3900
Sök

Ska man ha skiljevägg i bandpasslåda.. ?

ninja_escort
21 oktober 2005
Trådstartare
#1
Tja, har nu kommit till skott med att bygga den där lådan, hmm =S hur som helst så har ja kommit så långt att jag undrar: ska man ha en skiljeväg mellan basarna.. Min lilla erfarenhet är att dem spelar bättre om dem sitter i egna lådor, kan ju ha kopplat fel osv.. p.s lådan är ritad av mds just till min omöjliga bil.. ? nån som e haj på just detta ??

ninja_escort
21 oktober 2005
Trådstartare
#2
känns på nå vis som basarna spelar i olika takt =S dvs om man inte har en skiljevägg.

Hewi
571 Inlägg
21 oktober 2005
#3
Det är större risk att dom spelar olika med skiljevägg än utan. Om du skall ha skilje vägg i en bandpass låda så blir det en helt annan konstruktion med andra volymer och rör dvs du får bygga en bandpasslåda för varje bas med ett gemensamt skal.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

ninja_escort
21 oktober 2005
Trådstartare
#4
okey, men hur kopplar jag då in basarna, glömde säga att det ej framkommer vilket som är plus samt minus på elementen =S

ninja_escort
21 oktober 2005
Trådstartare
#5
och hur ska dem kopplas, tänkte brygga dem på ett steg och då är det alltså plus och minus från steget, men ska jag koppla plus samt minus på elementen också ??

Hewi
571 Inlägg
21 oktober 2005
#6
Jag antal att lådan har tre kammare varav den mittre har basreflexrör och elementen sitter med magneterna i dom två mindre kammarna.
Isåfall skall du koppla dom som vanligt dvs + till + och - till - .
Sedan om du skall serie eller parallell koppla basarna beror på vad du har för steg och impedans på basarna. Om du inte vet vad som är + och - på basarna så koppla dom lika bara och sedan lyssna vad som låter bäst genom att växla + och - på steget om inte steget har en fas(Phase) omkpplare för då behöver du bara testa att slå om den.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

Hewi
571 Inlägg
21 oktober 2005
#7
Du kan ochså göra ett test genom att koppla på ett 1.5V batteri på högtalaren och när konen rör sig utåt vid på koppling av batteriet så är + den kontakten som du kopplat till + på batteriet.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

ninja_escort
21 oktober 2005
Trådstartare
#8
okey, nee lådan som mds ritat har inga kammare, den är liksom bara en låda =S hehe.. nee men de ska inte vara nånting alls i själv lådan, bara elementen.. Okey steget har inge fas omkopplare så jag får nog testa mig fram, men tack för svar smile

505 Inlägg
21 oktober 2005
#9
Om lådan är tom, alltså inga väggar, då är det knappast en bandpassare:)

Bandpasslåda har en vägg i lådan då en del är helt sluten(oftast åt det håller magneten pekar) Och den andra delen är det väl "alltid" ett basreflex rör(som själva högtalarmembranet brukar peka åt)

Eller har jag fel?

Om det nu inte finns nånting i så är det en portad låda om det finns ett basreflex eller så är det en sluten om den helt enkelt är sluten:)

Men som sagt, jag har för mig att man ska inte sätta dit en skiljevägg mellan de olika elementen, för då blir det en helt annan volym gällande lådan och basarna får inte alls ut det motstånd det vill ha.. så det kommer nog att låta krajs:)

Calibra Turbo 4x4

ninja_escort
21 oktober 2005
Trådstartare
#10
hehe jag vet väl vad en bandpass låda är =S haha det är ju jag som byggt den smile, men jag menar att det inte finns liksom kammare på så vis att dem delar av baselementen på nåt sätt.. Men nu har jag fixat allt smile tack för svar

Hewi
571 Inlägg
21 oktober 2005
#11
Har du börjat tulla på spriten redan eller? Fattar inte vad du snackar om
ninja_escort skrev:
hehe jag vet väl vad en bandpass låda är =S haha det är ju jag som byggt den smile, men jag menar att det inte finns liksom kammare på så vis att dem delar av baselementen på nåt sätt.. Men nu har jag fixat allt smile tack för svar

"Sound by Hewi"
Mitt projekt

ninja_escort
22 oktober 2005
Trådstartare
#12
ööh glöm allt, har löst skiten på ett annat sätt smile

505 Inlägg
22 oktober 2005
#13
Mest lol:D ja fattar ingeting ninja:D men okej.. hoppas det blev bra:) hehe..

Calibra Turbo 4x4


Sök