Basbyggefråga

Fivi
12 mars 2007 · 240 Inlägg

Skulle det kunna bli bra ljud om man monterar en bashögtalare i hatthyllan och sedan har ett plexiglasgör som går ner till "botten" av bagageluckan och är fastsatt där så att det sitter stadigt? självklart så måste volymen stämma osv. Är detta något som skulle kunna fungera?


Har en impreza -00 så det är svårt å få in basljudet i bilen från bakluckan.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
_fillan_ med lem
12 mars 2007 · 1 925 Inlägg

det tror jag skulle bli mycket bra smile


Mvh Filip

all affischering utom affischering om affischering förbjuden förbjuden !
Fivi
12 mars 2007 · 240 Inlägg

_fillan_ skrev:
det tror jag skulle bli mycket bra smile

Jag tror det skulle bli jävligt snyggt med ett rör mitt i sen så sätter man neon eller ledar på baksidan av röret.  Ett annat plus är att de inte tar så mycket plats i bakluckan.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
Fivi
12 mars 2007 · 240 Inlägg

Finns det ingen "forumslegend" som vill uttala sig ? ;D

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
JW
12 mars 2007 · 281 Inlägg

Har aldrig sett ett plexiglas "rör" men om du hittar ett med tillräcklig tjocklek så finns det inga hinder... Skulle nog bli kanonbra!

Lycka till!

Mvh JOnas

Tybbe
12 mars 2007 · 57 Inlägg

det skulle nog kunna fungera, men då borde de bli ett ganska stort rör.. men det går wink

Heinevik busare
12 mars 2007 · 157 Inlägg

mät rätt volym o täta så ska du se att det dunkar fint med en kul bas smile, har endast arbetat o sett några sådana lådor i "rör" men det ska itne göra någon skilnad på ljudet i större utrstäkning .. ifall du har frågor som du vill känna dig 100% säker på, ring bara en INstalations firma och fråga . de brukar tycka det är kul att hjälpa till och på så sätt skaffa sig en bra rekomendation o populäritet.. lycka till smile

Calibra <3
Fivi
12 mars 2007 · 240 Inlägg

JW skrev:
Har aldrig sett ett plexiglas "rör"



Mvh JOnas

Hittade den här hemsidan: www.fermprodukter.se

länk till rör:
http://www.fermprodukter.se/index.php?o … ;Itemid=91

ganska lång leverans tid, och det kanske är svindyrt med sånna här rör. Kan ju finnas någon lokal glasmästare eller något som kanske kan fixa.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
jinxs 90mil+ på en tank.
12 mars 2007 · 484 Inlägg

Dom verkar vara ganska tunna,Jag skulle inte gå under 6mm för en 10"-12" om jag skulle göra ett.

Senast redigerat av jinxs (12 mars 2007)

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
Fivi
12 mars 2007 · 240 Inlägg

jinxs skrev:
Dom verkar vara ganska tunna,Jag skulle inte gå under 6mm för en 10"-12" om jag skulle göra ett.

Behövs det verlkigen.  Förstår att tjockleken är viktigt när man bygger baslådor men nu är den ju rund. då borde det spela mindre roll eller är det jag som är helt ute och cyklar?
Hur som helst så tänker jag ju inte chansa utan om jag gör det här bygget så kommer jag göra det rejält.

Volvo S60R "TM Racing steg 3 plus" (2004)
dbjanoz
13 mars 2007 · 1 785 Inlägg

Fivi skrev:
Skulle det kunna bli bra ljud om man monterar en bashögtalare i hatthyllan och sedan har ett plexiglasgör som går ner till "botten" av bagageluckan och är fastsatt där så att det sitter stadigt? självklart så måste volymen stämma osv. Är detta något som skulle kunna fungera?


Har en impreza -00 så det är svårt å få in basljudet i bilen från bakluckan.

Vore trevligt om alla som ställer bilstereo frågor även anger vilken bil det gäller. Hatthyllan i en Volvo 740, Golf III eller Opel manta. Ganska stora variationer på hur det ser ut!!! Endast en av nämnda bilar fungerar bra med sluten låda t ex.

Har ingen aning om vad det är för hatthylla vi diskuterar i denna tråden. Men som du antyder i den text längst ned så skulle jag föreslå att du bygger bas med en basreflex eller bandpass konstruktion för att få in basljudet i kupen. Och visst kan du använda plexiglas i din konstuktion.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
TurboXX CNC-operatör
13 mars 2007 · 75 Inlägg

jag tror på denna sak. försök att hitta en bas med långt inbyggnadsdjup (bara för att det är snyggt) sen kan du sätta dioter i ena enden på röret så att det "lyser" eller "glöder" hela röret. gärna någon snygg dämp matta i botten kanske?

lycka till! TurboXX

1hk/kg är livet
jinxs 90mil+ på en tank.
13 mars 2007 · 484 Inlägg

Fivi skrev:
Behövs det verlkigen.  Förstår att tjockleken är viktigt när man bygger baslådor men nu är den ju rund. då borde det spela mindre roll eller är det jag som är helt ute och cyklar?
Hur som helst så tänker jag ju inte chansa utan om jag gör det här bygget så kommer jag göra det rejält.

En låda är en låda oavsett om den är rund eller fyrkantig,men visst vissa konstruktioner är starkare än andra.Men det är ju inte direkt ett bygge med 28mm spånskiva för ngr hundringar från ett trävaruhus.
-Så varför ska man egentligen chansa.
Det beror lite också, hur långt rör man använder.Det finns en risk att om man tar ett för tunt rör, Så kommer det att låta burkigt Vid högre ljudtryck.Jag hade en äldre MTX 8" i ett plaströr förut 5mmx200mmx500mm portat och det lät helt okej,Men därimot så hade jag ett ruttet 1x160watt M*S steg som inte kunde driva basen fullt ut.

Nu vet jag inte vad för basar du hade tänkt dej,eller hur långa rören kommer att bli.Det blir ju lite svårt volym mässigt,eftersom du inte kan bygga åt sidorna med ett rör. Om det inte är större än basen då.(kanske inte det snyggaste men lådan blir ju iallafall större då)

expl: på rörvolymer:i mm
200x318=10L
200x509=16L
250x407=20L
250x509=25L
300x424=30L
300x495=35L

Diesel is the blood of satan.
Citroën DS3 "Sound" (2010)
blomisen
20 mars 2007 · 735 Inlägg

har du tillräckligt tjockt plexiglas så kommer de att bli bra...och se till att ha högt watt rms på högtalaren om du ska ha den i hatthyllan om du ska spela högt alltså....annars kommer de att skarapa o ha sig ur högtalaren....

www.armournordic.se www.autoexperten.se
Projekt Ford Mondeo.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=224413 (Ford mondeo)
En riktig gentleman är en som kan spela säckpipa, men ger fan i det.
Volvo V60 "Ocean race" (2015)
ludde__mannen draminbil.nu
20 mars 2007 · 1 382 Inlägg

Skulle det skrapa för att man inte har hög effekt? hmm kanske att jag missförstår dig men det kändes väldigt mysko!
Att man ska ha högre effekt för att få högre ljud däremot, det tror jag på wink

blomisen skrev:
har du tillräckligt tjockt plexiglas så kommer de att bli bra...och se till att ha högt watt rms på högtalaren om du ska ha den i hatthyllan om du ska spela högt alltså....annars kommer de att skarapa o ha sig ur högtalaren....

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang