W201 -92 Automatlåda som "slirar", 4-växlad.

nilzzzon
9 juli 2012 · 43 Inlägg

Hej har en W201 -92 med automatlåda som slirar lite. 4-växlad.
1:an till 2:an rycker den i, men om jag gasar på mer än 2.5-3 tusen går den i finare.
2:an till 3:an slirar i, gasar man mer än 2 tusen går den fint i, men under 2 tusen slirar den.
3:an till 4:an slirar i, samma fenomen som ovan.
MEN när tempen i lådan kommit upp så växlar den finare dock inte felfritt, har köpt växellådsfilter och tänkte byta olja, men innan jag slänger ut pengar på den dyra ATF:en så undrar jag om det finns nått annat man kan göra? Vad är felet på lådan? Bara och skrota lådan o leta efter ny, isåfall finns det någon bättre alternativ än att leta efter samma låda? Läst runt lite och fann något om en K1 kolv som har en fjäder som blir utsliten och orsakar sliret mellan 2:an och 3:an men det var w124 det gällde vad ja kunde förstå men lådan kanske är samma på w201?
MVH Alexander

Failip
12 juli 2012 · 29 Inlägg

mjaaru, du kan ju börja med att leta smurfar i luftfiltret :-) skämtåsido, itne en jävla aning big_smile

nilzzzon
12 juli 2012 · 43 Inlägg

He he. Nej jag har ingen aning jag heller, förstår mig inte på automatlådor. ATF-oljan kostar 120kr/L o det går 8L i lådan så det kostar lite att byta, den ska ju bytas hursomhelst men om det inte hjälper med endast oljebyte så skulle det va bra att veta vad man ska göra efter det. smile

JockeD
5 februari 2013 · 1 Inlägg

De brukar växla dåligt automat lådorna när det är för tjock olja i.
Därför den växlar lättare när oljan är varm smile!

Mercedes w123 "300D" (1977)
Mercedes w115 "Compisen" (1973)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang