Byta motor från b230f till b230a? Vad behövs göras?

petter090
12 oktober 2008 · 43 Inlägg

Hej!
Jag har en gammal 740 med b230f motor som går riktigt dåligt (får för fet blandning och går inte som den ska på 3ans cylinder). Jag har bytt boxar och hela tändsystemet, lambdasond lmm mm, och den har även bra komp på alla cylindrar så det är inte det som är inget total haveri, jag har även haft den på verkstad men dom kan inte reda ut vad som är fel. Så nu har jag tröttnat på den skit motorn och tänker byta till antingen b230a eller b230e. Nu har jag fått tag på en hel bil med en b230a motor som sitter i så då tänkte jag att det verkar lättast, och man kan även plocka de delar som man behövs. Så nu är min fråga: Vad är det som behövs bytas för att få b230a motorn att fungera i bilen? Vad jag har förstått så behöver man byta soppa pumpar, kan man ta bort både huvudpumpen och den i tanken, så den bara drivs med den pumpen som sitter i blocket?  Vad är det mer man behöver byta för att få den att fungera?

Tacksam för svar!

Nissan S14a "LS2 V8" (1997)
volvo___142
12 oktober 2008 · 70 Inlägg

Ja det räcker med den pumpen som sitter i/på blocket.

Opel Kadett "Lingonet" (1978)
petter090
12 oktober 2008 · 43 Inlägg

volvo___142 skrev:
Ja det räcker med den pumpen som sitter i/på blocket.

Okey, tackar! Är det något mer som behövs bytas/fixas?

Nissan S14a "LS2 V8" (1997)
twin_cam Smålänning
12 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

F - A behöver inget göras, men tvärtom är det lite jobb smile

Vilken årsmodell gäller det?

Du vet att det kommer bli väldigt jobbigt på besiktningen med en A-motor om bilen är nyare än 1 januari 1989...

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
mrbuggy Entreprenör
12 oktober 2008 · 1 784 Inlägg

twin_cam skrev:
F - A behöver inget göras, men tvärtom är det lite jobb smile

Vilken årsmodell gäller det?

Du vet att det kommer bli väldigt jobbigt på besiktningen med en A-motor om bilen är nyare än 1 januari 1989...

Du menar väl..OMÖJLIGT.!

twin_cam Smålänning
12 oktober 2008 · 7 877 Inlägg

mrbuggy skrev:

twin_cam skrev:
F - A behöver inget göras, men tvärtom är det lite jobb smile

Vilken årsmodell gäller det?

Du vet att det kommer bli väldigt jobbigt på besiktningen med en A-motor om bilen är nyare än 1 januari 1989...

Du menar väl..OMÖJLIGT.!

Ja, typ tongue

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
petter090
12 oktober 2008 · 43 Inlägg

twin_cam skrev:

mrbuggy skrev:

twin_cam skrev:
F - A behöver inget göras, men tvärtom är det lite jobb smile

Vilken årsmodell gäller det?

Du vet att det kommer bli väldigt jobbigt på besiktningen med en A-motor om bilen är nyare än 1 januari 1989...

Du menar väl..OMÖJLIGT.!

Ja, typ tongue

Hehe! ja jag vet! Nu är det så att det här faktiskt är min brors a-traktor så besiktning är är då inget bekymmer.

Det är en -87/88 inte helt säker på vilket.

Nissan S14a "LS2 V8" (1997)
240bns
13 oktober 2008 · 1 008 Inlägg

twin_cam skrev:
F - A behöver inget göras, men tvärtom är det lite jobb smile

Vilken årsmodell gäller det?

Du vet att det kommer bli väldigt jobbigt på besiktningen med en A-motor om bilen är nyare än 1 januari 1989...

Du får nog läsa på lite mera, de där är FEL.  1 januari 1993 skall det vara.

Poppsson
21 oktober 2012 · 2 Inlägg

twin_cam skrev:
F - A behöver inget göras, men tvärtom är det lite jobb smile

Vilken årsmodell gäller det?

Du vet att det kommer bli väldigt jobbigt på besiktningen med en A-motor om bilen är nyare än 1 januari 1989...

Tjenare! jag har en volvo 240 b230a från 85 som skall ner i en 87ans 240 vad behöver jag göra för att få tändningen att fungera ? (all annan el fungerar)

simlar
21 oktober 2012 · 5 526 Inlägg

240bns skrev:

twin_cam skrev:
F - A behöver inget göras, men tvärtom är det lite jobb smile

Vilken årsmodell gäller det?

Du vet att det kommer bli väldigt jobbigt på besiktningen med en A-motor om bilen är nyare än 1 januari 1989...

Du får nog läsa på lite mera, de där är FEL.  1 januari 1993 skall det vara.

Man måste ha katalysator om bilen är från 1a Januari 1989.
Och om motorn går för fett så brukar katalysatorn bli för varm när den försöker förbränna det oförbrända bränslet = katalaysatorn går sönder.

Med lambdastyrd insprutning så justerar boxen så att avgaserna har lambda = 1, dvs så gott som inget oförbränt bränsle som katalysatorn behöver ta hand om.

Senast redigerat av simlar (21 oktober 2012)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang