Behöver man något mer än bara sänknigssats för att sänka bilen ?

Glavonja
11 mars 2007 · 125 Inlägg

Hejsan tänkte sänka min volvo s60 och undrar vad man exakt behöver, volvo har 25 mm sänknigssats som man kan köpa men vet inte om det är märkbart med endast 25 mm, och behöver man något mer än sänkningssats?
mvh

Runn WS7 Avstängd
11 mars 2007 · 1 031 Inlägg

En hjulinställning efteråt vore ju inte fel.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Glavonja
11 mars 2007 · 125 Inlägg

vad är hjulinställning ?

Runn WS7 Avstängd
11 mars 2007 · 1 031 Inlägg

Glavonja skrev:
vad är hjulinställning ?

http://www.aservice.se/faq.htm

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Glavonja
11 mars 2007 · 125 Inlägg

tackar !! men de behövs inget mer vissa snackar om att man måste byta fjädrar o en massa skit!

Senast redigerat av Glavonja (11 mars 2007)

Runn WS7 Avstängd
11 mars 2007 · 1 031 Inlägg

Glavonja skrev:
tackar !! men de behövs inget mer vissa snackar om att man måste byta fjädrar o en massa skit!

GIVETVIS så måste du byta fjädrar, hjulinställningen gör du efteråt.

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
bollen1986
11 mars 2007 · 3 714 Inlägg

det är så man sänker en bil ju

måste byta fjädrar om den ska bli lägre så

annars finns ju vinkelslip om man kör de billiga alternativet

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM
Glavonja
11 mars 2007 · 125 Inlägg

ja jag hajjade det men ja menade vissa säger att man måste byta till sportstötdämpare

beemern .......
11 mars 2007 · 2 655 Inlägg

de du behöver är andra fjädrar. men helst dämpare oxo om den ska gå igenom bes. jag kör just nu me sänkfjädrar och orginaldämpare. de funkar skit bra ända tills man kommer på bes, då måste du antingen ha bundit fast dom i koppen eller punktat fast dom eftersom fjädrarna får inte hänga löst vilket dom kommer göra me orginal dämpare. så byt helst både dämpare o fjädrar...

Glavonja
11 mars 2007 · 125 Inlägg

okej tackar ! då ere bar ao börja spara haha

Ronis
11 mars 2007 · 93 Inlägg

beemern skrev:
de du behöver är andra fjädrar. men helst dämpare oxo om den ska gå igenom bes. jag kör just nu me sänkfjädrar och orginaldämpare. de funkar skit bra ända tills man kommer på bes, då måste du antingen ha bundit fast dom i koppen eller punktat fast dom eftersom fjädrarna får inte hänga löst vilket dom kommer göra me orginal dämpare. så byt helst både dämpare o fjädrar...

Det beror ju på hur mycket man sänker bilen,

Glavonja
11 mars 2007 · 125 Inlägg

Ronis skrev:

beemern skrev:
de du behöver är andra fjädrar. men helst dämpare oxo om den ska gå igenom bes. jag kör just nu me sänkfjädrar och orginaldämpare. de funkar skit bra ända tills man kommer på bes, då måste du antingen ha bundit fast dom i koppen eller punktat fast dom eftersom fjädrarna får inte hänga löst vilket dom kommer göra me orginal dämpare. så byt helst både dämpare o fjädrar...

Det beror ju på hur mycket man sänker bilen,

Så om jag sänker bilen 25 mm behöver man inte byta stötdämpare då lr ?

Kristian_L
11 mars 2007 · 1 893 Inlägg

Bilen "står på fjädrarna", kortare fjädrar = Sänknings sats. En sats som sänker bilen så mycket att fjädern lossar från talriken när man hissar upp bilen, skall även innehålla kortare dämpare, för det är den kortare dämparen som gör att den kortare fjädern inte släpper talriken. En del dämpare har en helt linjär funktion, då behöver man igentligen inte byta dem, räcker med fjädrarna. Andra dämpare har olika dämpning beroende på var i arbetsläget dämparen befinner sig, (Tex Monroe SensaTrac) sådanna dämpare bör bytas till rätt längd vid sänkning, för att matcha fjädrarnas längd.

För styling räcker det ju med kortare fjädrar, budget versionen är vinkelslip och kapa ett varv, eller om det inte går, kan man värma ihop fjädrarna med gas-svets.
För en körbar bil, bör man dock välja ett av de dyrare alternativen.
Ställbara coilover fjädrar är aldrig fel, de kostar en del, men är väl värt pengarna för den som skall ut o köra aktivt.

Glöm inte att göra hjulinstälning efter sänkning. (Som ju redan påpekats i tråden.)

Senast redigerat av Kristian_V (11 mars 2007)

Volvo V60 D4 "Inscription" (2019)
peter_1976 JDM
11 mars 2007 · 2 201 Inlägg

jag köpte sänkning, 50 mm. o den gick igenom besiktning med original dämpare. sådu behöver inte byta stötdämpare bara för att den ska gå igenom, men det är kanske från bes till bes.
nu har jag sportdämpare. körkänslan blev en helt annan.

Germax
11 mars 2007 · 12 086 Inlägg

De där någon snacka om att man måste ha kortare dämpare för annars går den inte igenom besiktningen är jävligt luddigt. Fjädrarna får inte släppa från fjädertallrikarna, men du kan garanterat sänka upp till 40mm på vilken bil som hällst utan att fjädrarna skulle lossna, speciellt om de är progressiva fjädrar.

Glavonja
11 mars 2007 · 125 Inlägg

JapMax skrev:
De där någon snacka om att man måste ha kortare dämpare för annars går den inte igenom besiktningen är jävligt luddigt. Fjädrarna får inte släppa från fjädertallrikarna, men du kan garanterat sänka upp till 40mm på vilken bil som hällst utan att fjädrarna skulle lossna, speciellt om de är progressiva fjädrar.

så jag kan sänka bilen 30 mm utan att byta till sportfjädrar men att den endå går igenom besiktningen?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang