Bygga om från åter cirkulerande till öppen dump

Rois870
26 maj 2012 · 1 Inlägg

Tjena har en audi a4 1.8 TS och som sagt det är en åter cirkulerande dump på den och jag skulle vilja bygga om till en öppen för att kunna släppa på lite mer tryck på turbon men är inte så kunnig inom de området och undrar om de finns någon lr några som byggt om har nå pointers att ge?

insen
26 maj 2012 · 84 Inlägg

mer tryck?
allt det gör är att låta mer och förmodligen få motorn att gå dåligt

hobbyapan
27 maj 2012 · 31 Inlägg

du kan ju ta och dra bort en lite smalare slangen på dumpen så ska du se att den kommer låta lite mer.
Jag pratar inte om den jätte smala längst upp... inte heller ska du dra upp dumpen från tryckröret...

Den frågan jag mer får i huvudet är varför avancerad motorteknik?

Vad är det för siffror som sitter vid sidan av vägen?
Jag anser att hastighetsskyltarna är dom blåa fyrkantiga...
Volvo 244 "APO eller Apan" (1990)
Kollan
27 maj 2012 · 618 Inlägg

Ta bort slangen som går från undersidan av dumpen.. Vetefan hur det kommer fungera, men det är återcirkulationen.

Mack Forum- och sitemoderator
27 maj 2012 · 26 167 Inlägg

Rois870 skrev:
Tjena har en audi a4 1.8 TS och som sagt det är en åter cirkulerande dump på den och jag skulle vilja bygga om till en öppen för att kunna släppa på lite mer tryck på turbon men är inte så kunnig inom de området och undrar om de finns någon lr några som byggt om har nå pointers att ge?

Erkänn..du vill bara ha lite mer psch-ljud, eller hur?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Tjulin
28 maj 2012 · 242 Inlägg

Kollan skrev:
Ta bort slangen som går från undersidan av dumpen.. Vetefan hur det kommer fungera, men det är återcirkulationen.

kommer nog inte fungera nå vidare, den måste släppa trycket hur som helst när man släpper av gasen och en återcirkulerande släpper in trycket på sugsidan igen

BMW 535I (1991)
Kollan
28 maj 2012 · 618 Inlägg

Ja, men rycker du bort returen så kommer ju luften inte att återcirkulera:) trycket släpps ut, men det kommer inte tillbaka in i tryckrören.
Som sagt, vet ej hur det kommer fungera i praktiken med tanke på att det är en återc. Dump från början..

Det är väl bara att prova?!smile

Gizmojohan
28 maj 2012 · 3 295 Inlägg

om man gör så som ni beskriver så kommer det att sluta med ingen tomgång och kanske sabbad katalysator pga att bränsle/luft blandningen blir fel. skaffa ett öppet filter och chippa bilen istället. då pyser det lagom.

spokenratt
28 maj 2012 · 3 860 Inlägg

Måste erkänna att jag skrattade när jag läste tråden men alla är vi nybörjare någon gång eller hur?

Så till TS:
Läs här, bra info ang dumventiler, hur de fungerar och varför du har den typ av dump du har på bilen idag.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=119798

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech
Tjulin
28 maj 2012 · 242 Inlägg

Kollan skrev:
Ja, men rycker du bort returen så kommer ju luften inte att återcirkulera:) trycket släpps ut, men det kommer inte tillbaka in i tryckrören.
Som sagt, vet ej hur det kommer fungera i praktiken med tanke på att det är en återc. Dump från början..

Det är väl bara att prova?!smile

felläsning från mig, trodde du menade vakuumslangen till dumpen tongue
ja det är bara att koppla bort "retur" slangen och plugga den, men det är inte rätt.
Luft som LMM har mätt av försvinner så den kommer gå fett

BMW 535I (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang