Helt sjukt svårt att sälja bilen!!

it_mutt Avstängd
14 maj 2012 · 10 388 Inlägg

mkII skrev:
Sälja bil är och verkar "svårt" i alla fall enlig mig. Det som lockar mig är ju miltal skick och servicedokument.

Tror att om man vill ha rätt pris för sin bil måste man hitta rätt kund, och självklart så påverkas ju kundens åsikt om priset beroende på vad andra tar för en likadan bil.
       Känns som att många är intresserade av miltal. Oavsätt skick, när de vill pruta kommer de med argument att jag kan få en likadan bil för xx billigare med dessa miltalen oavsätt vad det är för skick. Men givigtvis finns de ju dem som köper en bil bara för att den är billig med få mil som åker på en rejäl förlust i slutändan.

Men ja, något jag har en känsla av är att allt utöver original saker får man inte ett skit för, har man en rejäl baslåda eller ljud anläggning så verkar många skita i det totalt. saker som är inköpta för 10-20 tusen är inte värda mer än någon eller 2 tusenlappar på sin höjd vad som gäller bilens slutpris.

Är ju iofs inte så konstigt, då det för DE FLESTA inte spelar någon roll om hela stereon kostat "3000 eller 20.000". Just för att de flesta inte har det intresset av bilstereo.

Alternativet är ju att sätta ut den med pris "med/utan" stereo

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Presidento Of World
14 maj 2012 · 3 324 Inlägg

patrik79 skrev:

opel_vectra_gts skrev:
Köp min MB! big_smile ne skämt åsidå (Den är faktiskt till salu,kolla bilder på min sida och info!)

Jag har haft den ute , fått massa jävla bytes förslag mot folkvagn (5ST?) och mitsubishi , alla ville ha fantasi priser på dessa .

Det va en som ringde och sa att han hittat en likadan bil i malmö för 28k och han ringde från karlstad, OKEJ åk och köp den?

min bil finns ju i karlstad,  och han ville pruta ner den en rejäll summa!

Här är annonsen!

http://www.blocket.se/varmland/Mercedes … amp;last=1

Ge gärna synpunkter tongue

Ditt stora problem är att det finns 10-25st någorlunda likvärdiga mercedes E-klass som är billigare än din, o sammanlagt finns det nog något tusental storleksmässigt likvärdiga bilar som ligger bättre i pris än vad din gör.

Lite tips på annons:

Mer kort (e-klassen rostade väl som fan o då är 1 bild alldeles för lite samt att inredningen måste absolut va med om det inte står tex vitt skinn i fint skick i annonstexten)

Blockets begagnad försäkring kan ordnas: Skippa att skriva det eller fixa försäkringen, det där låter desperat.

bilen lämnas in hos bilhandlare inom 1 vecka om den inte säljes nu: Folk tror du har fått ett pris hos handlaren på 39000 o då även det är ett överpris så struntar folk i att ringa o missbjuda, kan ju va skönt iof men blir svårt att övertyga någon prutnisse att bilen är i kanonskick o faktiskt är värd 40000 om han inte ens ringar.

OBS billigare vid snabb affär: Sänk då priset så blir det en snabb affär.

EV byte,Kom med förslag: Kan ju va kul men bilen lämnas ju in hos bilfirma om en vecka så då måste du väl redan ha något annan på gång, känns lite motsägelsefullt.

Besiktigad ett år framåt
skattad: Bilen kan nog klassas som nybesiktad o det är nod det bästa sökordet du kan ha med i en annons, är bilen relativt nyskattad så kan du ha med nyskattad annars kan du skippa att skriva något om skatt.

Skavanker finns,inte ny bil: Då det saknas kort på 90% av bilen så är det självmord i bilhandlarkretsar att skriva så då folk brukar underdriva i annonser, Hade det varit en turk som skrev sådär så hade bilen varit inkörd i ett vajerräcke med högersidan. Att bilen inte är ny förstår folk, är det allvarliga grejer så ska det finnas kort o beskrivning annars struntar du i att skriva något.

sommardäcken är köpta förra sommaren: Jaha men vilket skick är dom i? o finns det vinterdäck? Skriv tex Väldigt fina sommardäck på 17" alufälgar, vinterdäck finns på plåtfälg (om det nu finns vinterdäck o dom är dåliga annars skriver du skicket på dom också)

finns säkert något mer: Skippa den texten eller fundera en stund till vad som finns.

Acc abs ESP elhissar runtom dragkrok elstolar fram(justerbara) taklucka (glas,elstyrd) 6växlar manuell dimljus
färddator (stora) farthållare elspeglar centrallås elstyrd bagagelucka ned fällbara nackstöd bak(elstyrd via knapp fram) : Rörigt skrivet.

Nu låter det som jag tycker annonsen är katastrof men det är den inte, vill bara ge lite tips.

Här är en annons med hyfsade bilder: http://www.blocket.se/klippan/Mercedes_ … 14&w=3

Jag ska gå o sova men såhär kan en godtagbar text va: http://www.blocket.se/kalix/Bmw_325i_M_ … 14&w=3 även om den inte va speciellt bra så orkade man läsa den o den tog inte upp något direkt onödigt.

Mycket bra tips!

Varför jag skrev ev byte är att jag ville ha en mindre bil att rulla på i stan!

men inser nu att jag skulle skrivit byte mot mindre bil osv!

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
mkII Grandturismo missbrukare =)
14 maj 2012 · 331 Inlägg

it_mutt skrev:

mkII skrev:
Sälja bil är och verkar "svårt" i alla fall enlig mig. Det som lockar mig är ju miltal skick och servicedokument.

Tror att om man vill ha rätt pris för sin bil måste man hitta rätt kund, och självklart så påverkas ju kundens åsikt om priset beroende på vad andra tar för en likadan bil.
       Känns som att många är intresserade av miltal. Oavsätt skick, när de vill pruta kommer de med argument att jag kan få en likadan bil för xx billigare med dessa miltalen oavsätt vad det är för skick. Men givigtvis finns de ju dem som köper en bil bara för att den är billig med få mil som åker på en rejäl förlust i slutändan.

Men ja, något jag har en känsla av är att allt utöver original saker får man inte ett skit för, har man en rejäl baslåda eller ljud anläggning så verkar många skita i det totalt. saker som är inköpta för 10-20 tusen är inte värda mer än någon eller 2 tusenlappar på sin höjd vad som gäller bilens slutpris.

Är ju iofs inte så konstigt, då det för DE FLESTA inte spelar någon roll om hela stereon kostat "3000 eller 20.000". Just för att de flesta inte har det intresset av bilstereo.

Alternativet är ju att sätta ut den med pris "med/utan" stereo

Vet inte ang. med/utan sterio. Men kanske med eller utan många delar av ljudpaketet, eller med en annan billigare sterio. samt högtalare i dörrarna eller vad som nu än är original. Hade nog faktiskt inte köpt en bruksbil utan sterio och högtalare. Är en hel del bök att få allt på plats även om man köper skit saker som funkar för stunden. Radio är ju bra o ha, spec väginformationen.

it_mutt Avstängd
14 maj 2012 · 10 388 Inlägg

mkII skrev:

it_mutt skrev:

mkII skrev:
Sälja bil är och verkar "svårt" i alla fall enlig mig. Det som lockar mig är ju miltal skick och servicedokument.

Tror att om man vill ha rätt pris för sin bil måste man hitta rätt kund, och självklart så påverkas ju kundens åsikt om priset beroende på vad andra tar för en likadan bil.
       Känns som att många är intresserade av miltal. Oavsätt skick, när de vill pruta kommer de med argument att jag kan få en likadan bil för xx billigare med dessa miltalen oavsätt vad det är för skick. Men givigtvis finns de ju dem som köper en bil bara för att den är billig med få mil som åker på en rejäl förlust i slutändan.

Men ja, något jag har en känsla av är att allt utöver original saker får man inte ett skit för, har man en rejäl baslåda eller ljud anläggning så verkar många skita i det totalt. saker som är inköpta för 10-20 tusen är inte värda mer än någon eller 2 tusenlappar på sin höjd vad som gäller bilens slutpris.

Är ju iofs inte så konstigt, då det för DE FLESTA inte spelar någon roll om hela stereon kostat "3000 eller 20.000". Just för att de flesta inte har det intresset av bilstereo.

Alternativet är ju att sätta ut den med pris "med/utan" stereo

Vet inte ang. med/utan sterio. Men kanske med eller utan många delar av ljudpaketet, eller med en annan billigare sterio. samt högtalare i dörrarna eller vad som nu än är original. Hade nog faktiskt inte köpt en bruksbil utan sterio och högtalare. Är en hel del bök att få allt på plats även om man köper skit saker som funkar för stunden. Radio är ju bra o ha, spec väginformationen.

Ja nej, jag menade väl kanske inte "helt utan stereo", utan mer som du säger. Lite dassigt uttryckt av mig.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
mkII Grandturismo missbrukare =)
14 maj 2012 · 331 Inlägg

it_mutt skrev:

mkII skrev:

it_mutt skrev:

Är ju iofs inte så konstigt, då det för DE FLESTA inte spelar någon roll om hela stereon kostat "3000 eller 20.000". Just för att de flesta inte har det intresset av bilstereo.

Alternativet är ju att sätta ut den med pris "med/utan" stereo

Vet inte ang. med/utan sterio. Men kanske med eller utan många delar av ljudpaketet, eller med en annan billigare sterio. samt högtalare i dörrarna eller vad som nu än är original. Hade nog faktiskt inte köpt en bruksbil utan sterio och högtalare. Är en hel del bök att få allt på plats även om man köper skit saker som funkar för stunden. Radio är ju bra o ha, spec väginformationen.

Ja nej, jag menade väl kanske inte "helt utan stereo", utan mer som du säger. Lite dassigt uttryckt av mig.

Ingen fara, vi förstår varandra, det är det som räknas! smile

twin_cam Smålänning
14 maj 2012 · 7 877 Inlägg

Vill man bli av med en bil snabbt är det bara att sätta ett pris långt unde rvad du egentligen vill ha och vad andra kostar...

Så enkelt är det.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
KBAragger
14 maj 2012 · 961 Inlägg

är din bil stylad, trimmad eller något byggt hemma blir många rädda, för han som säljer bilen kanske inte vet hur man bygger rätt eller gasat sönder den, så det man ska skriva är typ: pedant skött, inte sönder gasad, byggd av utbildad mekaniker, proffs byggd osv. så folk fattar att de dem köper lär hålla och gå fort. lägg även till hur mycke tid och pengar som lagts ner på bilen.

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
Bobzza
14 maj 2012 · 273 Inlägg

Helt sant med stylade bilar, väldigt svårt att få ut något extra för ditt avgassystem som kostade 25.000:-.  När det gäller styling är det i regel bättre att sälja de prylarna separat, kan självklart finnas undantag.  Men precis som twin_cam skrev så är priser det avgörande om du vill ha sålt den snabbt, vilket oftast blir en ganska stor förlust för säljaren.

ante850r
14 maj 2012 · 285 Inlägg

Det är billigast på blocket oavsett om de är fullutrustade som gäller för att få sålt nått idagsläget bara att inse tyvärr.

NWA
18 maj 2012 · 70 Inlägg

Jag med mazdan lyckades till slut att sälja bilen. Fick sänka ner till 16k istället och fick den såld för 15k så det löste sig för mig!
Men kan berätta att det finns sjukt oseriösa människor när det kommer till den prisklassen på bilar.

Danne_nkpg Lastbilschaufför
18 maj 2012 · 257 Inlägg

Min cabb har legat ute nu i 17 dagar för försäljning och tre har antingen mailat eller skickat sms!

Två av dom är några kändisar som försöker få mig att skicka bilen utomlands och sen får jag inte betalt och den tredje var inte intresserad av min bil fast om han skulle köpa den så skulle jag få gå ner 15.000 på mitt pris jag vill ha :S

Alltid roligt att sälja bilar sad

Senast redigerat av Danne_nkpg (18 maj 2012)

Four Rings To Rule Them All
RoTe
14 juli 2012 · 54 Inlägg

Ett stort problem med blocketbilar är att dom aldrig är i det förväntade skicket. Jag blir så trött på folk som säger att bilen är fin, fräsh, nyskick osv men sedan hittar man bara massa skavanker.

Det vore bättre om vi svenskar gjorde som jänkarna, tar kort på varenda liten skada och totalt har ca 30-50 bilder på fordonet vi säljer. Gärna en film eller tre också.

Jag har inte köpt en beg bil i Sverige sedan 2008 och är ganska less på det. Bättre köpa nya bilar eller importera från USA. Bilar som går på vintern i Sverige slits ju så sjukt mycket!

OpelP1
14 juli 2012 · 1 412 Inlägg

Jag brukar vara väldigt noga med att nämna alla defekter på bilen, och då tror folk tydligen att det är en sophög.
Men när dom kommer och kollar på bilen så är det första dom brukar säga:

"Oj! den ser ju mycket bättre ut än jag trodde" eller liknande.

Och efter 5 minuter så säger dom att dom vill ha den.

Jag har senaste 3 åren sålt 4 bilar, en traktor, 3 mopeder och alla har blivit köpa av den första som kommit och kollat på dom.  smile

trippelturbo Trucker
14 juli 2012 · 2 710 Inlägg

http://www.blocket.se/ostergotland/Saab … 14&w=1

Den här bilen var jag o kollade på INNAN den blåa på min sida..

Jag: ngt jag borde veta innan jag åker 15mil enkel väg?
Johan(annonsören): Nej, absolut inte, den är i jättebra skick.

Kommer dit, de första jag får syn på är nån stereo han byggt in med massa högtalare å skit..

-Vill du ha ljudpaketet får du betala 5000kr extra..
efter en stund.. juste, har heller ej vinterdäcken här, dom är 3 mil bort, o jag kan heller ej få tag på dom idag.
ytterligare -- jag kan tyvärr inte ge dig bilen idag även om det skulle bli köp för jag behöver bil själv.

Jag åkte sammanlagt 90mil för att köpa den bil jag sökte under en sömnlös vecka, före och efter jobb.
Fan så less jag vart på Johan, det var nästan så att man ville ta lagen i egna händer ..

Fart missbrukare
KBAragger
14 juli 2012 · 961 Inlägg

trippelturbo skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab_9_3_Aero_40031681.htm?ca=14&w=1

Den här bilen var jag o kollade på INNAN den blåa på min sida..

Jag: ngt jag borde veta innan jag åker 15mil enkel väg?
Johan(annonsören): Nej, absolut inte, den är i jättebra skick.

Kommer dit, de första jag får syn på är nån stereo han byggt in med massa högtalare å skit..

-Vill du ha ljudpaketet får du betala 5000kr extra..
efter en stund.. juste, har heller ej vinterdäcken här, dom är 3 mil bort, o jag kan heller ej få tag på dom idag.
ytterligare -- jag kan tyvärr inte ge dig bilen idag även om det skulle bli köp för jag behöver bil själv.

Jag åkte sammanlagt 90mil för att köpa den bil jag sökte under en sömnlös vecka, före och efter jobb.
Fan så less jag vart på Johan, det var nästan så att man ville ta lagen i egna händer ..

jag är mållös! yikes hur tänker man då?

''Brännvin och frisk luft dör man inte av.''
-danskt ordspråk
trippelturbo Trucker
14 juli 2012 · 2 710 Inlägg

KBAragger skrev:

trippelturbo skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab_9_3_Aero_40031681.htm?ca=14&w=1

Den här bilen var jag o kollade på INNAN den blåa på min sida..

Jag: ngt jag borde veta innan jag åker 15mil enkel väg?
Johan(annonsören): Nej, absolut inte, den är i jättebra skick.

Kommer dit, de första jag får syn på är nån stereo han byggt in med massa högtalare å skit..

-Vill du ha ljudpaketet får du betala 5000kr extra..
efter en stund.. juste, har heller ej vinterdäcken här, dom är 3 mil bort, o jag kan heller ej få tag på dom idag.
ytterligare -- jag kan tyvärr inte ge dig bilen idag även om det skulle bli köp för jag behöver bil själv.

Jag åkte sammanlagt 90mil för att köpa den bil jag sökte under en sömnlös vecka, före och efter jobb.
Fan så less jag vart på Johan, det var nästan så att man ville ta lagen i egna händer ..

jag är mållös! yikes hur tänker man då?

Det finns så jävla många fittor där ute att jag verkligen hatar å åka å kolla bilar. Alltid så trist magkänsla hmm

Jag ber om ursäkt för mitt språk, det är trots allt milt sagt av vad jag känner för tex Johan!

Fart missbrukare
Glesmark
14 juli 2012 · 1 938 Inlägg

KBAragger skrev:

trippelturbo skrev:
http://www.blocket.se/ostergotland/Saab_9_3_Aero_40031681.htm?ca=14&w=1

Den här bilen var jag o kollade på INNAN den blåa på min sida..

Jag: ngt jag borde veta innan jag åker 15mil enkel väg?
Johan(annonsören): Nej, absolut inte, den är i jättebra skick.

Kommer dit, de första jag får syn på är nån stereo han byggt in med massa högtalare å skit..

-Vill du ha ljudpaketet får du betala 5000kr extra..
efter en stund.. juste, har heller ej vinterdäcken här, dom är 3 mil bort, o jag kan heller ej få tag på dom idag.
ytterligare -- jag kan tyvärr inte ge dig bilen idag även om det skulle bli köp för jag behöver bil själv.

Jag åkte sammanlagt 90mil för att köpa den bil jag sökte under en sömnlös vecka, före och efter jobb.
Fan så less jag vart på Johan, det var nästan så att man ville ta lagen i egna händer ..

jag är mållös! yikes hur tänker man då?

Man tänker inte, där har du det. big_smile

Mickeymouse
14 juli 2012 · 337 Inlägg

Men hallå, ska han sälja bilen eller inte?? Då får man väl fixa fram delarna!!

Va e problemet, låter bara som en massa undanflykter.....

If it jam's? Force IT!! If it breaks, it needed replacement anyway!!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang