vad ska jag välja för steg?? 2 små eller 1 stort??

CoSmoZ 2lateuloose
7 oktober 2005 · 543 Inlägg

Hmm såg att min annons va me .. lika bra att radera den.. !
ja SPL stegen är en av dom bättre DigitalaBassteg jag råkat ut för..
hittar du såna beggade så köp...

Så jäkla små & lev. så jäkla massa effekt.. toppen!

- dB Team: Naughty Bassheads, SM, EM Champion m.m
- Member of: Skitskraj MC - Motto: Live Fast ~ Die Young
pwilhelm Hewi
7 oktober 2005 · 571 Inlägg

Tiaz: det stämmer att det blir 2-ohms högtalar last men steget ser det som 1-ohm om man har mono kopplat det.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Rnilsson
27 oktober 2005 · 22 Inlägg

jag har köpt steg nu.. de blev ett blitz monoblock... låter riktigt bra med mycket kraft.. men jag hann inte testa de så länge för att säkringe till pluskabeln gick.. de är en 30A säkring ska jag gå upp i ampere eller är det risk att jag bränner kabeln då? kabeln är 16mm och steget är avsäkrat med dubbla 40A..

Rasmus Nilsson
pwilhelm Hewi
27 oktober 2005 · 571 Inlägg

60A bör du kunna ha utan att kabeln brinner.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
TT-Avant
27 oktober 2005 · 6 851 Inlägg

pwilhelm skrev:
Tiaz: det stämmer att det blir 2-ohms högtalar last men steget ser det som 1-ohm om man har mono kopplat det.

Oki..men hur kommer det sig att steget ser det lägre än vad det är? det är ju fortfarande bara 2ohm, enligt din teori så borde det väl bli att monokopplar man ett steg och kör en 4ohms bas så ser steget det då som 2ohm..?
Steget har ju fortfarande bara 2ohm att jobba med, asså 2x4ohm paralellt=2ohm. hur kan du sen få det till 1ohm då, vart kommer det motståndet?

Saab 9-5 kombi 2.0t "Black Core" (1999)
pwilhelm Hewi
27 oktober 2005 · 571 Inlägg

Kopierat fram Backes hemsida:
Parallellkopplar man två 4 ohms högtalare på ett 2-kanals slutsteg så ser slutsteget 2 ohm. Rätt! (Per kanal).
Bryggkopplar man slutsteget så ser steget i detta fall 2 ohm mono vilket motsvarar 1 ohm per kanal. Vanligt är att man har två 4 ohms basar och ett slutsteg. Är slutsteget inte 1 ohms stabilt så går det oftast sönder. Om inte så tappar det all kontroll över basarna och verkar kraftlöst.

"Sound by Hewi"
Mitt projekt
BMW 530iM "Sound by Hewi" (2000)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang