Ratlook på 740 hur?

Willmaister740
30 september 2013 · 170 Inlägg

Hej

Har lite frågor angående ratlook.
1. Är det värt att göra ratlook?
2. Hur gör man , verktyg osv.
3. Hur länge håller plåten innan allt faller ihop?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
AllRightsReserved All Rights Reserved
30 september 2013 · 141 Inlägg

Willmaister740 skrev:
Hej

Har lite frågor angående ratlook.
1. Är det värt att göra ratlook?
2. Hur gör man , verktyg osv.
3. Hur länge håller plåten innan allt faller ihop?

1. Nej! Det är sjukt fult om du frågar mig, samt att bilen blir oerhört oattraktiv om du sen vill sälja.
2. Blästra huven och duscha den med saltvatten, kapa fjädrarna och såga hål i avgasröret, på med massa dekaler, slå lite bucklor här och där och sist men inte minst på med en höbal och megafon på taket. Det är väl ett enkelt tillvägagångssätt för att skapa ratlook, kan såklart utvecklas wink
3. Beror på hur du behandlar bilen

Senast redigerat av AllRightsReserved (30 september 2013)

There are two things you can´t take back. Bullets out of your gun and words out of your mouth
Oldsmobile Ninety-Eight "Custom Sports Coupe" (1964)
Djo
30 september 2013 · 10 157 Inlägg

1. Är det värt att göra ratlook? NEJ

2. Hur gör man , verktyg osv. Mer verktyg än att göra bilen snygg om den är hyfsat rostfri i dags läge.

3. Hur länge håller plåten innan allt faller ihop? 2 år med allt salt Sverige vräker ut på vägarna kanske längre men tveksamt.

Summa sumarum håll bilen snygg för f.n så mycket mer värt.

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D
Vurtne DEVIL
30 september 2013 · 1 171 Inlägg
bmw m power
Nissan Skyline R33 "fzt" (1994)
Audi A6 Avant 2.0TFSI "twisted" (2006)
Willmaister740
30 september 2013 · 170 Inlägg

Kalltkaffe skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=244355

Hej det är ifrån dig jag fått inspiration från, hur är bilen efter ca 2-5 år, vad tycker besiktningen om det och polisen?
Hur ska jag behålla ytrosten så att jag inte får grovrost?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
JFfoto
30 september 2013 ·

Willmaister740 skrev:

Kalltkaffe skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=244355

Hej det är ifrån dig jag fått inspiration från, hur är bilen efter ca 2-5 år, vad tycker besiktningen om det och polisen?
Hur ska jag behålla ytrosten så att jag inte får grovrost?

Jaså smile

Besiktningen och polisen säger ingenting om själva rosten, bara man håller bärande delar och sådär fräsha, allt annat struntar dom i. Se det som att lackera bilen bara. smile

Sålde bilen ganska fort, men bilen blev avställd 08/10, rätt nyligen så, tror den inte gick igenom besiktningen pågrund av andra fel, så den är nog fortfarande "fin" i karossen.

Tänkte aldrig på grovrosten, eftersom det inte var så seriöst projekt, men om man ser att det börjar rosta för mycket på något ställe så slipa ner det bara, men det är ju det som är själva grejen, hade gärna haft rosthål lite överallt, dock inte på bärande delar då, men där är ju det ju samma som andra bilar, kapa, svetsa och rostskydda.

Tror den håller betydligt längre än 2 år om man rostar ner den.

Sen om det är värt kan bara du avgöra, men om bilen är fräsh i övrigt hade det kliat lite i fingrarna att slita av dig slipmaskinen wink

Jag hade som syns i tråden, lamellskivor, 4-6 stycken går åt, dock blir det lite ojämnt i lacken, men spelar ingen större roll, bara man inte ska lacka om bilen senare.

Senast redigerat av Kalltkaffe (30 september 2013)

Willmaister740
30 september 2013 · 170 Inlägg

Kalltkaffe skrev:

Willmaister740 skrev:

Kalltkaffe skrev:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=244355

Hej det är ifrån dig jag fått inspiration från, hur är bilen efter ca 2-5 år, vad tycker besiktningen om det och polisen?
Hur ska jag behålla ytrosten så att jag inte får grovrost?

Jaså smile

Besiktningen och polisen säger ingenting om själva rosten, bara man håller bärande delar och sådär fräsha, allt annat struntar dom i. Se det som att lackera bilen bara. smile

Sålde bilen ganska fort, men bilen blev avställd 08/10, rätt nyligen så, tror den inte gick igenom besiktningen pågrund av andra fel, så den är nog fortfarande "fin" i karossen.

Tänkte aldrig på grovrosten, eftersom det inte var så seriöst projekt, men om man ser att det börjar rosta för mycket på något ställe så slipa ner det bara, men det är ju det som är själva grejen, hade gärna haft rosthål lite överallt, dock inte på bärande delar då, men där är ju det ju samma som andra bilar, kapa, svetsa och rostskydda.

Tror den håller betydligt längre än 2 år om man rostar ner den.

Sen om det är värt kan bara du avgöra, men om bilen är fräsh i övrigt hade det kliat lite i fingrarna att slita av dig slipmaskinen wink


Jag hade som syns i tråden, lamellskivor, 4-6 stycken går åt, dock blir det lite ojämnt i lacken, men spelar ingen större roll, bara man inte ska lacka om bilen senare.

Hällde du något på karossen efter att det blivit rost t.ex klarlack?

Gör om, Gör rätt.
Innan Volvo 850 lanserades tillverkade Volvo endast traktorer.
Hellre en kråka i näsan än en skata i sängen.
Thunderbird88 A small step for Sloth, a giant leap for Slothkind
1 oktober 2013 · 3 929 Inlägg

Skillnad på rat och bonnigt.
En rostig rod = rat.
En rostig volvo = bonnigt.

Kolla gärna in min garage tråd - Garaget Zoo! - http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=203067
Dodge Viper GTS "Huggormen" (1998)
Ford Thunderbird "Procharged 306" (1988)
IceEyes Varningar: För många..
1 oktober 2013 · 2 552 Inlägg

Kommer aldrig begripa tjusningen och vad som är iögonfallande med "ratlook". Enligt mitt tycke ser det enbart horribelt ut, ungefär som att man har pimplat upp en bil från Estonia som legat på 80 meters djup i 20 år och sedan monterat på nya hjul, kapat fjädrarna och surrat fast ett hopplock meningslösa prylar på taket.

Men det är som sagt bara min personliga åsikt smile

Sing loud and clear until the game is done, sing Chelsea everyone
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang