är ju ändå 400hk utan ngt fuffens ;D
hur många hk får man på en v8 med ess kompressor? garanti gillar vi men ja det visste jag ju redan innan att de.. de blir dyrt big_smile haha

Kommer inte ihåg dom exakta siffrorna, men när man kör på ESS rekommendationer ( för garantin skull), har för mig att jag har läst siffran 0,4bar, då landar man på 450hk. Vridet kommer jag tyvärr inte ihåg riktigt, men dom ligger ju runt 450-500nm orginal, 495nm tror jag? Så mer bör det ju bli med kompressorn efter som den ger 150 pollar extra:)

Priset på Ess kompressor kitt MED montering ligger på strax över 60lök, vet inte vad kittet kostar utan montering.
Men man får med bruksanvisning och man ska kunna göra det på en dag, förutom mappning då.

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
76Lubricants SpeedFreakz Sweden
14 maj 2012 · 1 778 Inlägg

Nu kom jag på att det fanns en här på garaget som har satt turbo i en 540.
Han kör med oöppnad motor och laddar lite försiktigt på 0,3-0,4 bar.
Hittar honom inte just nu bara:p
Då är det billigt att iallafall komma upp i 350 hk:)

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu
KHRacing
14 maj 2012 ·

bonnmeck.se säger jag bara kolla in Mattes E34.

smekallracing
15 maj 2012 · 385 Inlägg

det är ju jävla bra ändå det är ju 50hk mer än i m5 och mitt i mellan 400-och 500hk... hehe sen är det nog inte många som har 540 med kompressor i en e30.. skulle ju kunna vara ngt  dom har 400nm org och m5 har 500nm och eftersom det är 150 pollar så är det nog lika mkt i vrid när det är v8 ;D ajaj.. hehe ja monteringen gör man väl själv, har för mig jag har sett priser på 70k med montering men vet inte exakt smile) ofan får kolla in den bmw.n kan va intressant men är nog inte intresserad av v8 och turbo utan då ska det va kompressor eller org som gäller.. hehe

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
smekallracing
15 maj 2012 · 385 Inlägg

håller det i längden då? ;D

KHRacing skrev:
bonnmeck.se säger jag bara kolla in Mattes E34.

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
Fekzen
16 maj 2012 · 181 Inlägg

Jag kan prata lite generellt vad gäller setuper på runt 350-400 hk, vad gäller M20B25 och M50B25. Man kan räkna med att grundeffekten sjunker en aning med backad safe ställd tändning. Så antar man att M20in ligger runt 160hk och M50 kring 180hk så behöver man ladda 1,2 bar på M20in för att landa runt 350 hk och 1 bar på M50in.

Rimligt turboagg , det som folk brukar köra med, rimligt för effektnivåerna ovan är tex T3/T4, T04E, HX35, HX40, Super T70 osv. Generellt gäller att ju mindre och modernare agg desto bättre register får man. Dock får man ju se till att skaffa ett agg som är tillräckligt stort för att hålla laddtrycket hela varvtalsregistret ut , utan att bara skapa värme. Mindre turbo på dessa motorer börjar bygga runt 25oo rpm medan lite större 35oo rpm.
Går man upp ytterliggare i storlek till tex HX50 osv så får man räkna med laddtryck på kanske 4ooo rpm.

Sedan när det gäller spridare så blir det lättare att få det bra om spridarna är lagom stora. Rimliga spridare för 350-400 hk på dessa motorer kan vara tex M5 3.8 380cc , 440cc från PPF shopen, 465cc volvo. Eller om man tänker köra på E85 så skulle jag satsa på något mellan volvos 465cc till de typiska 630cc spridarna.

LMM. Här tycker jag på M20B25 (Mängdmätare) att man ska satsa på 535 LMM med M20 tekniken i, det brukar fungera bäst. Och vad gäller M50 (Massamätare) så räcker org LMM bra för att ladda 1 bar. Ska man upp högre kan ett 4" rör med org elektronik vara vettigt. En rimlig kombination för E85 skulle kunna vara tex 630cc spridare med 4" LMM och laddtyck på kanske 1,2-1,4 bar.

Med safe tändning går det att ladda uppåt en bar utan några problem på oöppnad M20 och M50, men vill man vara lite mer safe kan man dessutom köra MLS packning och ARP bult. Att köra på E85 är även det lite mer safe än bensin, om man ser till risken för spikning.

Det är också smart att satsa på en vettig ställbar BTR för att själv kunna ställa in ett lämpligt bränsletryck mot laddtrycket. Finlira dessa mot varandra till det blir klockrent. Viktigt är att inte skaffa en billig ställbar BTR utan att satsa på en bra. För dem billiga fungerar ofta dåligt och ställer till det en massa så kan då bli svårt få det fungera bra.

Bredbandslambda är inte dumt heller, kostar dessutom så lite nu så det bör man ha i varje bygge. Dels för finjustering men också för att hålla koll så allt står rätt till. Man skulle egentligen även ha avgastemp mätare för det är ofta där man ser först om något skulle hända, om tempen skulle skena. Men åtminstonne bredbandslambda tycker jag man bör satsa på.

Några tips iaf. Generellt skulle jag säga att lagom stora delar alltid ger bäst resultat i slutändan.

Mvh//
A.Fekzen

Senast redigerat av Fekzen (16 maj 2012)

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
smekallracing
16 maj 2012 · 385 Inlägg

Tack så hemslt mkt för det bra svaret fekzen detta är sånt jag kan tänka på och ha med mig i bakhuvudet för att nå bästa resultat smile) men org styrsystemet funkar det alldeless utmärkt att köra på då med dessa setuper :-) tänkte på ett bra styrsystem är ju inte billigt och när är det dags att inte börja snåla in på ett bättre styrsystem?

// MVH

börn i varje hörn är fett rätt;)
BMW e36 dubbelturbo "besten" (1992)
bjarnehall
16 maj 2012 · 63 Inlägg

Lånar tråden lite och ställer en fråga till fekzen jag har gjort ett riktigt budget bygge med extrasprut och laddar nu cirka 0.5-0.6 bar på m20b25 men man börjar ju vänja sig vid effekten och funderar på chip istället.

Vad som skulle vara rimlig storlek på spridare både för bensin respektive e85 vid cirka 0.9-1bar laddtryck ?
Måste man byta lmm till 535 eller går det skippa detta ?
Det här med toppen ska man svetsa eller räcker det med annan packning och arp bult ?
Tändningen backar du den i chippet eller gör man detta mekaniskt ?

Mvh Jonas tacksam för svar smile

Fekzen
18 maj 2012 · 181 Inlägg

Smekallracing> Det beror lite på vilka förutsättningar man har såklart. Kan man bilel bra och kan mappa tex så har man ju spart lite pengar där. Annars är det billigare att köpa ett Turbochip. Kan inte säga exakt hur långt org systemet räcker. Har bänkat som mest på en M50B25, med Turbochip 407 hk på bakhjulen, det är väl lite över 450 hk i motor.

Bjarnehall> Om du laddar så mycket på original motor så har du antagligen spikningar som det är och motorn tar mer och mer skada, desto mer du kör. För det brukar vara runt 0,4-0,5 bar som spikningar uppstår. Så bäst va försiktig.

På bensin och runt 1 bar skulle det vara rimligt med tex Volvo 850 T5 - 315cc spridare eller M5 3.6 340cc eller kanske M5 3.8 380cc. Medan du på E85 behöver ha ca 40% högre flöde så där är volvos 465cc lagom stora.

Sikta på att köra M20B25 elektronik i ett 535 hus, det blir bäst resultat för då får den andas lite bättre. Går att köra org men vet inte hur länge den hänger med. Båda bottnar men jag gör om lastsignalen lite i programmet för att få dellasten bra. Det man också brukar göra är att spänna upp LMMen lite, det gör man medan man provkör för att få det klockrent.

Helt oöppnad motor eller MLS + ARP räcker bra. Det beror lite på hur mkt man ska ladda men uppåt 1 bar funkar fint med safe tändning.

Backar tändningen i chipet ja. Så man behöver inte bry sig om det alls utan jag ordnar allt där. Har för mig alla M20B25 hade riktigt motronic , men kan va att de första runt 84-85 inte hade det och då kan man inte chipa dem över huvudtaget utan då behöver man byta till det nyare styrsystemet.

Mvh//
A.Fekzen

A.Fekzen - Mycket vrid spar tid!
www.fekzen.se - Mjukvarudesign av originalmonterade styrsystem. Turbochip, E85 chip mm.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang