Det här med automatlåda

Masquerade Aldrig nöjd
10 augusti 2013 · 804 Inlägg

Mercedes brukar i alla fall lista att deras automatbilar drar någon deciliter mer, har ingen erfarenhet av en manuell MB så jag har ingen aning om hur det ser ut i praktiken. Att alla automatlådor skulle vara bra idag ställer jag mig dock lite emot, givetvis är de bättre än den förlegade manuella växlingen men lådor som BMWs nya 8-växlade (som är bortom din budget ändå) är horribla att köra med.. Då föredrar jag den femvöxlade automaten i min bil. smile

Livet är för kort för att äga Volvo.
xXSammy
10 augusti 2013 · 6 576 Inlägg

Eftersom de mesta nya automater är powershift/dsg/ovs. Så tror jag inte att det är fel på lådan i sig utan körstilen. De lådorna har ju KOPPLING och inget slirande planetväxelwhatever som sitter på de äldre (Och andra typer av nya automater)

Liknar ju som om man ger fullgas med en manuell bil bara för att komma iväg efter man bromsat in för en rondell.

Näe, skulle köpt en Selespeed jag istället..

De/Dem
Runn WS7 Avstängd
10 augusti 2013 · 1 031 Inlägg

OpelP1 skrev:

Evildan skrev:
En del bilar är törstigare med automat och en del är snålare, bara leta fakta på sidor såsom:
http://www.cars-data.com/en/
http://www.bilstart.se/
Exempelvis en mindre klenare motor drar oftast mer med automat medans en större kan dra mindre bränsle bla pga bättre utväxling.

Finns bättre och sämre lådor även inom samma märke.
Kan vara lättare för medlemmarna att "sålla" om du vet mera vilken typ av bil, stor, liten, stor motor, liten motor, snål, pigg, vilka kriterier är viktiga?
Några lådor/bilar jag kommer på direkt som jag skulle undvika är:
S80 T6, 4vxl kompakt låda som har en förmåga att haverera.
VW-koncernen överlag, trots att jag varit nöjd med bägge AUDI A8 jag ägt.

Enklare råda åt andra hållet och föreslå bra köp.
Honda
Toyota
Mazda
Hyundai nyare än -04 däromkring förbättrades kvaliten avsevärt.
Mercedes
SAAB
Opel
Dessa är några jag kommer på direkt med mig veterligen oftast väl fungerande lådor.

Håller med helt.

Men personligen skulle jag även vilja ha med GM:s 4L80-E låda som sitter i en hel del olika bilar på den "bra" listan.
Robust låda trots att den är en sån där modern elstyrd historia.

Inga större fel på 4L60E heller ;-)

Pontiac Trans Am WS7 E85 "Wings West" (1998)
Qus
11 augusti 2013 · 52 Inlägg

Vad skulle ni tro om denna? https://www.blocket.se/vasterbotten/VW_ … 11&w=3

Värd priset? Dålig?

Masquerade Aldrig nöjd
12 augusti 2013 · 804 Inlägg

Qus skrev:
Vad skulle ni tro om denna? https://www.blocket.se/vasterbotten/VW_ … 11&w=3

Värd priset? Dålig?

"Bytt motor" är synonymt med "leta vidare" i min bok. Man vet aldrig vilket skitjobb vederbörande har gjort och varför..

Livet är för kort för att äga Volvo.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 augusti 2013 · 17 485 Inlägg

Eftersom din budget är på ca 40 lök ligger en Polo -05 inom denna. Vi har en. Med automat. Se mina bilar. Den gurglar i sig 0.8 L/Mil. Detta som påpekats innan mycket på grund av att den har en liten motor. Den varvar hårt ibland. Då kör vi i princip ren landsvägskörning då vi bor på landet. En större maskin hade nog dragit ner förbrukningen.

Min gamla dinosaurie till Mercedes med en gammal sugdiesel med automat vill ha 0.77 l/mil för samma jobb...

Gammal vacuumstyrd låda: ingen elektronik. Lätt att ändra växlingsmönster på med hjälp av att spänna/slacka en vajer kopplat till gasen. Livslängd: cirka 50000 mil.

Datorstyrd låda: Växlar fint och "lär sig" hur man kör. Är man två som turas om kan den den första milen växla mycket märkligt då man har olika körsätt men är på alla punkter utom livslängd bättre än ovan. Den brukar hänga med till +40000 mil.

DSG: Dubbelkopplingslåda. Robotlåda. I princip en manuell växellåda med dubbla kopplingar. Datorstyrd. I din budget ska du undvika en sådan. Känsliga i många bilmodeller. Livslängd är svår att säga. Vissa har rasat vid 3000 mil och vissa går ännu...

Mercedes C-klass diesel med den 5-petade lådan med flera körprogram är en stark kandidat tycker jag som har haft många dieselmersor. Även jag ett stort fan av automatlådor. Kört dessa sen 1993... Även Golf/passat är trevliga och de rostar inte upp så fort som MB.

Den Polo du länkade till drar nog 3 dl mer än vad säljaren säger... Undvik.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang