7715
Sök

Regummerade däck, vad är det?

407 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Är regummerade däck "gamla" däck som det bara lagts på en ny slitbana? Med andra ord borde man inte köpa regummerade däck då eller har jag fattat det helt fel?

Örebroare i exil
970 Inlägg
15 mars 2007
Helt rätt, regummerade däck är kort och gott en begagnad stomme med ny slitbana. Enda fördelen gentemot ett nytt däck torde väl vara det lägre inköpspriset. Ser inga fel i att köra på reggumerade däck, men jag väljer hellre ändå att köpa helt nya, det känns på nåt sätt bättre.

Hej FRA!

684 Inlägg
15 mars 2007
Regumeradedäck är väll endå gammla däck nersmällta och gjorda nya igen, och inte allra sprillans nytt gummi, utan det kommer från äldre använda däck men som sagt nersmällt igen.

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

Väghyvel
252 Inlägg
15 mars 2007
Det stämmer mycket bra det där fördelen med regumerade är väl bara att dom är billigare..

407 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
Säger sig själv om man tänker till lite "re"-"gummerade".......

Smålänning
7 887 Inlägg
15 mars 2007
Regummerade däck är som du säger begagnade däck (oftast michelin) som dom lagt på ny slitbana på, och ibland även sidväggar.

Att köpa regummerade däck beror helt på vad du vill ha. Dom är billiga som fasen, och vid normal körning och rätt skötsel så håller dom rätt bra (Posten kör regummerat), men på en prestandabil så ska man inte ha regummerat, för bilen blir slingrig och får oftast dålig väghållning, sen kan slitbanan lossna vid hög belastning och hög fart om man har en sjuhelvetes otur. Ofta så är det även gamla mönster och halvtaskig gummiblandning i dom också, vilket betyder halvtaskigt grepp. Eftersom dom även är mycket miljövänliga så har dom ingen hälsovådlig mjukgörande olja i sig vilket betyder sämre våtgrepp.

För miljöns skull - regummerat
För bilens och din säkerhet - prima däck.

Nu blev det långt, men hoppas att du fått svar i alla fall tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

263 Inlägg
15 mars 2007
Jävla skitdäck enligt mej! Aldrig mera att jag testar såna, satans kårdsläpp på dom... Billiga, men bara skit....

Mvh thony

Volvo-Real-Power!

Sök