Fälgar och lack Porsche 924

chrille_P924
19 mars 2007 · 67 Inlägg

Hej

Någon som vet hur man kan få tag i turbo cup fälgar som är fyrbults ????
Har ju en 924 men gillar mera 944/911 cup fälgar. Finns det någon stans att få tag i dessa fälgar som fyrbults ???

Blir det bäst om man lackar med pulverlack eller lämnar in fälgarna till en lackerare ????

Porsche
Edman Busdriver
19 mars 2007 · 389 Inlägg

det betvivlar jag starkt och om det finns lär det ju se helt kajko ut. borra om dina skivor till 5*130. eller köp bromsar från 944. finns iofs spacers som konverterar till 5bults men det blir ju aldrig riktigt bra...

chrille_P924
19 mars 2007 · 67 Inlägg

Edman skrev:
det betvivlar jag starkt och om det finns lär det ju se helt kajko ut. borra om dina skivor till 5*130. eller köp bromsar från 944. finns iofs spacers som konverterar till 5bults men det blir ju aldrig riktigt bra...

Men byta till 5bult kräver ju utbyte av allt som finns i hjulupphängning ???

Porsche
Edman Busdriver
19 mars 2007 · 389 Inlägg

det behöver du definitivt inte. jag har 5*130 på min bubbla, jag har endast bytt skivor och trummor. innan jag köpte färdigborrade hade jag originalbromsar som var omborrade.

Visst är det 4*130 på porsche 944? isåfall kan det tänkas att det är samma bromsar som på sena bubblor vilket betyder att du borde kunna köpa samma saker som jag har på bubblan. hör med www.classicvw.se

Senast redigerat av Edman (19 mars 2007)

chrille_P924
19 mars 2007 · 67 Inlägg

Edman skrev:
det behöver du definitivt inte. jag har 5*130 på min bubbla, jag har endast bytt skivor och trummor. innan jag köpte färdigborrade hade jag originalbromsar som var omborrade.

Visst är det 4*130 på porsche 944? isåfall kan det tänkas att det är samma bromsar som på sena bubblor vilket betyder att du borde kunna köpa samma saker som jag har på bubblan. hör med www.classicvw.se

Vad ja vet hade 924 turbo,carrera GT och 944 alla har 5 bults (5-130).
Men hur funkar det praktiskt att borra ??? Nya 5 bults slkivor och trummor bara då eller ???

Porsche
Edman Busdriver
19 mars 2007 · 389 Inlägg

chrille_P924 skrev:

Edman skrev:
det behöver du definitivt inte. jag har 5*130 på min bubbla, jag har endast bytt skivor och trummor. innan jag köpte färdigborrade hade jag originalbromsar som var omborrade.

Visst är det 4*130 på porsche 944? isåfall kan det tänkas att det är samma bromsar som på sena bubblor vilket betyder att du borde kunna köpa samma saker som jag har på bubblan. hör med www.classicvw.se

Vad ja vet hade 924 turbo,carrera GT och 944 alla har 5 bults (5-130).
Men hur funkar det praktiskt att borra ??? Nya 5 bults slkivor och trummor bara då eller ???

Du lämnar skivorna och trummorna till en maskinverkstad så kan dom borra i ett nytt bultmönster, dock inte att rekomedera då godset är tunnare där det inte är hål på originalgrejorna. så att köpa nya skivor och trummor i 5*130 är att föredra. sökte på nätet och det verkar vara sena vw-bromsar på 924an (4*130) alltså borde det gå att köpa samma saker som jag har. finns i alla möjliga bultmönster från fabrik. ring och hör med antingen classicvw eller vwcustomspeedparts, dom borde veta.

Senast redigerat av Edman (19 mars 2007)

chrille_P924
19 mars 2007 · 67 Inlägg

Edman skrev:

chrille_P924 skrev:

Edman skrev:
det behöver du definitivt inte. jag har 5*130 på min bubbla, jag har endast bytt skivor och trummor. innan jag köpte färdigborrade hade jag originalbromsar som var omborrade.

Visst är det 4*130 på porsche 944? isåfall kan det tänkas att det är samma bromsar som på sena bubblor vilket betyder att du borde kunna köpa samma saker som jag har på bubblan. hör med www.classicvw.se

Vad ja vet hade 924 turbo,carrera GT och 944 alla har 5 bults (5-130).
Men hur funkar det praktiskt att borra ??? Nya 5 bults slkivor och trummor bara då eller ???

Du lämnar skivorna och trummorna till en maskinverkstad så kan dom borra i ett nytt bultmönster, dock inte att rekomedera då godset är tunnare där det inte är hål på originalgrejorna. så att köpa nya skivor och trummor i 5*130 är att föredra. sökte på nätet och det verkar vara sena vw-bromsar på 924an (4*130) alltså borde det gå att köpa samma saker som jag har. finns i alla möjliga bultmönster från fabrik. ring och hör med antingen classicvw eller vwcustomspeedparts, dom borde veta.

Nej. 924:an har 4*108 på sina bromsar 914 hade 4*130 !!!

Porsche
Edman Busdriver
19 mars 2007 · 389 Inlägg

chrille_P924 skrev:

Edman skrev:

chrille_P924 skrev:
Vad ja vet hade 924 turbo,carrera GT och 944 alla har 5 bults (5-130).
Men hur funkar det praktiskt att borra ??? Nya 5 bults slkivor och trummor bara då eller ???

Du lämnar skivorna och trummorna till en maskinverkstad så kan dom borra i ett nytt bultmönster, dock inte att rekomedera då godset är tunnare där det inte är hål på originalgrejorna. så att köpa nya skivor och trummor i 5*130 är att föredra. sökte på nätet och det verkar vara sena vw-bromsar på 924an (4*130) alltså borde det gå att köpa samma saker som jag har. finns i alla möjliga bultmönster från fabrik. ring och hör med antingen classicvw eller vwcustomspeedparts, dom borde veta.

Nej. 924:an har 4*108 på sina bromsar 914 hade 4*130 !!!

Ah, där ser man, synd. men dock läste jag att tidiga 944bromsar passar med små modifikationer på 924an, då får du ju 5-bult.

Senast redigerat av Edman (19 mars 2007)

chrille_P924
19 mars 2007 · 67 Inlägg

Edman skrev:

chrille_P924 skrev:

Edman skrev:
Du lämnar skivorna och trummorna till en maskinverkstad så kan dom borra i ett nytt bultmönster, dock inte att rekomedera då godset är tunnare där det inte är hål på originalgrejorna. så att köpa nya skivor och trummor i 5*130 är att föredra. sökte på nätet och det verkar vara sena vw-bromsar på 924an (4*130) alltså borde det gå att köpa samma saker som jag har. finns i alla möjliga bultmönster från fabrik. ring och hör med antingen classicvw eller vwcustomspeedparts, dom borde veta.

Nej. 924:an har 4*108 på sina bromsar 914 hade 4*130 !!!

Ah, där ser man, synd. men dock läste jag att tidiga 944bromsar passar med små modifikationer på 924an, då får du ju 5-bult.

Va bra !!! Var går gränsen för tidiga/sena 944:or ???

Porsche
Edman Busdriver
19 mars 2007 · 389 Inlägg

vet inte wink kolla här : http://www.924.org/techsection/9brakes.htm

"To convert a 4-lug car to the M-471 suspension, the simplest way is to buy a parts car with the option; failing this, get the complete front and rear suspension from a parted-out car including the brake master cylinder. It's usually easier to find a 924S or 944 as a donor than an M-471 924 or 931, due to higher production numbers and better market saturation. (The widths and offsets of the wheels from a 944 are different, and while they will fit, they will not fit under the stock fenders.) Options are to use the wheels from an M-471 924 or 931, buy aftermaket wheels to fit, or to use the 944 wheels and flare the fenders like the Carrera GT (fiberglass or carbon fiber fenders and flares to do this are available from a number of sources, such as GT Racing and AIR). The latter will, in addition allowing you to use 7" wheels and correspondingly wider tires, allow you ability to use wider Fuchs and other wheels from the early 911's, with lighter weights and widths up to 9".



står en del intressant. men jag har även läst att tidiga 944 bromsar passar på bubbla med små mods, så det bör inte vara något svårt projekt smile

Senast redigerat av Edman (19 mars 2007)

Subarukenta
19 mars 2007 · 77 Inlägg

tjena, om du inte hittar dom fälgar du vill ha och om du istället vill köpa ett par nya så kan ja tipsa om www.stop1.se Där har dom prisvärda och schyssta fälgar...en polare fick grym hjälp att ta fram nått passande när han inte riktigt hitta på deras hemsida...

Lycka till med ditt projekt på 924:an. Det är ju en riktigt schysst bil!

Gullideckel
19 mars 2007 · 70 Inlägg

Köp polerade Porsche C2 fälgar(5/130) av mig istället.

Se annons :http://www.garaget.org/annonser/?view=81308


/Mvh Martin "Gullideckel"

Volkswagen Polo 9N "Niklas" (2004)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang