Går ojämnt och lambda lampan lyser s70

Damir302
5 juli 2013 · 158 Inlägg

Hej ! Bytte nyligen turbo i min 2.5T , och efter det började bilen att gå ojämnt på tomgång men slutade sen , och lambda lampan lyser hela tiden ! Idag höll jag på oc kolla lite kring slangarna som går till turbon och upptäckte att jag troligtvis hade satt slangarna fel , så jag bytte platser på dom , startade bilen och lambda lampan va släckt !sen nästa gång jag starta bilen så va den tänd hela tiden igen .. Och bilen gick riktigt oroligt på tomgång nu efter att ja bytte plats på slangarna , så illa att han dör efter en stund , nån som kan säga exakt vart den röda , gula och vita slangen ska sitta? Och är det nån som vet vart felet kan sitta?

kottss
5 juli 2013 · 40 Inlägg

Gul -> WG-klockan
Blå -> Insugsslangen mellan LMM och turbo
Röd -> Turbons kompressordel

Volvo 940 LTT "2.3" (1997)
Datsun 160J (1979)
Damir302
5 juli 2013 · 158 Inlägg

VorgeN skrev:
Gul -> WG-klockan
Blå -> Insugsslangen mellan LMM och turbo
Röd -> Turbons kompressordel

Jag har en vit å ingen blå , så då ska nog vita på insugsslangen, får kolla dedär , Tack!

DieselRobin
5 juli 2013 · 20 Inlägg

om slangarna har suttit fel så kanske lambdan gått sönder. kan ju även vara lmm som gått sönder ganska vanligt på s70

henke_99 Offroad Racing
5 juli 2013 · 3 122 Inlägg

Det mest lämpliga är ju till att börja med att kolla felkoder eftersom motorstyrningslampan lyser.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Hofgreven
5 juli 2013 · 27 Inlägg

Kolla vakuumslangen i framkant på motorn, ca 25cm lång. Har något med EGR'en att göra, minns inte exakt vad, men när min originalslang var torr och gick av så gick bilen som en potta skit tills jag bytt den. Hade ingen tomgång alls.
Bytte slangen, släckte lampan, sen gick den fint igen.

Men självklart kan det vara bra att läsa av felkoderna först, om du har möjlighet till det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang