Vilka bilar tjänar man mest på att köpa, laga och sälja?

volvostridsvagn
5 augusti 2012 · 62 Inlägg

Var hittar man kunder till Gammla volvoveteranbilar da?
På veteran forum eller? Blocket?
Var hittar du dina kunder da?

loow Jävel
5 augusti 2012 · 2 018 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Var hittar man kunder till Gammla volvoveteranbilar da?
På veteran forum eller? Blocket?
Var hittar du dina kunder da?

Hittar de flesta på blocket eller andra volvoforum. Även kontakter som bara vill bli av med skrotet.
När man besiktigat dom så lägger man den till blocket lite billigare än de andra.
Sen måste man vara noga med att säga att den går i två år till och är skattefri.

Brukar alltid gå som smör smile

You got to risk it, to get the biscuit :)
Evildan
5 augusti 2012 ·

volvostridsvagn skrev:
Finns inte så många volvo 855:or som är besiktad ett år framåt och skattad 10 månader för 4000 kr på blocket .
Eller?

Finns inga bilar som är besiktigade längre än skatteuppbördsmånaden.
(om den inte har delad vägskatt)

Tror du behöver kolla upp detta? så du inte skriver fel i en annons.
Är den skattad 10månader framåt är den med stor säkerhet besiktigad 9månader till, då besiktningsperioden avslutas månaden före skatteuppbördsmånaden.

men jo, är den bes o skattad till nästa sommar är 4k inte dyrt, begär 6k istället och pruta till 5k.

Mattsson_91 Självlärd
5 augusti 2012 · 3 083 Inlägg

Jag hade utan tvekat gett dig 5000 om den är i fint skick. Lägg upp bilder så är det lättare o säga värde.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
volvostridsvagn
5 augusti 2012 · 62 Inlägg

Jo får lägga upp bilder blir nog imorgon
Är i ganska fint skick är dock lite ytrost på den.
Men det kan man ju fixa lätt smile
Det är 140 hästars motorn på den men den är ganska rapp också.

Senast redigerat av volvostridsvagn (5 augusti 2012)

mackan_88
6 augusti 2012 · 23 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Hej!
Jag undrar vilka bilar man tjänar mest på att köpa, laga och sälja?
Gärna ganska billiga bilar från 90-talet!

hmmm får jag spåna fritt så tror jag du kan tjäna lite på de flesta bilar, handlar bara om att hitta rätt deal. Köp från t ex auktion, dödsbo, bekant, eller rik svensson som bara vill ha bort bilen.
I regel känns de ju som att man i alla andra fall alltid gör en dålig eller halvdålig affär, både som köpare och säljare smile

Men om vi antar att vi bara har de som ligger på blocket att jobba med, vanliga bilar, och enligt din standard 90-tal, så skulle jag leta upp svenska stabila bilar som t ex saab eller volvo, med turbo och gärna så mycket extra utrustning som möjligt, även om det inte är toppskick så ger det resultat. en sliten läderklädsel kan se ut som ny efter en lätt rekond för 500 spänn och det kan höja bilens värde rätt bra.

så hitta en fräsch bil men som pga besiktningsfel ligger ute som "gör-de-själv" eller reservdelsbil, kolla upp vilka felen är... kass topplockspackning är ju inte så kul, men dåliga stag är ju enklare att fixa. Så med andra ord, hitta en bil med fel men inte jätteallvarliga fel. Säg att vi har en saab 9000 turbo från -93. Är den i ok skick kan du nog få ca 10,000-12,000 Kr för den och då har du bara fixat upp det mekaniska och inte det kosmetiska.
Säg att du köper in denna för 2,500 Kr.

Sen hittar du en reservdelsbil där just de delarna du behöver finns och är i ok skick. Säg att du köper denna för 1,500 Kr. Du kan ju även rengöra och sälja iväg andra delar från denna bilen till andra renoverare eller sälja vidare reservdelsobjektet i sin helhet alt. skrota för 500 kr.

För inköp av ditt objekt samt reservdelsbil lägger du alltså ut totalt ca 4000 Kr. Skrotar du reservdelsobjektet eller säljer iväg det billigt får du tillbaka 500 Kr. Total utgift 3500 Kr. Sen ska du besikta pärlan (eftersom du är smart köper du inte en bil du behöver skatta) vilket kostar ytterligare ca 300 kr.

Vinstmarginalen hamnar då kring typ 6200-8200 Kr för din restaurerade originalbil. Det är nog "as good as it gets" om du inte vill skruva jänkare eller göra långa totalrenoveringar och prestandabyggen.

Fixa två bilar per månad och så kan du ju i princip leva på det. Men säljer du för många bilar vill skatteverket ha en del i det smile Tror gränsen går vid 7 per år, men det kan du lösa genom att skriva över dem på vänner och familj och inte ha dom i ditt namn wink

volvostridsvagn
6 augusti 2012 · 62 Inlägg

Men jag har en till fråga:
Om man ska köpa ett dyrt renoveringsobjekt kan man hitta några säkra kunder innan man köper den och lagar upp den?
Jag har ju sett att det finns köpes anonnser på blocket.
Men hur kan man hitta säkra iallafall ganska säkra kunder som vill köpa en viss bil.

mackan_88
6 augusti 2012 · 23 Inlägg

volvostridsvagn skrev:
Men jag har en till fråga:
Om man ska köpa ett dyrt renoveringsobjekt kan man hitta några säkra kunder innan man köper den och lagar upp den?
Jag har ju sett att det finns köpes anonnser på blocket.
Men hur kan man hitta säkra iallafall ganska säkra kunder som vill köpa en viss bil.

Nja de är väl om du söker upp någon mindre bilhandlare och gör upp i förhand, och säljer till honom.
Men då minskar din förtjänst, eftersom bilhandlaren vill ha marginal :-)

volvostridsvagn
6 augusti 2012 · 62 Inlägg

Har en annan fråga också om man vill sälja en bil i delar?
Finns det andra kunder förutom privatpersoner? Finns det företag som köper bildelar?
Det tar ju lång tid om man bara lägger ut bildelarna på blocket.
Är ju jobbigt å ha massa bildelar liggandes.
Var kan man hitta kunder som köper bildelar?
Var hittar bilskrotar sina kunder
Dom måste ju ha några andra kunder som köper bildelar av dom regelbundet?

Mattsson_91 Självlärd
6 augusti 2012 · 3 083 Inlägg

Skrotar hittar inte kunder. Kunderna kommer till skroten och dom behöver ju inte hitta några andra som köper deras delar eftersom bilarna ändå plattas efter en viss tid.

Och jag tvivlar på att det finns företag som köper upp begagnade delar också.

Det är fysiskt möjligt att korsa två bilmärken men det är psykiskt skadligt
Projektet (lagt på is) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=158292.
Saab 9-5 (2002)
Muttley
6 augusti 2012 ·

Seriösa bilfirmor som skruvar köper av företag med kvitton för att kunna dra av.  Mackskruvare köper troligt svart för att de gör svartjobb.  Tror du får svårt att konkurrera med bilskrotar ärligt talat. Ska du hålla på med det så får du ha tålamod och massor av det. Och ha kontakter och en massa tur.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang